• 1
  • 2
2023-01-16, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dhfjs2930sj
Skatten är nog inget problem. Problemet är väl ursprunget av pengarna. Ingen vettig svensk människa skickar över 120tkr till en bekant för att man inte kan få nytt kort. Någon individ i den här historien är väldigt "blåögd" och den andra är garanterat mena.

ock nån kanske är målvakt , låter som pengatvätt
Citera
2023-01-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oPYringI
Hej!
Eftersom min vän tappat bort sitt visakort och inte kunde få ett nytt på över en månad (han var utomlands) så förde han över 120.000 kronor till mitt privattkonto och lät mig sköta alla hans utgifter (resor, hotel m.m.).

Min fråga är, hur kommer detta att påverka min deklaration?
Kommer dessa 120.000 att ses som en inkomst som jag behöver skatta för?
Eller kommer skatteverket inte att bry sig?

Tack på förhand!
Nej, men banken kan be dig förklara var pengarna kommer ifrån. Därför är det säkrast för dig om du kan dokumentera de här transaktionerna så att du senare kan påvisa att det inte var en inkomst till dig.
Citera
2023-01-16, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nej, men banken kan be dig förklara var pengarna kommer ifrån. Därför är det säkrast för dig om du kan dokumentera de här transaktionerna så att du senare kan påvisa att det inte var en inkomst till dig.

japp ock du kanske får ditt bankkonto låst ock då är det du som får problem med att betala räkningar mm vete fan om du inte gjort dig själv en riktig björntjänst ock skjutit dig i foten
Senast redigerad av diseledvin 2023-01-16 kl. 16:44.
Citera
2023-01-16, 16:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oPYringI
Hej!
Eftersom min vän tappat bort sitt visakort och inte kunde få ett nytt på över en månad (han var utomlands) så förde han över 120.000 kronor till mitt privattkonto och lät mig sköta alla hans utgifter (resor, hotel m.m.).

Min fråga är, hur kommer detta att påverka min deklaration?
Kommer dessa 120.000 att ses som en inkomst som jag behöver skatta för?
Eller kommer skatteverket inte att bry sig?

Tack på förhand!
Du kan komma få en fråga om var pengar härstammar. Banken har ju en skyldighet att undersöka detta med nuvarande AML-regler. Vid "svajigt" svar skulle jag tro att det går en signal från banken till Skatteverket som skickar ut en förfrågan. Hos Skatteverket är det omvänd bevisbörda som gäller. Om du inte kan bevisa att det är något annat än inkomst, så beskattas det som inkomst. Du bör i så fall förbereda en redovisning av hur pengarna har använts tillsammans med underlag i form av flygbiljetter och hotellbekräftelser etc, där din väns namn finns som kund.
Citera
2023-01-16, 16:51
Medlem
Du skattar inget!
Citera
2023-01-16, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nadishodan
Fick en gåva på 200 000 i somras. Eftersom det inte längre finns gåvoskatt såg jag inget hinder eller att det skulle innebära några bekymmer. Men finns säkert kunnigare som kan besvara frågan.

-Inget av det du gjort i dit liv som du skriver har med frågeställningen i Ts att göra - överhuvudtaget.

OnT. Ge samma förklaring som du ger här OM du får frågor från skatteverket så har du ryggen fri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in