• 1
  • 2
2023-01-15, 20:23
Medlem
LostinDarknesss avatar
Hittade inte vart jag skulle lägga tråden så fick bli här.

Har haft lite pm kontakt med en på flashback som har uttryckt självmords tankar.

Får nu inte kontakt med personen längre och jag är orolig för personen.

Kan man göra en polisanmälan eller be mods om hjälp eller hur gör man ? Jag vet ingenting om personen mer än dennes användarnamn.
Citera
2023-01-15, 20:33
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Hittade inte vart jag skulle lägga tråden så fick bli här.

Har haft lite pm kontakt med en på flashback som har uttryckt självmords tankar.

Får nu inte kontakt med personen längre och jag är orolig för personen.

Kan man göra en polisanmälan eller be mods om hjälp eller hur gör man ? Jag vet ingenting om personen mer än dennes användarnamn.

En polisanmälan för vadå? Att uttrycka självmordstankar, något de allra flesta människor har vid någon tidpunkt i livet, är inget brott. Att ta livet av sig är lagligt även det, tack och lov.

Personen hade väl givit dig sitt namn och telefonnummer ifall vederbörande velat ha din hjälp. Du fick inget sådant uppenbarligen.

Tror du det förs register här över användarnas identiteter?
Citera
2023-01-15, 20:34
Medlem
DrVonAnkas avatar
Det går väl inte att göra något skulle jag tro. Mods vet väl inget och admins lämnar knappast ut info sådär hux flux till vem som helst.
Citera
2023-01-15, 20:36
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Det går väl inte att göra något skulle jag tro. Mods vet väl inget och admins lämnar knappast ut info sådär hux flux till vem som helst.
Nej det förstår jag. Men de (mods, admins what ever) kanske kan ta kontakt med larmcentralen i sin tur ?? Med ex ip nummer ? Det handlar ju inte om brott utan om att rädda ett liv.
Senast redigerad av LostinDarkness 2023-01-15 kl. 20:42.
Citera
2023-01-15, 20:37
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
En polisanmälan för vadå? Att uttrycka självmordstankar, något de allra flesta människor har vid någon tidpunkt i livet, är inget brott. Att ta livet av sig är lagligt även det, tack och lov.

Personen hade väl givit dig sitt namn och telefonnummer ifall vederbörande velat ha din hjälp. Du fick inget sådant uppenbarligen.

Tror du det förs register här över användarnas identiteter?
Du verkar ju vara en riktig medalj du. Man kan vända sig till polisen även i sammanhang som inte rör just brott. Frågan var om det går via mods här på flashback?
Citera
2023-01-15, 20:54
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Du kan väl gå ut med användarnamnet? Kanske finns en liiiten chans att någon annan användare känner personen IRL. Eller om någon annan nyligen har haft kontakt med vederbörande över FB.
Citera
2023-01-15, 21:13
Medlem
Vitiss avatar
Fint att det fortfarande finns de som har empati och vilja att hjälpa en medmänniska!
Heder till Dig.
Jag skulle skriva till moderator; de har iaf medlemmens privata mail.
Det är ju långt ifrån säkert att det går att nå personen via den, men om man inte försöker är man en liten lort.
Citera
2023-01-15, 21:16
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Fint att det fortfarande finns de som har empati och vilja att hjälpa en medmänniska!
Heder till Dig.
Jag skulle skriva till moderator; de har iaf medlemmens privata mail.
Det är ju långt ifrån säkert att det går att nå personen via den, men om man inte försöker är man en liten lort.
Tack för tipset !!!
Alltid något kanske iallafall.
Citera
2023-01-15, 21:21
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Du kan väl gå ut med användarnamnet? Kanske finns en liiiten chans att någon annan användare känner personen IRL. Eller om någon annan nyligen har haft kontakt med vederbörande över FB.
Tanken är god. Men känner mig nog inte riktigt bekväm med det. Skulle personen vara okej och överleva så finns risken att det alltid finns någon som försöker utnyttja den som anses vara svag.

Sista livstecknet var tidigt igår morse (på annat håll, ej på flashback) så jag ska nog avvakta lite.

Hör / ser jag inget under morgon dagen så tar jag kontakt med moderator / admin.

Ville bara veta hur jag skulle gå till väga, om det är möjligt överhuvudtaget.
Senast redigerad av LostinDarkness 2023-01-15 kl. 21:24.
Citera
2023-01-15, 21:39
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Tanken är god. Men känner mig nog inte riktigt bekväm med det. Skulle personen vara okej och överleva så finns risken att det alltid finns någon som försöker utnyttja den som anses vara svag.

Sista livstecknet var tidigt igår morse (på annat håll, ej på flashback) så jag ska nog avvakta lite.

Hör / ser jag inget under morgon dagen så tar jag kontakt med moderator / admin.

Ingen moderator eller admin har någon information om användarna.
Citera
2023-01-15, 21:57
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:

Som Hobbybonde svarade dig ovan så kan vi inte göra någonting tyvärr. Vi får hoppas att allt går väl.
Se gärna här: https://www.flashback.org/integritet

Olyckor och katastrofer --> Flashback
/Moderator
Citera
2023-01-16, 05:45
Medlem
Muppetys avatar
Om användaren inte varit öppen med vem han/hon är, o du inte vet vem det är IRL, så kan du inte göra så mycket mer än att tala vänligt och stöttande med honom/henne. Men att man gör det tror jag kan betyda mycket för vissa. Finns många som är ensamma o endast har vänner via nätet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in