2023-01-20, 01:01
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Om du tycker det verkar kul, varför fråga andra om du ska ägna dig åt det?

Jag provade att hacka ett wep krypterat nätverk, fick sniffa paket och sedan köra något program som hittade lösenordet, via kommandoprompten, det gick men där tog min hacker karriär slut....
via bat filer?
Citera
2023-01-20, 01:57
Medlem
Norrlandsrebells avatar
[quote=SexgalenZombie|83163586]Om du tycker det verkar kul, varför fråga andra om du ska ägna dig åt det?

Jag provade att hacka ett wep krypterat nätverk, fick sniffa paket och sedan köra något program som hittade lösenordet, via kommandoprompten, det gick men där tog min hacker karriär slut....
Citera
2023-01-20, 08:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsrebell
via bat filer?
Oftast använder angriparen Linux (typ Kali eller Parrot) och därmed ett shell script, snarare än BAT (som är en DOS-rest i Windows)
Citera
2023-01-20, 11:13
Medlem
Även Kali Linux går att installera på ARM. Jag har en Raspberry Pi 4b med 8 Gb ram, samt cpu med fyra kärnor 1,5 GHz, wifi 2,4 samt 5 GHz. Jag testade Kali arm img för Pi, genom att flasha filen på ett 32 Gb usb minne. Det flyter på bra. Det tog ganska lång tid att uppdatera systemet.

Det är nog bäst att du startar med Kali via Virtualbox, Vb är gratis att ladda ner.
Användarnamn: kali
Lösenord: kali
Ändra lösenord: passwd i terminalen.

Steg ett, uppdatera systemet i terminalen.
1. cat /etc/apt/sources.list
2. sudo apt update
3. sudo apt full-upgrade -y
Citera
2023-01-23, 04:57
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Oftast använder angriparen Linux (typ Kali eller Parrot) och därmed ett shell script, snarare än BAT (som är en DOS-rest i Windows)
I högstadie tiden pillrade jag i kommando filtret för att ändra på elevernas lösenord och stänga av deras dator via bat
Citera
2023-01-23, 08:23
Medlem
Tips angående pentest av trådlösa nätverk. Då måste ett usb modem användas som kan köras i "monitor mode" samt kan injecera paket. De flesta modem går inte att använda. Ett som fungerar i Kali är Alfa Network Atheros AR9271. Drivrutinen för detta chip är installerat i Kali.

Det kan köpas här https://www.evxab.com/sv/alfa-networ...rt-usb-20.html Det går även att köpa en större antenn till detta modem.
Citera
2023-01-23, 10:13
Medlem
IT är verkligen inte för alla om du tror det, är själv sjukt fascinerad av allt hacking innebär o IT därtill men självinsikt ändå o veta om det skulle kunna leda mig någonvart i karriären (vilket det nog inte kommer göra)
Med det sagt så kommer jag alltid försöka lära mig på egen hand då det är så sjukt häftigt o komplicerat så man blir som ett litet barn som precis har öppnat upp porten till chokladslottet
Citera
2023-01-23, 16:02
Medlem
Efter lite nya tester med Kali ARM-64 samt Parrot Security ARM-64. I Kali funkar Atheros AR9271, men det är strul med mitt trådlösa tangentbord. Jag ska testa med trådbundet och se hur det funkar. Wifi modemet verkar störa tangentbordet.

I Parrot Security ARM-64 funkar Atheros som modem, men inte i "monitor mode". Det är möjligt att drivrutinen för ARM-64 inte är helt korrekt.

Annars funkar båda system bra i en Raspberry Pi 4b.
Citera
2023-01-23, 23:37
Medlem
Jag tycker ni överkomplicerar saker med att installera Kali och börja trixa på nätverk i närheten som helt färska.

Mitt förslag för de som är intresserade att lära sig är att starta med hackthebox eller tryhackme vilket är onlineplattformar som erbjuder både nybörjargrejer och mer avancerade miljöer som väl liknar enterprisenätverk och som även faller mer erfarna i smaken.

Man kan använda egen Kali/Parrot och VPN till plattformarna eller så får man tillgång till en virtuell hackbox direkt i browsern.

Även PicoCTF kan vara intressant för nybörjare, mer åt spelhållet vilket kan vara underhållande ibland.

Det är klart att vektorerna inte alltid är realistiska i riktiga världen och på riktiga nätverk men verktygen och metodiken är det och det tillsammans med nyfikenhet och kreativitet är vad som avgör om man lyckas eller inte.

Fördelen med plattformarna ovan är att det alltid finns en väg in, en riktig maskin är inte alls säkert att det är möjligt, eller åtminstone troligt.
Citera
2023-01-27, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -strife-
Jag tycker ni överkomplicerar saker med att installera Kali och börja trixa på nätverk i närheten som helt färska.

Mitt förslag för de som är intresserade att lära sig är att starta med hackthebox eller tryhackme vilket är onlineplattformar som erbjuder både nybörjargrejer och mer avancerade miljöer som väl liknar enterprisenätverk och som även faller mer erfarna i smaken.

Man kan använda egen Kali/Parrot och VPN till plattformarna eller så får man tillgång till en virtuell hackbox direkt i browsern.

Även PicoCTF kan vara intressant för nybörjare, mer åt spelhållet vilket kan vara underhållande ibland.

Det är klart att vektorerna inte alltid är realistiska i riktiga världen och på riktiga nätverk men verktygen och metodiken är det och det tillsammans med nyfikenhet och kreativitet är vad som avgör om man lyckas eller inte.

Fördelen med plattformarna ovan är att det alltid finns en väg in, en riktig maskin är inte alls säkert att det är möjligt, eller åtminstone troligt.

Jag har skaffat ett konto på Hack the Box. Det är bra och lärorikt! Det är nog det bästa att göra för att lära sig att pentesta.
Citera
2023-03-29, 07:49
Medlem
Personligen så har jag funderat på detta länge. Inte bara "hacking" men jag gillar att lära mig saker och har ett stort intresse av dessa ämnen. Jobbar redan inom IT men inte med kod. Däremot gillar jag problemlösning och att bygga grejer. Testade en kurs i C# för många år sedan men läraren sög och kunde inte ens förklara varför saker inte fungerade fast jag följt och testat allt och hans förklaringar var saker jag redan testat. Tappade suget där som en möjlig karriär men hittade en annan väg som låter mig jobba inom fältet och trivs hur bra som helst. Mitt intresse har ökat på sistone och att ha det som en "hobby" är väl inget fel? Behöver inte ha Aspergers och sitta 20 timmar framför datorn för att uppskatta nåt? Skall kika på tipsen här i tråden och kolla om det är roligt.
Citera
2023-03-29, 19:00
Medlem
jewclaws avatar
Är väl inte enkelt som så att man lär sig hacka sen besitter du den färdigheten.. Du lär ha ett intresse i det ämne du önskar lära dig mer om, nyfikenhet etc.

För mig handlade det om en kickar tror jag, fick ut något av att överlista system och principer, och mina första experiment (hacks om du så vill kalla det) gick ut på att manipulera automater av olika slag. Kunde bli bra nördigt ibland, ibland nörda jag mer och ibland gick jag över och nörda i något annat.

Vad önskar du få ut av att "lära dig hacka?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in