2023-01-18, 12:46
Medlem
Horrorgrams avatar
Hej,

Jag har börjat på en liten dos av venalfalxin 37,5 mg.

Min 6e dag idag. Känner av lite rastlösthet och att de typ sticker i ben o fötter vilket är jobbigt.

Min fråga, har någon annan av er upplevt detta och går de över?
Citera
2023-01-18, 12:51
Medlem
SMART4SSs avatar
Citat:
Venlafaxin Actavis kan orsaka en känsla av rastlöshet eller oförmåga att stå eller sitta stilla under de första veckorna av behandlingen. Berätta för din läkare om detta händer dig.

Om du börjar må sämre och har tankar på att skada dig själv

Du som är deprimerad och/eller lider av oro/ångest kan ibland ha tankar på att skada dig själv eller begå självmord. Dessa tankar kan förvärras när man börjar använda läkemedel mot depression, eftersom det tar tid innan läkemedel av den här typen har effekt, vanligtvis cirka 2 veckor, ibland längre tid. Dessa tankar kan också förekomma när dosen minskas eller när behandlingen med venlafaxin avslutas.

Dessa tankar kan vara vanliga:

om du tidigare har haft tankar på att skada dig själv eller begå självmord,

om du är yngre än 25 år. Studier har visat att unga vuxna (yngre än 25 år) med psykisk sjukdom som behandlas med antidepressiva läkemedel har en ökad risk för självmordstankar och tankar på att skada sig själv.

Fass.se

Citat:
Andra biverkningar som du ska tala om för din läkare är (frekvensen av dessa biverkningar är inkluderade i listan ”Andra biverkningar som kan förekomma” nedan):

Hosta, väsande andning och andfåddhet, vilket kan förekomma tillsammans med feber

Svart (tjärliknande) avföring eller blod i avföringen

Klåda, gul hud eller gula ögon eller mörk urin, vilket kan vara symtom på leverinflammation (hepatit)

Hjärtproblem, exempelvis snabb eller oregelbunden hjärtfrekvens, höjt blodtryck

Ögonproblem, exempelvis dimsyn, vidgade pupiller

Nervproblem, exempelvis yrsel, stickningar och domningar, rörelsestörning (muskelspasmer eller stelhet), krampanfall

Psykiska problem, exempelvis hyperaktivitet och känsla av onormal upprymdhet

Utsättningssymtom (se avsnittet ”Hur du tar Venlafaxin Actavis, Om du slutar att ta Venlafaxin Actavis”)

Förlängd blödning – om du skär eller skadar dig kan det ta lite längre tid än vanligt förblödningen att sluta.

Senast redigerad av SMART4SS 2023-01-18 kl. 12:53.
Citera
2023-01-18, 13:01
Medlem
Det är väl första veckan man kan uppleva lite insättningssymtom, så värsta tiden borde vara förbi.
Du får ha tålamod.
Citera
2023-01-18, 14:06
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Det är väl första veckan man kan uppleva lite insättningssymtom, så värsta tiden borde vara förbi.
Du får ha tålamod.

Ok så de är alltså insättning symptom? Jäklar va jobbigt :/
Citera
2023-01-18, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Ok så de är alltså insättning symptom? Jäklar va jobbigt :/

Men du kommer ju må bättre och bättre nu, du har ju tagit det en ca en vecka. Om undrar över något så kan du väl diskutera med personalen där du fick det utskrivet eller din mottagning. Tänk framåt, du ska må bättre.
Citera
2023-01-18, 15:57
Medlem
Flufffens avatar
Ja det är standard att man mår knepigt i början när man går på dessa läkemedel. Har du tur så fungerar Venlafaxin och du slipper prova på fler läkemedel med nya insättningsperioder. Känns dock som att de flesta får prova X antal innan (om) man hittar rätt.
Citera
2023-01-18, 17:36
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Men du kommer ju må bättre och bättre nu, du har ju tagit det en ca en vecka. Om undrar över något så kan du väl diskutera med personalen där du fick det utskrivet eller din mottagning. Tänk framåt, du ska må bättre.

Japp jag får försöka se framåt! Ipren hjälper en del ialf mot de värsta.
Citera
2023-01-18, 17:37
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Ja det är standard att man mår knepigt i början när man går på dessa läkemedel. Har du tur så fungerar Venlafaxin och du slipper prova på fler läkemedel med nya insättningsperioder. Känns dock som att de flesta får prova X antal innan (om) man hittar rätt.

Japp, har testa sertralin med men de gav ingen hjälp mot ångest överhuvudtaget och mådde jätte illa på morgonen.
Citera
2023-01-18, 18:30
Medlem
MammasBarns avatar
Det ska vara rätt vanliga symtom i början.
Jag har läst flera skräckhistorier om just Venlafaxin, speciellt när personer gått av det. Men för min del gick det enkelt.
Anledningen till att jag slutade var att jag blev helt likgiltig till allt.
Citera
2023-01-19, 18:15
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MammasBarn
Det ska vara rätt vanliga symtom i början.
Jag har läst flera skräckhistorier om just Venlafaxin, speciellt när personer gått av det. Men för min del gick det enkelt.
Anledningen till att jag slutade var att jag blev helt likgiltig till allt.

Ja förstår. Ja man blir bra avtrubbad ändå.
Citera
2024-01-14, 15:24
Medlem
KringExs avatar
Jag började med 75 mg och jag upplevde att jag blev på bättre humör redan dag 2 😅 Om det var placebo eller inte låter jag vara osagt men jag var så sjukt deprimerad innan jag började med Venlafaxin. Utöver den så äter jag också 30 mg Mirtazapin och 16 mg Suboxone varje dag och jag mår riktig bra 😁 Venlafaxin gjorde mig till människa igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in