2023-01-17, 19:49
Medlem
Hej har nyligen fått min adhd diagnos och vill börja ta medicin, har bokat in ngt samtal med en läkare på en privat klinik men har inte fått någon info om vad som kommer hända. Blir det recept direkt? Kommer jag få vänta jätte länge? Måste man göra prover(vad för prover?)och görs dom då eller blir det ett ytterligare besök? Hur gick det till för er andra?
Citera
2023-01-17, 19:56
Medlem
För mig gällde urin eller salivprov, samt blodprov ett i månaden i tre månaders tid för att påvisa drogfrihet och se över andra värden. EKG också.
Citera
2023-01-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saderofero
Hej har nyligen fått min adhd diagnos och vill börja ta medicin, har bokat in ngt samtal med en läkare på en privat klinik men har inte fått någon info om vad som kommer hända. Blir det recept direkt? Kommer jag få vänta jätte länge? Måste man göra prover(vad för prover?)och görs dom då eller blir det ett ytterligare besök? Hur gick det till för er andra?

Nej har du diagnostiserats på papperet går det snabbt som attan. Möjligt att du får lämna ett urinprov för att visa att du är ren men sätts det igång direkt. Du får börja med lägre dos men som trappas upp varje vecka tills du hittar din dos!

EDIT.. Gör allt för att slippa Concerta. Det är ett riktigt jävla rävgift
Senast redigerad av brasnyggman 2023-01-17 kl. 20:02.
Citera
2023-01-17, 19:58
Bannlyst
Jag fick medicin utskriven direkt, och fick kallelse till att lämna blod/urinprov efter att jag fått medicinen utskriven.
Citera
2023-01-17, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av handerz
För mig gällde urin eller salivprov, samt blodprov ett i månaden i tre månaders tid för att påvisa drogfrihet och se över andra värden. EKG också.

Hur känsliga är dom med alkohol?
Citera
2023-01-17, 20:04
Medlem
Har du för högt b-peth kommer frågor lyftas - särskilt om du har tidigare alkoholproblematik - så försök håll dig inom den måttliga gränsen (dvs 0,03-0,3 μmol/L och allra helst lägre än 0,2 skulle jag nog säga).
Citera
2023-01-17, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Hur känsliga är dom med alkohol?

Tas inga såna prover. Får man lämna prover i tre månader har man antingen varit positiv på något eller har en dokumenterad missbrukshistorik.

Nu när du säger det så fick jag nog lämna blodprov efterhand medans de ställde in nivån på Concertan. Men fy fan vad jag hatar den medicinen
Citera
2023-01-17, 20:09
Bannlyst
Citat:
Har du för högt b-peth kommer frågor lyftas - särskilt om du har tidigare alkoholproblematik - så försök håll dig inom den måttliga gränsen (dvs 0,03-0,3 μmol/L och allra helst lägre än 0,2 skulle jag nog säga).

Kommer nog bli svårt för min del, har ju druckit en del folköl den senaste tiden. Har inget dokumenterat "missbruk" men har flera "riskbruk" bakåt i tiden.

Vad händer då? Får man göra uppehåll i medicineringen eller drar dom in den helt?
Citera
2023-01-17, 20:11
Medlem
Du kan helt enkelt behöva lämna prover under längre tid, alternativt får du remiss till beroendekliniken för vidare kontakt gällande din adhd (och dina alkoholvanor).
Citera
2023-01-17, 20:12
Medlem
Citat:

Det finns bara nivåerna >0,5 samt 0.5—0.30 och därutöver
Citera
2023-01-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Det finns bara nivåerna >0,5 samt 0.5—0.30 och därutöver
Från mina provsvar på 1177: Resultat <0,03 µmol/L indikerar ingen eller låg sporadisk alkoholkonsumtion.Resultat i intervallet 0,03-0,30 µmol/L indikerar måttlig alkoholkonsumtion, men kan, särskilt i intervallets övre del, vara förenliga med klart hälsovådlig konsumtion.Resultat >0,30 µmol/L indikerar omfattande, regelbundet intag (överkonsumtion).
Citera
2023-01-17, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Kommer nog bli svårt för min del, har ju druckit en del folköl den senaste tiden. Har inget dokumenterat "missbruk" men har flera "riskbruk" bakåt i tiden.

Vad händer då? Får man göra uppehåll i medicineringen eller drar dom in den helt?

Nä det löser du. Ingen har krävt att du ska vara spiknykter. Du kan hinka i dig 10 standglas vin i veckan, dock Max 4 st vid ett och samma tillfälle för att det ska räknas som socialt drickande och därmed klara gränsen på Max 0,30 på Peth-provet och därmed räknas som en person med måttlig/ aceppterat drickande.
Det fina i kråksången är att på 8 dagar reduceras Perth nivån till 25%. Så du kan kröka rätt hårt bara du gör ett uppehåll precis innan. Kom ihåg att måttligt socialt drickande är ok och som sagt så innefattar det en hel del krök det också
Senast redigerad av brasnyggman 2023-01-17 kl. 20:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in