2023-01-14, 20:05
Medlem
bjornebarns avatar
Jag tänkte bygga en portabel dator för arbete på olika platser. Jag tittade först på diverse laptops, men hittade ingenting som passade bra, så jag tänkte att jag skulle kunna bygga en minimal dator istället. Jag har dock svårt att hitta ett bra chassi till den. Det jag vill ha är alltså ett så litet chassi som möjligt, men som fortfarande får plats med ett dedikerat nätagg i TFX- eller flex-ATX-storlek, alternativt har ett externt med minst 250 W. Budgeten är inte speciellt strikt, men jag betalar så klart hellre 1000 kronor för chassit än 5000.

Har ni något förslag?

Datorn i sig kommer preliminärt bestå av:
Gigabyte B550I Aorus Pro AX
AMD Ryzen 7 5700g
Noctua NH-L9a-AM4
2x32 GB, 3200 MHz, DDR4-RAM
2xSSD (M2)

Jag funderar på att vänta på att 7900g släpps och köpa ett moderkort med AM5 istället, men det bör inte påverka valet av chassi.
Senast redigerad av bjornebarn 2023-01-14 kl. 20:38.
Citera
2023-01-14, 21:00
Medlem
TheFinals avatar
Köp en NUC istället, så har du bra pulver. Finns i varierande prestanda.
har flera stycken här hemma som har div. uppgifter, mestadels lite äldre då jag inte behöver så mycket klös i dem. Men lite nyare har rätt bra power.

Om du inte redan köpt hårdvara d.v.s
Då är det svåra att få dem optimalt kylda istället om chassit är superlitet, kylarna blir mindre o fläktarna lever om mer. Finns lite passiva lösningar men de bör man inte köra en 5700 på.
Citera
2023-01-14, 21:26
Medlem
bjornebarns avatar
Nej, jag har inte köpt någon hårdvara än, skall ta en titt på NUC och se om de kan passa mig. Tack
Citera
2023-01-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag tänkte bygga en portabel dator för arbete på olika platser. Jag tittade först på diverse laptops, men hittade ingenting som passade bra, så jag tänkte att jag skulle kunna bygga en minimal dator istället. Jag har dock svårt att hitta ett bra chassi till den. Det jag vill ha är alltså ett så litet chassi som möjligt, men som fortfarande får plats med ett dedikerat nätagg i TFX- eller flex-ATX-storlek, alternativt har ett externt med minst 250 W. Budgeten är inte speciellt strikt, men jag betalar så klart hellre 1000 kronor för chassit än 5000.

Har ni något förslag?

AMD Ryzen 7 5700g
Noctua NH-L9a-AM4
2xSSD (M2)

Jag funderar på att vänta på att 7900g släpps och köpa ett moderkort med AM5 istället, men det bör inte påverka valet av chassi.

Antar att det är gamingdator med tanke på vad du har för delar, ingen gpu?

Om du ska ha en portabel gamingdator sök på S300 - Mini-ITX PC Gaming Case på amazon. Annars så kan du ju bara köpa en mini-PC. Finns hur många som helst på ebay och aliexpress för några ynka tusenlappar och mindre än så får du inte förutom möjligtvis en raspie.
Citera
2023-01-25, 09:26
Medlem
B-19s avatar
Inte helt hundra på om det passar dig men jag kan varmt rekommendera SSUPD Meshlicious för ITX-bygge.
Den sväljer stora grafikkort och är i full mesh. Men då du ska ha den med dig på resande fot är det kaske inte det bästa valet.

Annat som kanske passar dig bättre:
Fractal Design Node 202
Fractal Design Torrent Nano
Fractal Design Ridge
Lian Li A4-H2O

Lycka till med bygget!
Citera
2023-01-26, 14:32
Medlem
Citat:

Har ni något förslag?

AMD Ryzen 7 5700g
Noctua NH-L9a-AM4
2xSSD (M2)

TS titel undrar man ju lite grand på:
"Minimalt chassi för Mini-ITX och TFX- eller flex-ATX-nätagg"

Tror att TS har missuppfattat flera ATX-aggregat, eller hur du nu menar ?
Nej jag har för mig att man kan inte sätta in flera ATX-nätaggregat bland annat på grund av att de måste synkas med varandra men hur man gör det det kommer jag inte ihåg.

Minns dock något gammalt nördigt bygge som hade ett flertal DVD-enheter och många strömslukande hårddiskar.
Det ena nätaggregatet gjordes om till "slav" och matade mest ström till DVDer/hårdiskar.
En del ingrepp behövdes göras med lödpenna osv.
Men i en sådan konstruktion måste man göra ingrepp med att sätta in flera säkringar på
de känsligare delarna. Så att man inte får en strömrusning och datorn smälter ihop

Men för gamla servrar fanns det sådana med dubbla Extended ATX-aggregat, och de var synkade på något särskilt sätt, minns inte riktigt hur.
Någon nörd hade byggt om så att ett av aggregaten kunde kopplas ur under drift för tex dammstädning och kopplas in igen.
Idag är det dock UPS som gäller med en färdig komplett lösning.

Dubbla nätaggregat fanns också i en del backupdatorer som helst inte alls fick stanna någon gång under 24/7.
Idag köper man väl mycket hellre UPS till både datorerna och backup-NASarna.

Nu verkar det ju som att det inte alls är frågan om något liknande,
och att jag helt har missförstått frågeställningen.
Åja får väl önska lycka till med bygget
Citera
2023-01-29, 23:01
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Antar att det är gamingdator med tanke på vad du har för delar, ingen gpu?

Om du ska ha en portabel gamingdator sök på S300 - Mini-ITX PC Gaming Case på amazon. Annars så kan du ju bara köpa en mini-PC. Finns hur många som helst på ebay och aliexpress för några ynka tusenlappar och mindre än så får du inte förutom möjligtvis en raspie.

Nej, det är en jobbdator (behöver bra CPU och mycket RAM, men inte så mycket GPU). Tittade lite på mini-PCs som TheFinal rekommenderade, men i slutändan känner jag att jag hellre bygger något själv, även om det innebär lite större.

Citat:
Ursprungligen postat av B-19
Inte helt hundra på om det passar dig men jag kan varmt rekommendera SSUPD Meshlicious för ITX-bygge.
Den sväljer stora grafikkort och är i full mesh. Men då du ska ha den med dig på resande fot är det kaske inte det bästa valet.

Annat som kanske passar dig bättre:
Fractal Design Node 202
Fractal Design Torrent Nano
Fractal Design Ridge
Lian Li A4-H2O

Lycka till med bygget!

Tack för förslagen, men de är tyvärr alla rätt så stora (över 30 cm längs ena sidan). Jag lyckades hitta ett par chassin som är mer kompakta men som ändå skall vara bra (inklusive att hålla dem kylda utan jetmotor-fläktar):
Velka 3 ( https://www.velkase.com/products/velka-3 )
Geeek A1 v2 ( https://www.geeekstore.com/shop/a1-v2-mini-itx-case/ )

De är ca 21x21x9 cm^3. Det jobbiga är dock att jag måste beställa från Asien, så det lär ta ett bra tag innan jag får dem.

Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten
TS titel undrar man ju lite grand på:
"Minimalt chassi för Mini-ITX och TFX- eller flex-ATX-nätagg"

Tror att TS har missuppfattat flera ATX-aggregat, eller hur du nu menar ?
Nej jag har för mig att man kan inte sätta in flera ATX-nätaggregat bland annat på grund av att de måste synkas med varandra men hur man gör det det kommer jag inte ihåg.

Minns dock något gammalt nördigt bygge som hade ett flertal DVD-enheter och många strömslukande hårddiskar.
Det ena nätaggregatet gjordes om till "slav" och matade mest ström till DVDer/hårdiskar.
En del ingrepp behövdes göras med lödpenna osv.
Men i en sådan konstruktion måste man göra ingrepp med att sätta in flera säkringar på
de känsligare delarna. Så att man inte får en strömrusning och datorn smälter ihop

Nu verkar det ju som att det inte alls är frågan om något liknande,
och att jag helt har missförstått frågeställningen.
Åja får väl önska lycka till med bygget

Jag tror att du läste lite snabbt ;p
"flex-ATX" skrev jag, inte "flera ATX". Flex-ATX är mindre än vanliga ATX, men det verkar inte vara så strikt definierat vad gäller form factor hos nätagg. Det jag vill är helt enkelt att ha ett så litet nätagg som möjligt, med ett så litet chassi som möjligt. Nätagget måste nog dock vara på ca 300 W iaf, så många mini-chassin med inbyggda nätagg fungerar inte, eftersom de brukar gå upp till ca 150 W. Jag har dock sett vissa "nano"-nätagg, som i princip bara är ett kretskort som man sticker in i moderkortet... har dock ingen aning om hur de fungerar eller vad man skall titta på där.

Vill man använda ett extra nätagg i en dator för att driva diverse saker är det bara att sätta ett gem mellan två specifika portar i 20/24-pinskabeln som går till moderkortet. Då får man ut ström ur nätagget. Det enda dåliga med detta är dock att man så klart även manuellt får stänga av nätagget när man stänger av datorn, men det är kanske för att lösa det automatiskt som du har sett folk hålla på att löda någonting.
Senast redigerad av bjornebarn 2023-01-29 kl. 23:04.
Citera
2023-01-29, 23:17
Medlem
Citat:
Jag tror att du läste lite snabbt ;p
"flex-ATX" skrev jag, inte "flera ATX". Flex-ATX är mindre än vanliga ATX, men det verkar inte vara så strikt definierat vad gäller form factor hos nätagg. Det jag vill är helt enkelt att ha ett så litet nätagg som möjligt, med ett så litet chassi som möjligt. Nätagget måste nog dock vara på ca 300 W iaf, så många mini-chassin med inbyggda nätagg fungerar inte, eftersom de brukar gå upp till ca 150 W. Jag har dock sett vissa "nano"-nätagg, som i princip bara är ett kretskort som man sticker in i moderkortet... har dock ingen aning om hur de fungerar eller vad man skall titta på där.

Vill man använda ett extra nätagg i en dator för att driva diverse saker är det bara att sätta ett gem mellan två specifika portar i 20/24-pinskabeln som går till moderkortet. Då får man ut ström ur nätagget. Det enda dåliga med detta är dock att man så klart även manuellt får stänga av nätagget när man stänger av datorn, men det är kanske för att lösa det automatiskt som du har sett folk hålla på att löda någonting.

Japp, det är alltså de två pinnar som kortsluts när man trycker på Power-knappen. Det går att lösa att man tex kan sätta ett relä emellan, eller att man löder in den kopplingen.
Man får dock tänka på vad man gör, och bägge ATX-nätaggregaten bör då matas från samma nätkabel, och ha nolla och fas på samma pinnar för ingången för nätströmmen.

Eftersom det ena nätaggregatet inte kan mata varken mobot eller grafiken utan i stort sett bara extra CD/DVD-enheter och (rätt många) hårddiskar så blir det inte lika elegant som en riktig UPS.

En riktig UPS som ska mata ett flertal enheter, skärmar, datorer, skrivare, NASar så blir det en dyr affär. Men betydligt säkrare förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in