2023-01-17, 10:01
Medlem
L_a_z_e_rs avatar
Hej gott folk!

Behöver hjälp från mer kunniga på området. Har precis pusslat ihop mitt datorbygge och försökte spara lite pengar genom tips att man kunde köpa Windows genom Tradera men jag undrar nu om jag blivit lurad?

Köpte 2st Windows 11 Pro-licenser och fick från början 2st koder och jag får upp detta i ShowKeyPlus:

Första:

Edition: Win 10 RTM Professional Retail
EULA: Retail

Andra:

Edition: Win 10 RTM Professional Volume: MAK
EULA: Volume
MAK Count: 9

Vad jag förstår det som är en MAK version som en limiterad variant av Windows där det inte ens är för antal maskiner det gäller utan för antal ominstallationer med så tickar antalet ned vilket är värdelöst?

Jag kontaktar säljaren som kommer med någon dålig ursäkt att dessa versioner verkar ha blivit blandade med varandra vilket troligtvis är en lögn, han är väl medveten om vad ha gjort. Han skickar hursom en ny kod som ger samma utslag som kod nummer 1:

Tredje:

Men i och med att han verkar vara en halvskojare så skulle jag verkligen behöva hjälp av flashbacks mer kunniga:

1. Det jag har köpt av honom ska som sagt vara 2st Windows 11 Pro-licenser så om man utgår från versionerna på 1:an och 3:an - är detta tillämpbara versioner för det? Antar att man installerar Windows 10 först och sedan uppgraderar till Windows 11?

2. Eller är alla versioner skräp? Har han försökt lura mig åter igen?

3. När man köper en Windows 11 Pro licens, vad ska det exempelvis stå ifall man kollar den i till exempel ShowKeyPlus?

4. Köpte även mot bättre vetande en Microsoft Office Pro Plus 2021 licens och får upp detta när jag kollar den:

Edition Office 2021 Pro Plus 2021 Retail
EULA: ItPERP Retail MSDN

Är denna ok?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta, skulle uppskattas enormt!
Citera
2023-01-17, 10:19
Medlem
Fummys avatar
Jag tror det är så att alla datorer kan inte köra Windows 11 om de inte är tillräckligt nya , så man får Windows 10 till att börja med, därefter uppgraderar det.
Det finns alltså inga rena Windows 11 licenser vad jag vet om.

Kan tyvärr inte säga om du blivit lurad men om du ska kunna uppgradera beror mest på din dator.
Citera
2023-01-17, 10:26
Medlem
BigFatCones avatar
Retail-koderna är i alla fall legitima. Precis som Fummy så har jag fått för mig att det inte finns W11-nycklar utan att dom fungerar till båda 10 och 11.
Citera
2023-01-17, 10:27
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Jag tror det är så att alla datorer kan inte köra Windows 11 om de inte är tillräckligt nya , så man får Windows 10 till att börja med, därefter uppgraderar det.

Kan tyvärr inte säga om du blivit lurad men om du ska kunna uppgradera beror mest på din dator.

Jo, det finns rena licenser men de levereras bara med nya maskiner. Skall man ha windows 11 på en äldre maskin så måste man gå vägen via windows 10.

Det går t.o.m att installera windows 11 på maskiner som haft windows 7 från början via windows 10 om de uppfyller kraven (vilket ganska få gör).

Det viktiga är att det står Retail på licenserna för MAK-licenser tillhör en organisation och kan om man ha otur dras in helt vilket kan ge problem med uppdateringar. Å andra sidan så är det vanligare att MAK-licenser har förlängd uppdatering dvs man kan stanna kvar längre på äldre versioner.
Citera
2023-01-17, 10:44
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy

Det har funnits fullversioner av Windows 11 ute i handeln ett bra tag nu.
Citera
2023-01-17, 10:53
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Det har funnits fullversioner av Windows 11 ute i handeln ett bra tag nu.

Okej då vet jag. Är dock inte riktigt vad topic handlar om.
Citera
2023-01-17, 11:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L_a_z_e_r
Hej gott folk!

Behöver hjälp från mer kunniga på området. Har precis pusslat ihop mitt datorbygge och försökte spara lite pengar genom tips att man kunde köpa Windows genom Tradera men jag undrar nu om jag blivit lurad?

Köpte 2st Windows 11 Pro-licenser och fick från början 2st koder och jag får upp detta i ShowKeyPlus:

Första:

Andra:

Edition: Win 10 RTM Professional Volume: MAK
EULA: Volume
MAK Count: 9

Vad jag förstår det som är en MAK version som en limiterad variant av Windows där det inte ens är för antal maskiner det gäller utan för antal ominstallationer med så tickar antalet ned vilket är värdelöst?

Jag kontaktar säljaren som kommer med någon dålig ursäkt att dessa versioner verkar ha blivit blandade med varandra vilket troligtvis är en lögn, han är väl medveten om vad ha gjort. Han skickar hursom en ny kod som ger samma utslag som kod nummer 1:

Tredje:

Men i och med att han verkar vara en halvskojare så skulle jag verkligen behöva hjälp av flashbacks mer kunniga:

1. Det jag har köpt av honom ska som sagt vara 2st Windows 11 Pro-licenser så om man utgår från versionerna på 1:an och 3:an - är detta tillämpbara versioner för det? Antar att man installerar Windows 10 först och sedan uppgraderar till Windows 11?

2. Eller är alla versioner skräp? Har han försökt lura mig åter igen?

3. När man köper en Windows 11 Pro licens, vad ska det exempelvis stå ifall man kollar den i till exempel ShowKeyPlus?

4. Köpte även mot bättre vetande en Microsoft Office Pro Plus 2021 licens och får upp detta när jag kollar den:

Edition Office 2021 Pro Plus 2021 Retail
EULA: ItPERP Retail MSDN

Är denna ok?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta, skulle uppskattas enormt!

Lite oseriös säljare helt klart (se till att anmäla det på Tradera).

1:an och 3:an går att använda och få 11:a. Installera och se till att licenserna aktiverats sedan kan du nyinstallera 11.

#2 och Office kan andra svara på.
Citera
2023-01-17, 11:08
Medlem
Nycklarna för Windows 10 är samma som för 11an.
Skapar man en bootbar Windows 11 usb från ISO fil med hjälp utav programmet Rufus så kan man där välja att komma förbi alla restriktioner hos 11an så man kan köra den på en toaster i princip :P
Citera
2023-01-17, 20:31
Medlem
L_a_z_e_rs avatar
Tack för all input såhär långt alla!

Då antar jag att jag inte kan göra så mycket än att utgå från att nyckel 1+3 är korrekta. Surt eftersom datorn inte kommer förrän början utav mars. Först då jag kan se om nycklarna stämmer.

Hoppas officeprogrammet även är en korrekt nyckel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in