Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-16, 08:33
Medlem
MiBas avatar
Hej!
Jag köpte en moppe till grabben som snart fyller 15, moppen var i defekt skick så vi skall greja med den tillsammans... nu hör till saken att vi inte är mekaniker någon av oss men vi kan ju lära oss något på vägen.
Vad vi saknar är dock manual, instruktionsbok och övrig litteratur som kan vara bra att ha. Jag har sökt på nätet men hittar bara skumma nedladdningssidor och där dokumenten är på franska, tyska, holländska etc. Vi vill ha på engelska eller svenska.

Någon som har PDF:er liggande eller vet var man kan hitta?
Jag kan även tänka mig att köpa original i pappersformat om det är enda lösningen.
Citera
2023-01-16, 10:06
Har du kollat på auktionssajter som Ebay och Tradera?
Citera
2023-01-16, 10:29
Medlem
MiBas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Har du kollat på auktionssajter som Ebay och Tradera?

Ja, men utan framgång tyvärr.
Citera
2023-01-16, 11:53
Medlem
Det enda ni behöver ha koll på är oljan och kylarvätska i princip.

Antar att ni inte tänkt trimma och köra speciellt hårt heller.

Edit. Hitta bruksanvisning på första googlingen! https://www.bruksanvisni.ng/peugeot/xps/bruksanvisning
Citera
2023-01-16, 12:42
Medlem
MiBas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Det enda ni behöver ha koll på är oljan och kylarvätska i princip.

Antar att ni inte tänkt trimma och köra speciellt hårt heller.

Edit. Hitta bruksanvisning på första googlingen! https://www.bruksanvisni.ng/peugeot/xps/bruksanvisning

Jo, men som jag skrev så är den defekt i nuläget så vi måste felsöka lite. Den manualen hittade jag igår också men jag får den bara på tyska, och det begriper jag inte så mycket av
Den skall inte trimmas ett dugg nej.
Citera
2023-01-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiBa
Jo, men som jag skrev så är den defekt i nuläget så vi måste felsöka lite. Den manualen hittade jag igår också men jag får den bara på tyska, och det begriper jag inte så mycket av
Den skall inte trimmas ett dugg nej.

Det är en AM6 motor i den typ samma på alla liknande moppar så ni kan felsöka på samma sätt som alla med AM6 tex reju yamaha osv

Går ju att köra google translate i värsta fall om tyskan är jobbig.
Citera
2023-01-16, 13:24
Medlem
MiBas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Det är en AM6 motor i den typ samma på alla liknande moppar så ni kan felsöka på samma sätt som alla med AM6 tex reju yamaha osv

Går ju att köra google translate i värsta fall om tyskan är jobbig.

Ja jag har gjort en översättning av den redan, det blev inte jättebra men får duga tills vidare. Tänkte om någon hade något liggande men det verkar inte vara översvämmat av dessa

Någon som har ett första tips på om det inte är gnista? Jag har testat med ett annat stift utan resultat, detta var dock inte nytt så jag skall köpa ett nytt och prova, men jag tror inte det är stiftet som bråkar. Kan det vara kortslutning någonstans, eller vad skall man kolla på först?
Citera
2023-01-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiBa
Ja jag har gjort en översättning av den redan, det blev inte jättebra men får duga tills vidare. Tänkte om någon hade något liggande men det verkar inte vara översvämmat av dessa

Någon som har ett första tips på om det inte är gnista? Jag har testat med ett annat stift utan resultat, detta var dock inte nytt så jag skall köpa ett nytt och prova, men jag tror inte det är stiftet som bråkar. Kan det vara kortslutning någonstans, eller vad skall man kolla på först?

Har du elstart på den? i så fall kolla batteriet om de kanske är slut om den stått länge då är de bara att köpa nytt. Men den borde ju ge gnista när ni kickar igång den. Gör den inte det så kolla alla kablar.

Finns säkert någon liten cykel/moppe/gräsklippar service i krokarna som fixar den för en femhundring dom kan ju också göra en ordentlig service om den nu stått länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in