• 2
  • 3
2023-01-20, 13:14
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag tänker på 0.09 meningen

" eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet"

Att vilseleda andra att försöka spåra ens identitet borde väl vara tillåtet
Det är ju ganska lätt att skapa en profil av en användare genom att studera dess historik.
Men om man medvetet sktiver att man bor i mellansverige och har ett barn, fast man bor inorra sverige och har tre ungar osv, måste väl vara ok.?
Ett planerat vilseledande utan störa disskussion. Det är ju standard inom co-ops och deep intel världen.

Ja. Vilseledande info som rör dig som användare är inte något som faller inom 0.09. Det är inte information som påverkar diskussionen om det nu är så att du skohornat in den i ett inlägg som i övrigt är topic. Det är inte mot regelverket att ljuga och trolla, men det måste ske inom regelverket i övrigt.
Citera
2023-01-20, 18:22
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men ett problem kommer du aldrig runt. Hur ska någon komma veta att du VERKLIGEN är den person du påstår dig vara?
Det är sant. Men man får väl avgöra det själv. Jag vill bara sprida mina kreativa grejer och lyssna på vad folk tycker osv.
Citera
2023-01-24, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Om man läser inlägg och trådstartar av mig så får man sig nog en uppfattning om vad man tror om mig. Men tex skriver jag poesi och gör väldigt alternativ musik och målar och graffar etc. Jag känner en samhörighet med många outcasts här på flashback och tycker att det hade varit intressant att stå upp för vem man är. Ingen skam.

Men det blir ju lite som att göra reklam för mig själv. Det kanske inte är ok?

Jag har skrivit mycket kontroversiellt här minst sagt. Men vore kul att skita i det och stå för vad jag säger. Samt ångrar vad jag sagt.
Jag tror inte att det är lämpligt att outa ut sig själv här på forumet för det är viktigt att man värnar om sin personliga säkerhet och sitt privatliv eftersom det tyvärr finns vettvillingar på andra forumsidor och i det riktiga livet som har ett hat mot de som är medlemmar inne på Flashback , för det finns tyvärr en viss agenda hos vissa galningar irl och på vissa forumsidor som tros va fientliga gentemot Flashback och dess medlemmar som vill föra seriösa diskussioner.och viktig detalj lägg ALDRIG ut uppgifter här inne beträffande bankuppgifter och andra känsliga privata uppgifter.
Senast redigerad av Umpalavemang 2023-01-24 kl. 20:06. Anledning: Redigering
Citera
2023-01-24, 20:16
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umpalavemang
Jag tror inte att det är lämpligt att outa ut sig själv här på forumet för det är viktigt att man värnar om sin personliga säkerhet och sitt privatliv eftersom det tyvärr finns vettvillingar på andra forumsidor och i det riktiga livet som har ett hat mot de som är medlemmar inne på Flashback , för det finns tyvärr en viss agenda hos vissa galningar irl och på vissa forumsidor som tros va fientliga gentemot Flashback och dess medlemmar som vill föra seriösa diskussioner.och viktig detalj lägg ALDRIG ut uppgifter här inne beträffande bankuppgifter och andra känsliga privata uppgifter.

Klart jag inte gör det...

Men om jag startar ett nytt konto med mitt YT alias som medlemsnamn och håller god ton och inte kränker folk eller pratar politik eller islam skit osv. Så spelar det väl ingen roll? Visar bara mina grejer och håller mig till trevliga trådar.
Citera
2023-01-26, 22:32
Medlem
swimp78s avatar
Jag skulle ju kunna ta någon persons namn , nån jag ogillar, och sen hitta på att jag är den personen.

"Hej, Jag heter Niclas Peder Anderson, jag är 45 år och bor på Gatuvägen 1 i Vara. Jag är pedofil och jag står för det. Jag jobbar på försäkringskassan men hatar min arbetsgivare"

(påhittat namn och adress i detta fall)

Det skulle ju vara riskabelt att tillåta sånt. eftersom Flashback ju inte kan veta om personen som skriver är den personen eller inte.
Citera
2023-01-26, 23:37
Medlem
Van Nostrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Klart jag inte gör det...

Men om jag startar ett nytt konto med mitt YT alias som medlemsnamn och håller god ton och inte kränker folk eller pratar politik eller islam skit osv. Så spelar det väl ingen roll? Visar bara mina grejer och håller mig till trevliga trådar.

Det låter som en bra idé.

Dina inlägg som CockWitch är ofta provokativa. Jag menar inget illa, de är ofta läsvärda. Men du skulle kunna få problem privat då samhället inte tillåter att man ventilerar vilka åsikter som helst.
Citera
2023-01-27, 03:34
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag skulle ju kunna ta någon persons namn , nån jag ogillar, och sen hitta på att jag är den personen.

"Hej, Jag heter Niclas Peder Anderson, jag är 45 år och bor på Gatuvägen 1 i Vara. Jag är pedofil och jag står för det. Jag jobbar på försäkringskassan men hatar min arbetsgivare"

(påhittat namn och adress i detta fall)

Det skulle ju vara riskabelt att tillåta sånt. eftersom Flashback ju inte kan veta om personen som skriver är den personen eller inte.

Det är inte tillåtet.
(FB) Får man outa sig själv?

När det gäller självoutning bör man tänka på att regel 1.06 (användarnas anonymitet) inte gäller. Det kan finnas en risk att andra användare lägger till uppgifter som man inte själv skulle ha skrivit, och som är irriterande men inte tillräckligt allvarliga för att räknas som regelbrott.
Citera
2023-01-27, 09:27
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Det låter som en bra idé.

Dina inlägg som CockWitch är ofta provokativa. Jag menar inget illa, de är ofta läsvärda. Men du skulle kunna få problem privat då samhället inte tillåter att man ventilerar vilka åsikter som helst.
Yes. Jag vet. Jag kan vara skev och jävlig här på FB. Men jag är egentligen empatisk och snäll person. Men det blir nått med flashback som tänder till en. Plus jag är bipolär så min impulskontroll e inte alltid på topp.
Citera
2023-01-27, 12:47
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Om du påstår att du är en viss IRL-person och det visar sig att du ljög så kan du kanske falla för regel 0.09 eller 0.12

Men, om du verkligen är den du utger dig för att vara så är det ju inget regelbrott.

Men menar du att det är tillåtet fram tills att "det visar sig" att någon ljög?

Jag gissar att du skulle kunna påstå att du är en viss privatperson och säga saker i dennes namn, säga att du heter Namn Efternamn och bo i Specifikstad och att det skulle kunna pågå länge utan att det av en slump blev så att den personen råkade se att någon tagit dess identitet på forumet flashback.

Det verkar riskabelt om detta skulle låta sig göras och att det skulle kräva att den personen på nåt vis upptäckte det och kontaktade flashback och sa att "detta är inte jag" för att få slut på det. Det skulle ge ganska stor möjlighet för anonyma troll att sprida lögner om och underminera för riktiga personer
Senast redigerad av swimp78 2023-01-27 kl. 12:50.
Citera
2023-01-27, 12:59
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Men menar du att det är tillåtet fram tills att "det visar sig" att någon ljög?

Jag gissar att du skulle kunna påstå att du är en viss privatperson och säga saker i dennes namn, säga att du heter Namn Efternamn och bo i Specifikstad och att det skulle kunna pågå länge utan att det av en slump blev så att den personen råkade se att någon tagit dess identitet på forumet flashback.

Det verkar riskabelt om detta skulle låta sig göras och att det skulle kräva att den personen på nåt vis upptäckte det och kontaktade flashback och sa att "detta är inte jag" för att få slut på det. Det skulle ge ganska stor möjlighet för anonyma troll att sprida lögner om och underminera för riktiga personer

Jo, visst, men hur ska vi kunna kolla det? Vill du att det ska vara förbjudet att dela med sig av personuppgifter om en själv? Man ska inte få skriva att man bor i Örebro? Eller gillar sjömansbiff? Eller att ens fru heter Britta? Eller är det bara det klart utskrivna namnet som ska förbjudas?

Jag säger inte att du har fel, men jag tror det blir svårt att hindra någon från att skriva det.
Citera
2023-01-27, 18:12
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jo, visst, men hur ska vi kunna kolla det? Vill du att det ska vara förbjudet att dela med sig av personuppgifter om en själv? Man ska inte få skriva att man bor i Örebro? Eller gillar sjömansbiff? Eller att ens fru heter Britta? Eller är det bara det klart utskrivna namnet som ska förbjudas?

Jag säger inte att du har fel, men jag tror det blir svårt att hindra någon från att skriva det.

Jag tänkte ju kombinationen att skriva ut sitt ”eget” namn och egna personuppgifter i olika sammanhang i trådar på Flashback.

Om jag börjar kalla mig min grannes namn på Flashback och påstå att jag är han, Namn Efternamn, säger jag bor på hans adress , samtidigt som jag hänger i trådar där jag påstår att ”jag” (=grannen) är pedofil.

Det skulle väl vara rätt problematiskt.

Jag tycker det är logiskt att man inte får starta en tråd om en icke-kändis och påstå saker om den ”Bengt Östman i Kastrup är mördare” .

Därför borde det vara otillåtet också att skriva i trådar grejer typ ”Jag heter Bengt Östman i Kastrup, och jag är mördare” . Verkar tandlöst med en regel man kan komma undan som troll genom att sätta Jag framför. Då skulle ju troll kunna regga sig för krimtrådar och slippa ***-prylen ”Jag är Olof Wiberg, som vissa kallar O*** W*****. Jag Olof Wiberg runkar dygnet runt och sniffar på morsans fitta”
Senast redigerad av swimp78 2023-01-27 kl. 18:20.
Citera
2023-01-28, 08:44
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Jag tänkte ju kombinationen att skriva ut sitt ”eget” namn och egna personuppgifter i olika sammanhang i trådar på Flashback.

Om jag börjar kalla mig min grannes namn på Flashback och påstå att jag är han, Namn Efternamn, säger jag bor på hans adress , samtidigt som jag hänger i trådar där jag påstår att ”jag” (=grannen) är pedofil.

Det skulle väl vara rätt problematiskt.

Jag tycker det är logiskt att man inte får starta en tråd om en icke-kändis och påstå saker om den ”Bengt Östman i Kastrup är mördare” .

Därför borde det vara otillåtet också att skriva i trådar grejer typ ”Jag heter Bengt Östman i Kastrup, och jag är mördare” . Verkar tandlöst med en regel man kan komma undan som troll genom att sätta Jag framför. Då skulle ju troll kunna regga sig för krimtrådar och slippa ***-prylen ”Jag är Olof Wiberg, som vissa kallar O*** W*****. Jag Olof Wiberg runkar dygnet runt och sniffar på morsans fitta”

Jag har mer tänkt mig att posta mina filmer och musik etc från YT konto. Men via det så lär man ju kunna ta reda på vem jag.är. men, så länge jag sköter mig och är trevlig så är det väl inga problem. Skriva ut min adress eller kontouppgifter kanske vore mindre smart.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in