• 4
  • 5
2023-01-17, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Gör de ju inte.
Aldrig i livet.

Gör de visst. Jag har just nu en sprucken tand som är rotfylld. Jag har också en tand som redan är utdragen, även den rotfylld som sedermera sprack.

Tandläkarna rotfyller med glädje din tand för att efter 10 år senare dra ut den när den spruckit och sedan ersätta med en protes.

Om tanden sitter bra till, dvs att den inte syns när du pratar, så dra ut den och låt det vara en glugg. Det blir billigare. Din tandläkare kommer protestera för att vederbörande vill ha dina pengar.
Citera
2023-01-17, 18:21
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
Gör de visst. Jag har just nu en sprucken tand som är rotfylld. Jag har också en tand som redan är utdragen, även den rotfylld som sedermera sprack.

Tandläkarna rotfyller med glädje din tand för att efter 10 år senare dra ut den när den spruckit och sedan ersätta med en protes.

Om tanden sitter bra till, dvs att den inte syns när du pratar, så dra ut den och låt det vara en glugg. Det blir billigare. Din tandläkare kommer protestera för att vederbörande vill ha dina pengar.

Min tand sitter på så sätt att jag kommer se ut exakt sähär om jag drar ut den.
https://duckduckgo.com/?q=skalleper+...-old-women.jpg
Citera
2023-01-17, 18:22
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskig
Rotfylla tänder spricker ofta. Så då måste du åtgärda den efter några år. Så dra ut tanden direkt och ha en charmig glugg istället.
Japp. Rotfyllning är bara en förlngninhg av pinan. Jag har inga rotfyllda tänder kvar .
Citera
2023-01-17, 19:03
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Om du börjar gå hos tandläkaren i februari 2023 och en rotfyllning utförs som kostar 7,000kr.
Då betalar du själv allt upp till 3,000kr
Allt mellan 3,000kr -15,000kr betalar du 50% på.

Alltså blir det 3,000kr + (0,5 x 4,000kr) = 5,000kr

Om du fortsätter behandling löpande med annat betalar du 50% av priset tills den totala summan blivit 15,000kr. Efter 15,000kr betalar du 15%.

Det är alltså inte summa per behandling som räknas utan den ackumulerade summan under en 12-månadersperiod.
Säg att du gör tre behandlingar feb - mar: 7,000kr + 7,000kr + 5,000kr. Vid den tredje behandlingen har du ju 1,000kr in nått de där 15,000kr totalt och då kickar 85% avdrag in på de resterande 4,000kr tredje behandling.

Det här är inget man behöver ansöka om eller får insatt på kontot efterhand. Det här sköts automatiskt och direkt mellan tandläkare och Försäkringskassan för alla svenska medborgare.

Och högkostnadsskyddet gäller 12 mån. Så börjar du behandling feb 2023 gäller det till feb 2024. Sen nollas det och du får börja om med att betala själv upp till 3,000kr o.s.v.

Fast spelar ingen tandläkarens pris också en stor roll? Vissa tandläkare tar samma referenspris som FK har, och andra tar betydligt högre. Då kan man få punga ut ordentligt med pengar även om det är 50% som staten står för.
Citera
2023-01-17, 19:06
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Det är inte 50 procent på priset utan 50 procent på Försäkringskassans referenspris.

Så tandläkaren vill ha 12 000 kronor betalt. Försäkringskassan påstår att behandlingen ska kosta 7000 kronor. Då får jag inte 50 procents avdrag på kostnaden över 5000 kronor utan 50 procent på kostnaden mellan 5000 och 7000 kronor, dvs 1000 kronor rabatt. Så slutgiltiga priset blir alltså 11 000 kronor.

Dumheter. Tandvård kostar cirka 35 miljarder per år. Olika genusprogram etc räknas i några tiotals miljoner som max.

OK och hur många kliniker tar enligt FK referenspris? Det är inte många kan jag tänka mig, många saltar på extra
Citera
2023-01-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Högkostnadsskyddet i Sverige är 50% efter 3,000kr och 85% efter 15,000kr. Har koll på det eftersom jag själv fixat mina tänder ordentligt och omfattande under senaste 12mån.

Precis du har nog rätt. Var lite osäker innan.
Citera
2023-01-17, 19:42
Medlem
Eller så tecknar du hela tandförsäkring. 250kr i mån. Ca 10k har du ersättning per år. Om du sla vårda.
Citera
2023-01-17, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
OK och hur många kliniker tar enligt FK referenspris? Det är inte många kan jag tänka mig, många saltar på extra

Är inte många, om ens någon klinik, som klarar att gå runt på referenspriset idag som inte justeras så ofta, eller alls.
Citera
2023-01-17, 22:01
Medlem
Jag vet inte vart ni går för att kolla era tänder. Inte min ensak peta i och det är ett förbannat jobb hitta rätt.
Jag har som sagt under ett par års tid varit involverad i projekt där bl.a. prislistor Folktandvård alla 20-tal svenska regioner skulle in i central databas. Så jag har fått lite koll på en del vad gäller priser och hur det kan skilja sig från region till region. Även skilja sig Folktandvård kontra privat.

Det är inte förbjudet att ladda ner prislistan från Folktandvården, den som gäller i din region. Sen stega in till en privat tandläkare den du nu hittar, peka i listan och fråga vad han motsvarande tar för samma behandling. Det var så jag gjorde. För inte var jag dum i huvudet välja Folktandvården, inte var jag heller dum i huvudet välja första bästa privata utan att kolla pris.
Senast redigerad av KaptenBeirut 2023-01-17 kl. 22:21.
Citera
2023-01-18, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du kan väl räkna på vad en timme med tandläkare + sköterska + ett rum med dyr utrustning kostar i timmen, 2000 kr är inte något särskilt, det tar en bilmek med två man också. Några påsar chips som någon annan sa.

Tandläkare drar in 4,000 kr tim
Citera
2023-01-18, 13:59
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Tandläkare drar in 4,000 kr tim
Inte min iallafall, kronan måste ju kosta en hel del att tillverka någon annanstans. Kanske får han 2000 kr + MOMS per timme inklusive rum och sköterska som kostar honom 350 kr/h.

En bruttointäkt på 1000 kr/h under alla årets dagar ger ca 1.7mkr i års-omsättning om han jobbar 100% och en månadslön före skatt på drygt 100k. Om han inte tar ut någon lön alls bara gör fåmanbolags-utdelning så får han ut ca 850.000 kr efter skatt på ett år. Rätt slitsamt att jobba 200 dagar per år som tandläkare skulle jag tro.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-18 kl. 14:03.
Citera
2023-01-18, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Inte min iallafall, kronan måste ju kosta en hel del att tillverka någon annanstans. Kanske får han 2000 kr + MOMS per timme inklusive rum och sköterska som kostar honom 350 kr/h.

En bruttointäkt på 1000 kr/h under alla årets dagar ger ca 1.7mkr i års-omsättning om han jobbar 100% och en månadslön före skatt på drygt 100k. Om han inte tar ut någon lön alls bara gör fåmanbolags-utdelning så får han ut ca 850.000 kr efter skatt på ett år. Rätt slitsamt att jobba 200 dagar per år som tandläkare skulle jag tro.

20 min ger 1,000 kr men det kan vara svårt att uppnå 8 x 4,000 kr per dag - har räknat på
detta på rätt dyra privattandläkare sthlm city
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in