• 2
  • 3
2023-01-17, 01:24
Medlem
Russofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spektakletsplats
Tycker det låter som en utomordentligt sparsam månadskalkyl. Lägger du några pengar alls på fritid/nöje? Förespråkar sparande, men också att faktiskt få leva lite

Jag reser ju varje månad så det är ju nöje. Har varit i över 100 länder. Jag skippar vardagsnöjen som espressohouse och luncher. Även pizza och korv skippar jag.
Citera
2023-01-17, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russofil
Jag reser ju varje månad så det är ju nöje. Har varit i över 100 länder. Jag skippar vardagsnöjen som espressohouse och luncher. Även pizza och korv skippar jag.

Ja, då är det bara att lyfta på hatten! Det är en bra sparkvot. Har du allt på börsen eller hur fördelar du sparandet?
Citera
2023-01-17, 01:26
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Men du unnar dig en massa tatueringar?
Citera
2023-01-17, 02:02
Medlem
Citat:
Alla siffror är i kr

Inkomst netto från heltidsjobb 29 701
---------------------------------------------

Hyra inkl el och internet (studentboende då jag pluggar språk på halvtid) 3032
Gym Nordic Wellness (billigt pga friskvårdsbidrag) 125
Mat (får mycket mat från föräldrarna pga deras jobb) 416
CSN 1209
Läkemedel 512
Spotify 109
Google Cloud 99
Mobilabonnemang Hallon 99
SL kort (studentpris) 627
Hygienartiklar (använder inte toapapper) 73
---------------------------------------------
Totalt fasta kostnader 6301

23400 efter alla fasta kostander är betalda. Cirka 20 000 av detta går till sparande och investeringar och resten reser jag för och ibland äter ute för. Reser ganska ofta, en gång i månaden.

Kläder handlar jag en gång om året för någon tusenlapp eller två.

Det är väl ändå en helt okej månadskalkyl?

Vad vill du ha för svar eller vad vill du med tråden?

Ja du är jätteduktig. Försök bli självförsörjande med maten även om dina föräldrar vill hjälpa till. Det kan kännas psykiskt skönt. Google cloud, ingen större kostnad men också psykiskt skönt att bli av med, köp ett bättre USB minne för engångskostnad.

Spotify kör du det när du gymmar eller, motivation? Det kan du också skippa annars. Hur mycket har du sparat och när måste ellervhar du tänkt lämna ditt studentboende, hur går planen då?

Studielånet kan du amortera lite mer på, det är ingen direkt hög ränta men skönt vara av med
Citera
2023-01-17, 06:37
Medlem
Pekka-s avatar
Citat:

Har ingen hemförsäkring.

Än är inte den sista idioten född..
Citera
2023-01-17, 08:59
Medlem
htdgs avatar
Det luktar glädjekalkyl det här. Du reser och äter ute för 3400 kr i månaden? Vart reser du då? Eskilstuna? Köper mat för 400 kr i månaden? Känns inte som dessa siffror stämmer.
Citera
2023-01-17, 11:19
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Egentligen är det inte läkemedel, det är finasteride och minoxil för undvika att bli flintis.
Hygien artiklar, jag använder vatten i toaletten och hygienartiklar är det någon hundring i månaden. Kläder blir det en gång om året.

Har ingen hemförsäkring.

Jag använder också fin och min, det kostar inte 500 i måanden. Betalar 389 kr för tre 60 ml flaskor min från apotea, man använder en i månaden, så det är 130 kr och fin kostar 179 för 30 st 5mg, dessa delar jag i fyra, så det är 45spänn i månaden.

Totalt ca 180 kr i månaden, där kan du göra en besparing på nästan 4000 om året!
Citera
2023-01-17, 15:26
Medlem
Citat:
Duschar direkt efter jag skiter

En bidédusch kan vara något för dig, ex:

https://www.wattvaktarna.se/vvs/dusc...tvattstall-mm/
Citera
2023-01-17, 15:45
Medlem
Citat:
Egentligen är det inte läkemedel, det är finasteride och minoxil för undvika att bli flintis.
Hygien artiklar, jag använder vatten i toaletten och hygienartiklar är det någon hundring i månaden. Kläder blir det en gång om året.

Har ingen hemförsäkring.

Du kan lika gärna lägga dom 500kr på ett sparande till framtida hårtransplantation istället för att köpa skit kemikalier som funka föga. Du lägger alltså 6K PER ÅR på skiten, inom 3-4år har du en operation betald.
Citera
2023-01-23, 02:54
Medlem
Sluta bo i studentrum om du jobbar heltid. Det finns bättre behövande än snåla jävlar som tycker det är för dyrt med toapapper!
Citera
2023-01-23, 07:16
Medlem
Aktieklipparns avatar
Varför har du valt att välja bort toapapper?

Man reagerar ju lite på att du lägger 500kr/mån för att motverka "flint" men saknar hemförsäkring
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in