2023-01-16, 14:12
Medlem
Skulle köpa hjortronsylt nyligen och noterade att samtliga tillverkare erbjuder både ekologisk och vanlig hjortronsylt (med stor prisskillnad emellan). Även frysta blåbär finns som både som ekologisk och utan.

Vad exakt är skillnaden här? Hjortron och de små blåbär vi har i Sverige odlas väl inte kommersiellt? Om de är plockade i skogen så är dem väl per definition ekologiska?
Citera
2023-01-16, 14:15
Avslutad
Har väl att göra med att de inte är odlade med kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel och annat gift.
Citera
2023-01-16, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Har väl att göra med att de inte är odlade med kemiska bekämpningsmedel, konstgödsel och annat gift.

Vad jag vet så går det inte att odla den typen av blåbär vi har i Sverige?
Citera
2023-01-16, 14:17
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto

Nä, de är odlade med godkända kemiska bekämpningsmedel & gifter.
Citera
2023-01-16, 14:36
Medlem
Sillsvins avatar
Det är flera faktorer som avgör. Om vi bortser från odlade blåbär och hjortron där olika kemiska medel används har det stor betydelse vart de plockas. T.ex är blåbär plockade vid större trafikleder inte ekologiska. Inte heller blåbär plockade vid kalhyggen där skogsägaren ofta använt konstgödsel för att gynna återväxten.
Citera
2023-01-16, 14:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Här kan man läsa mer om ekologiska blåbär iallafall.
https://www.alltomblabar.se/hur-kan-blabar-vara-ekologiska-nar-de-vaxer-vilt/
Citera
2023-01-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Det är flera faktorer som avgör. Om vi bortser från odlade blåbär och hjortron där olika kemiska medel används har det stor betydelse vart de plockas. T.ex är blåbär plockade vid större trafikleder inte ekologiska. Inte heller blåbär plockade vid kalhyggen där skogsägaren ofta använt konstgödsel för att gynna återväxten.

Det låter rimligt. Just hjortron har jag lite svårare att förstå. De växer ju inte typiskt vid trafikleder eller kalhyggen och vad jag hört så finns det inga större odlingar att tala om.

Går norrlänningarna och gödslar myrarna på vissa ställen?
Citera
2023-01-16, 15:06
Medlem
Mycket bra fråga. Jag tror det handlar om två saker:

1. Om tillverkaren av sylten är certifierad.
2. Om övriga ingredienser är ekologiska eller inte (dvs, främst sockret)

Citat:
Inte heller blåbär plockade vid kalhyggen där skogsägaren ofta använt konstgödsel för att gynna återväxten.

Jag har aldrig hört talas om att man använder konstgödsel på skogsmark. Det låter extremt oekonomiskt, men visst... det kanske kan förekomma i enskilda fall?
Citera
2023-01-16, 15:23
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Jag har aldrig hört talas om att man använder konstgödsel på skogsmark. Det låter extremt oekonomiskt, men visst... det kanske kan förekomma i enskilda fall?

Att du inte har kunskap i ämnet beror sannolikt på att du inte intresserat dig förrän nu.

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/sa-skadas-skogen-av-konstgodslet/

Att googla kan vara en idé när man saknar kunskap. Nu postade jag första länken som dök upp, finns säkerligen betydligt fler artiklar i ämnet.
Citera
2023-01-16, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Att du inte har kunskap i ämnet beror sannolikt på att du inte intresserat dig förrän nu.

https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/sa-skadas-skogen-av-konstgodslet/

Att googla kan vara en idé när man saknar kunskap. Nu postade jag första länken som dök upp, finns säkerligen betydligt fler artiklar i ämnet.

Eh, jo. Jag är skogsägare och bor på landsbygden med 90% skogsägare runt mig.

Bara för att det förekommer betyder inte att det är vanligt.

Läser man din länk visar det sig också att det handlar om 80000 ha efter en 200% ökning, dvs nästan ingenting av den totala brukade skogsmarken (27,9 miljoner ha). Dessutom så lär det kraftigt minska idag när priserna på konstgödsel gått i taket.

För att återvända till topic så lär det knappast handla om konstgödsel i skogen om man märker blåbär som ekologiska eller inte.
Senast redigerad av GrayPagan 2023-01-16 kl. 17:19.
Citera
2023-01-16, 20:20
Medlem
Sladdarens avatar
Konstigt? Känner ni nån som pendlar emellan betongdjungeln och Norrland brukar man kunna köpa direkt utav bäruppköparna rensat som orensat. Kanske via en lastbilstransport som åker emellan än att köpa direkt via sista dyraste ledet dvs butiken men det blir väl till nästa säsong, nu äre försent
Citera
2023-01-16, 23:15
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pikavix833
Vad jag vet så går det inte att odla den typen av blåbär vi har i Sverige?

Det man köper från butiken brukar va odlade amerikanska blåbär. Hur det är med sylt vet jag faktiskt inte men gissar att det är samma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in