2023-01-17, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Om man ersätter alla människor i flygindustrin med robotar så skulle inga flygolyckor ske. I alla fall inte bland stora passagerarplan.
Mja, har hört talas om buggar?

Att göra ett system som inte har några fall som man ej har tänkt på är nästan omöjligt.

Jag rekommenderar dig att följa utveckling och tester av självkörande bilar för att få en liten inblick i hur otroligt svårt det är och betänkt då att vi pratar företag med enorma resurser och kunskap.

Boeing Airbus och dess underleverantörer av styrsystem har inte mycket att sätta emot där skulle jag vilja påstå, dom har fullt upp med det dom pysslar med.
Citera
2023-01-18, 00:41
Medlem
DickeFixs avatar
Kraschen kom väldigt oväntat och nära marken. Funderar om det kan ha varit en kollision med fågel. Tydligen mycket fåglar inklusive gamar och örnar i området.

https://news.mongabay.com/2022/04/sh...bird-paradise/
Citera
2023-01-18, 05:43
Såg på Aftonbladet att ”experter” säger att klaffarna inte var nere. Tänkte på det tidigare när jag såg videon inifrån, sökte på aktuell modell och klaffarna är inte stora som på ex ett a320. Jag tror dom var nere, vad tror ni?
Citera
2023-01-18, 08:05
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2aFrukosten
Såg på Aftonbladet att ”experter” säger att klaffarna inte var nere. Tänkte på det tidigare när jag såg videon inifrån, sökte på aktuell modell och klaffarna är inte stora som på ex ett a320. Jag tror dom var nere, vad tror ni?

Det var det första jag tänkte på när jag såg videon från huset. Klaffen ser knappt ut att vara utfälld överhuvudtaget. På filmen inifrån så ser man att den är utfälld, men väldigt lite..
Citera
2023-01-18, 08:13
Citat:
Ursprungligen postat av TorePunk
Det var det första jag tänkte på när jag såg videon från huset. Klaffen ser knappt ut att vara utfälld överhuvudtaget. På filmen inifrån så ser man att den är utfälld, men väldigt lite..

Jo men flygplansmodellen så stora klaffar.
Den har små klaffar jämförelsevis med vanligare passagerar modeller vad jag kunde hitta. Hittade ingen video som visade klaffarna i olika lägen, kan vara att de bara var halvt ute men de är ute iaf
Senast redigerad av 2aFrukosten 2023-01-18 kl. 08:16.
Citera
2023-01-18, 08:17
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Jo men framförallt har inte flygplansmodellen de stora klaffarna.
Den har små klaffar jämförelsevis med vanligare passagerar modeller vad jag kunde hitta. Hittade ingen video som visade klaffarna i olika lägen, kan vara att de bara var halvt ute men de är ute iaf

Se på denna bild, syns ganska tydligt att de är ute rejält. Det ser inte ut så på de bilder jag sett från olycksplanet.

http://www.bilddump.se/bilder/202301...78.200.172.jpg
Citera
2023-01-18, 08:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Om man gör den här jämförelsen, så ser de ut att vara utfällda (av glipan att döma). Bilden till vänster är från olycksfilmen innifrån. Bilderna till höger är från en studie på youtube om klaffar ej utfällda uppe th resp utfällda nere th (i en film som annars är för att visa asymmetrisk utfällning). Jag påstår att vänstra och nere till höger är mest lika, dvs utfällda.
Senast redigerad av Jordgubbe 2023-01-18 kl. 08:29.
Citera
2023-01-18, 08:29
Citat:
Ursprungligen postat av ShonoZ
Video inifrån planet
https://www.reddit.com/r/Damnthatsin...eb2x&context=3

Utifrån
https://www.reddit.com/r/Damnthatsin...eb2x&context=3

Citat:
Se på denna bild, syns ganska tydligt att de är ute rejält. Det ser inte ut så på de bilder jag sett från olycksplanet.

http://www.bilddump.se/bilder/202301...78.200.172.jpg

Du har rätt, den är inte fullt ute, men den är iaf ute. Vad är lägena? 10,25,50,100? Ser ut att vara iaf 10 eller 25 på videon inifrån planer.

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om man gör den här jämförelsen, så ser de ut att vara utfällda (av glipan att döma).

Japp jag hade fel men i jämförelsen är bilden tagen i missvisande läge. 5 sekunder innan ser man att den är nere från högre perspektiv
Kolla 0:15 i videon.
Senast redigerad av 2aFrukosten 2023-01-18 kl. 08:33.
Citera
2023-01-18, 08:37
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Du har rätt, den är inte fullt ute, men den är iaf ute. Vad är lägena? 10,25,50,100? Ser ut att vara iaf 10 eller 25 på videon inifrån planer.

Japp jag hade fel men i jämförelsen är bilden tagen i missvisande läge. 5 sekunder innan ser man att den är nere från högre perspektiv
Kolla 0:15 i videon.

Det har ju hänt några gånger att plan startat utan klaffar och störtat, men vid landning är det nog mer ovanligt tror jag.

Och det är ju ok att inte ha full klaff, eller inga klaffar alls vid landning. Men, då måste du ha hastighet!
Citera
2023-01-18, 08:40
Medlem
TorePunks avatar
När det gäller klaffarna på ATR 72 så har den bara två, eller tre lägen: 0, 15 och 30 grader, såvitt jag förstår. Kanske hade de den på 15.. ?
Citera
2023-01-18, 08:43
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Det har ju hänt några gånger att plan startat utan klaffar och störtat, men vid landning är det nog mer ovanligt tror jag.

Och det är ju ok att inte ha full klaff, eller inga klaffar alls vid landning. Men, då måste du ha hastighet!
Du menar lägre hastighet?
Citera
2023-01-18, 08:47
Medlem
TorePunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Du menar lägre hastighet?

Högre. Utan klaffar så måste du ha fart för att inte gå in i stall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in