Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
Jag tänkte bygga en portabel dator för arbete på olika platser. Jag tittade först på diverse laptops, men hittade ingenting som passade bra, så jag tänkte att jag skulle kunna bygga en minimal dator istället. Jag har dock svårt att hitta ett bra chassi till den. Det jag vill ha är alltså ett så litet chassi som möjligt, men som fortfarande får plats med ett dedikerat nätagg i TFX- eller flex-ATX-storlek, alternativt har ett externt med minst 250 W. Budgeten är inte speciellt strikt, men jag betalar så klart hellre 1000 kronor för chassit än 5000.
Har ni något förslag?
Datorn i sig kommer preliminärt bestå av:
Gigabyte B550I Aorus Pro AX
AMD Ryzen 7 5700g
Noctua NH-L9a-AM4
2x32 GB, 3200 MHz, DDR4-RAM
2xSSD (M2)
Jag funderar på att vänta på att 7900g släpps och köpa ett moderkort med AM5 istället, men det bör inte påverka valet av chassi.
TS titel undrar man ju lite grand på:
"Minimalt chassi för Mini-ITX och TFX- eller flex-ATX-nätagg"
Tror att TS har missuppfattat flera ATX-aggregat, eller hur du nu menar ?
Nej jag har för mig att man kan inte sätta in flera ATX-nätaggregat bland annat på grund av att de måste synkas med varandra men hur man gör det det kommer jag inte ihåg.
Minns dock något gammalt nördigt bygge som hade ett flertal DVD-enheter och många strömslukande hårddiskar.
Det ena nätaggregatet gjordes om till "slav" och matade mest ström till DVDer/hårdiskar.
En del ingrepp behövdes göras med lödpenna osv.
Men i en sådan konstruktion måste man göra ingrepp med att sätta in flera säkringar på
de känsligare delarna. Så att man inte får en strömrusning och datorn smälter ihop
Men för gamla servrar fanns det sådana med dubbla Extended ATX-aggregat, och de var synkade på något särskilt sätt, minns inte riktigt hur.
Någon nörd hade byggt om så att ett av aggregaten kunde kopplas ur under drift för tex dammstädning och kopplas in igen.
Idag är det dock UPS som gäller med en färdig komplett lösning.
Dubbla nätaggregat fanns också i en del backupdatorer som helst inte alls fick stanna någon gång under 24/7.
Idag köper man väl mycket hellre UPS till både datorerna och backup-NASarna.
Nu verkar det ju som att det inte alls är frågan om något liknande,
och att jag helt har missförstått frågeställningen.
Åja får väl önska lycka till med bygget