2023-01-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzobosse
Denne Andreas har kört bobcat på järnverket. Där av Bobby
Han jobbar nog inte åt ex mannen. Han har dock jobbat som matchmaker och parat ihop bo med ngn och fått lite mordhot från exmannen.
Jobbig stämning på jobbet om man är mordhotad av chefen.

Jag vet att han jobbat/jobbar åt exmannen, han har sagt det själv om vi säger så.
Citera
2023-01-19, 20:32
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silo1997
Denna A*dre*s, är det han som har rosa tröja på Facebook profilen?
Han ser ut som nån som kör bobcat och umgås med pundiga zigenare!!
Citera
2023-01-19, 20:58
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Denne Andreas har kört bobcat på järnverket. Där av Bobby
Han jobbar nog inte åt ex mannen. Han har dock jobbat som matchmaker och parat ihop bo med ngn och fått lite mordhot från exmannen.
Jobbig stämning på jobbet om man är mordhotad av chefen.
Otippat att den legendariske tjock-bögen tommi tattoo gillat rosamannens bild på fb
Citera
2023-01-19, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luisfigo
Om jag förstått det hela rätt så har man inga restriktioner på rättspsyk, för det är inte ett straff. Det är vård. Det betyder att de som sitter på rättspsyk har tillgång till telefon och internet jämfört med en som sitter i fängelset. Det finns alltså all anledning att hålla någon häktad om någon är dömd till rättspsykiatrisk vård.

Men snälla på rättpsyk kan du få enorma restriktioner. När du bettet dig bra en längre tid kan du få samtal efter det kan du få 1h internet.
Folk bara gissar i den här tråden om allt möjligt
Citera
2023-01-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systerintebror
Men snälla på rättpsyk kan du få enorma restriktioner. När du bettet dig bra en längre tid kan du få samtal efter det kan du få 1h internet.
Folk bara gissar i den här tråden om allt möjligt

Du har säkert rätt i att det går att ha restriktioner. Har ingen större koll på regelverket, så jag spånar bara. Däremot vet jag att det absolut inte är så att folk som sitter tvångsvårdade bara har en timme datortid. De kan ha egna datorer och mobiler inne på avdelningarna. Det fick alla under rättspsyk förr, men ser nu att de förbjudit de med särskild utskrivningsprövning från att ha det. Hur det ser ut idag vet jag inte, men förbudet gäller alltså bara egna telefoner. De får alltså troligen använda datorer som ägs av institutionen obegränsat, och inte en timme om dagen om de är snälla. Man anser alltså inte att tvångsvården är ett straff, och därför ska de inte berövas sina friheter att kommunicera.

Sedan kan ju inte rättspsyk eller fängelse jämföras med häktning bara för man är inlåst. Det går ju fortfarande att försvåra utredningen även om man sitter i fängelset. Genom att be någon man sitter med meddela någon, genom någon smutsig plit, genom insmugglade lurar. Om någon som sitter inne misstänks för brott så kommer åklagaren begära personen häktad om det behövs. Det räcker inte med att personen är fängslad.

Sedan kan säkert häktningen skötas inuti anstalten, men då är det ett beslut som tas och då ska det finnas offentliga handlingar om det. Det är inte något man kan göra slentrianmässigt. Så är häktningen hävd för MGM så är den, och han sitter säkert på rättspsyk i Öjebyn och följer den här tråden.
Senast redigerad av luisfigo 2023-01-19 kl. 22:31.
Citera
2023-01-20, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tummelbummel
Det känns inte som att hon skulle välja att göra detta i hennes och sonens lägenhet? Att bli hittad av sin son... vem vill utsätta sina barn för de?
Rent krasst tyvärr jävligt många. De flesta suiciderar i eller i närheten av sitt hem. Då hittas man av sina anhöriga. Man är ju ofta som allt inte frisk och rationell när man gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Tror du får skaffa dig grepp om verkligheten och sluta slänga dig med trötta floskler. Som om det vore en fråga om värderingar och att det skulle vara omodernt och otidsenligt att påpeka den fullkomliga självklarheten: Givetvis är man inte fri från eget ansvar bara för att man är kvinna eller för att det är 2023.
Det är rena dumheter.

Alla har eget ansvar för vilka risker man väljer att ta. Det är inte synonymt med att man bär skuld till händelsen, men man har likväl ett ansvar för att man valt stora risker.
På samma sätt som man inte är skyldig till bedrägeri för att man skickar alla sina pengar till någon som skickar Nigeriabrev, men likväl bär man ansvar för konsekvensen i form av försvunna pengar till följd av dåliga beslut.

Det är helt tveklöst så att kvinnan i fråga bär 100 procent av ansvaret för att hon valde att bedra sin man med en albansk våldsbrottsling som levt halva sitt liv på rättpsyk. Det är också på hennes ansvar att relationen fortsatte och att man på något sätt kommit att vistas under samma tak regelbundet, trots att hon vetat om att det rör sig om en psykiskt sjuk våldsbrottsling.
I den delen har hon vetat om förutsättningarna och valt en mycket hög risk.
Det kan inte läggas någon annan till last.

Man kan så klart tycka att det är tragiskt och hemskt, men likväl är det en konsekvens som faktiskt borde funnits med i hennes analys över vilka beslut som är lämpliga i livet.
Sen är det naturligtvis eventuell gärningsman som bär skuld för dådet, men hoppar man helt medvetet ner i ett hav fullt med vithajar iklädd en fiskrens-dräkt så kan man inte hållas ansvarsfri när man blir biten.
Det är ett dåligt beslut och kommer alltid vara ett dåligt beslut oberoende av om det är 1920, 1975 eller 2023.

Du kan inte så mycket om våld i nära relationer, våldsutövning och normaliseringsprocesser va?

Citat:
Vad tjänar det till att häkta en som redan har förvar? Han kommer ju inte att kunna försvåra utredningen från rättspsyk
Eftersom han lufsade runt på stan lös får man väl lov att anta att han numera har öppen tvångsvård i hemmet? Och har man inte hittat skäl nog att häkta och han fortfarande bedöms vara i samma psykiatriska skick som innan så tror jag inte att man avbryter den öppna regin. I Sverige är vi trots allt oskyldiga tills motsatsen är bevisad.
Å andra sidan kan han ju vara fruktansvärt labil ifall hans tjej just dött/blivit mördad/suiciderat oavsett omständigheterna. Hade min partner tagit livet av sig efter att vi bråkat hade jag definitivt själv velat bli inlagd och gärna så tungt medicinerad som man troligtvis bara kan bli inom rättspsykiatrins ramar.

Och utifrån medierapporteringen får man nog lov att börja ana att det är suicid. Väldigt ovanligt i Sverige att man inte går vidare med häktning vid mordmisstankar, om det finns minsta lilla bevis.
Citera
2023-01-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilahawen
Rent krasst tyvärr jävligt många. De flesta suiciderar i eller i närheten av sitt hem. Då hittas man av sina anhöriga. Man är ju ofta som allt inte frisk och rationell när man gör det.

Du kan inte så mycket om våld i nära relationer, våldsutövning och normaliseringsprocesser va?

Eftersom han lufsade runt på stan lös får man väl lov att anta att han numera har öppen tvångsvård i hemmet? Och har man inte hittat skäl nog att häkta och han fortfarande bedöms vara i samma psykiatriska skick som innan så tror jag inte att man avbryter den öppna regin. I Sverige är vi trots allt oskyldiga tills motsatsen är bevisad.
Å andra sidan kan han ju vara fruktansvärt labil ifall hans tjej just dött/blivit mördad/suiciderat oavsett omständigheterna. Hade min partner tagit livet av sig efter att vi bråkat hade jag definitivt själv velat bli inlagd och gärna så tungt medicinerad som man troligtvis bara kan bli inom rättspsykiatrins ramar.

Och utifrån medierapporteringen får man nog lov att börja ana att det är suicid. Väldigt ovanligt i Sverige att man inte går vidare med häktning vid mordmisstankar, om det finns minsta lilla bevis.

Han luffade inte runt på stan utan hade permission till söndag sedan tillbaka till rättpsyk igen. Som tidigare nämts krävs det en del för att hamna där han sitter. Då han haft en relation med kvinnan i fråga, har en stadigvarande psykotisk sjukdom, och är labil är det inte så konstigt att han framstår som mgm. Ett bråk med en sådan person urartar med största sannolikhet på ett annat sätt än för oss friska. Personerna i hennes omgivning tror inte att suicide var hennes väg att gå.
Att media inte rapporterar något är för att det fortfarande är en pågående utredning.
Spekulationerna är många i det här fallet. Polisutredning och den slutgiltiga obduktionen borde ha svaren och vi slipper då förhoppningsvis en mördare lös i samhället.
Citera
2023-01-20, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Jag tror inte att det är alibit som är det centrala. Albanen släpptes efter ett utlåtande från rättsläkaren. Dom har säkert kommit fram till att hängningen är självförvållad. Med dom metoder som finns nuförtiden är det ganska lätt att konstatera.

Fran till att dom personerna for från kvinnan finns inte alibi endast dom två som vet sanningen
Citera
2023-01-20, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luisfigo
Du har säkert rätt i att det går att ha restriktioner. Har ingen större koll på regelverket, så jag spånar bara. Däremot vet jag att det absolut inte är så att folk som sitter tvångsvårdade bara har en timme datortid. De kan ha egna datorer och mobiler inne på avdelningarna. Det fick alla under rättspsyk förr, men ser nu att de förbjudit de med särskild utskrivningsprövning från att ha det. Hur det ser ut idag vet jag inte, men förbudet gäller alltså bara egna telefoner. De får alltså troligen använda datorer som ägs av institutionen obegränsat, och inte en timme om dagen om de är snälla. Man anser alltså inte att tvångsvården är ett straff, och därför ska de inte berövas sina friheter att kommunicera.

Sedan kan ju inte rättspsyk eller fängelse jämföras med häktning bara för man är inlåst. Det går ju fortfarande att försvåra utredningen även om man sitter i fängelset. Genom att be någon man sitter med meddela någon, genom någon smutsig plit, genom insmugglade lurar. Om någon som sitter inne misstänks för brott så kommer åklagaren begära personen häktad om det behövs. Det räcker inte med att personen är fängslad.

Sedan kan säkert häktningen skötas inuti anstalten, men då är det ett beslut som tas och då ska det finnas offentliga handlingar om det. Det är inte något man kan göra slentrianmässigt. Så är häktningen hävd för MGM så är den, och han sitter säkert på rättspsyk i Öjebyn och följer den här tråden.
Nej ingen har egna dator alla telefoner som patienterna får ha telefoner utan internet möjlighet mellan 8 till 20
Så din källa har helt fel
Senast redigerad av svartis75 2023-01-20 kl. 09:58.
Citera
2023-01-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartis75
Nej ingen har egna dator alla telefoner som patienterna får ha telefoner utan internet möjlighet mellan 8 till 20

Skriv jag aldrig heller. Dom får låna under övervakning. Finns olika avdelningar
Citera
2023-01-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av systerintebror
Skriv jag aldrig heller. Dom får låna under övervakning. Finns olika avdelningar
Det du skriver stämmer jag förstår inte varför man gissar i stället för att skriva fakta
Citera
2023-01-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartis75

Källan är lagen. Där står att personer som sitter på sluten rättspsyk med särskild utskrivningsprövning inte får ha egna telefoner och datorer. Står inget om vad som gäller för de utan särskild utskrivningsprövning, så jag utgår ifrån att de får ha egna.

Verkar som det finns datorsalar för de med särskild utskrivningsprövning, där de får sitta under vissa tider. Så ja, MGM är säkert inne i tråden och läser oavsett om han varit snäll eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in