Citat:
Ursprungligen postat av
systerintebror
Men snälla på rättpsyk kan du få enorma restriktioner. När du bettet dig bra en längre tid kan du få samtal efter det kan du få 1h internet.
Folk bara gissar i den här tråden om allt möjligt
Du har säkert rätt i att det går att ha restriktioner. Har ingen större koll på regelverket, så jag spånar bara. Däremot vet jag att det absolut inte är så att folk som sitter tvångsvårdade bara har en timme datortid. De kan ha egna datorer och mobiler inne på avdelningarna. Det fick alla under rättspsyk förr, men ser nu att de förbjudit de med särskild utskrivningsprövning från att ha det. Hur det ser ut idag vet jag inte, men förbudet gäller alltså bara egna telefoner. De får alltså troligen använda datorer som ägs av institutionen obegränsat, och inte en timme om dagen om de är snälla. Man anser alltså inte att tvångsvården är ett straff, och därför ska de inte berövas sina friheter att kommunicera.
Sedan kan ju inte rättspsyk eller fängelse jämföras med häktning bara för man är inlåst. Det går ju fortfarande att försvåra utredningen även om man sitter i fängelset. Genom att be någon man sitter med meddela någon, genom någon smutsig plit, genom insmugglade lurar. Om någon som sitter inne misstänks för brott så kommer åklagaren begära personen häktad om det behövs. Det räcker inte med att personen är fängslad.
Sedan kan säkert häktningen skötas inuti anstalten, men då är det ett beslut som tas och då ska det finnas offentliga handlingar om det. Det är inte något man kan göra slentrianmässigt. Så är häktningen hävd för MGM så är den, och han sitter säkert på rättspsyk i Öjebyn och följer den här tråden.