2023-01-13, 15:07
Medlem
En aning dum fråga kanske... men,

ett företag har hört av sig och vill anställa mig, helst på heltid, men har ej ekonomiska förutsättningar att ge mig mer än 50% betalt.

Finns det något sätt, via exempelvis Arbetsförmedlingen, som gör att en sådan heltidsanställning kan träda i kraft? Har för mig att det finns någon nystarts-grej, men vet inte ifall det gäller i detta fall? Dvs att jag som arbetstagare eller arbetsgivaren själv, får stöd som anställer mig.
Citera
2023-01-13, 15:13
Medlem
Starlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW

ett företag har hört av sig och vill anställa mig, helst på heltid, men har ej ekonomiska förutsättningar att ge mig mer än 50% betalt.

Finns det något sätt, via exempelvis Arbetsförmedlingen, som gör att en sådan heltidsanställning kan träda i kraft? Har för mig att det finns någon nystarts-grej, men vet inte ifall det gäller i detta fall? Dvs att jag som arbetstagare eller arbetsgivaren själv, får stöd som anställer mig.
Nej.

Isåfall skulle många företag utnyttja detta
så att dom slipper betala halva lönen för din heltidsanställning.
Citera
2023-01-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starlink
Nej.

Isåfall skulle många företag utnyttja detta
så att dom slipper betala halva lönen för din heltidsanställning.

Det finns en nystarts-grej, som misstänkt, ifall man varit arbetssökande en viss period etc etc. Däremot betalar AF upp till ca 4000kr/mån, så det är ju tyvärr inte jättemycket.
Citera
2023-01-13, 15:25
Medlem
Starlinks avatar
Citat:
Det finns en nystarts-grej, som misstänkt, ifall man varit arbetssökande en viss period etc etc. Däremot betalar AF upp till ca 4000kr/mån, så det är ju tyvärr inte jättemycket.
Jaha!du har varit arbetssökande ett tag, då förstår jag.

Precis som du säger så är 4000kr/mån som tillägg inte mycket extra för att jobba heltid.
Citera
2023-01-13, 15:46
Medlem
Citat:

Företaget vill anställa dig på heltid till halva lönen? Vad är det för företag?
Citera
2023-01-13, 15:47
Medlem
om du har någon form av funktionsnedsättning kan du / arbetsgivaren vara berättigad till Lönebidrag. läs mer här t.ex.:

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/anstallningsstod/stod-nar-en-person-har-en-funktionsnedsattning/lonebidrag
Citera
2023-01-13, 15:54
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
om du har någon form av funktionsnedsättning kan du / arbetsgivaren vara berättigad till Lönebidrag. läs mer här t.ex.:

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/anstallningsstod/stod-nar-en-person-har-en-funktionsnedsattning/lonebidrag
Precis! Du kan antingen hugga av dig foten och därmed direktkvalificera dig, eller säga (sant eller ej) att du har svårt för situationer med stress och mycket folk etc; du kan då hos Af göra lite samtal med deras psykologer, och sedan - om dom sympatiserar med dig - få lönebidrag, tror det kan handla om 25 - 75 % bidrag för en lön upp till 21 000 (?) om ett företag vill anställa dig.
Citera
2023-01-13, 15:54
Medlem
slush-puppies avatar
Har du stått utanför arbetsmarknaden länge så finns det nystartsjobb https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/nystartsjobb

Notera att om du är neger så har du bättre förutsättningar att sälja in dig billigt till en arbetsgivare.
Men detta är ju inte diskriminerande på något vis då infödda svenskar bara ska hålla käften luta sig framåt och ta den i tvåan, jävla idiotland!
Citera
2023-01-13, 17:52
Medlem
nej, förlåt jag glömde:

Det finns inga funktionsnedsättningar längre, det finns bara funktionsvariationer!

Men om du har en bra funktionsvariation så kanske det finns möjlighet till bidrag. Om du har varit arbetslös länge så kan du kanske också få någon form av bidrag, typ "nystartsjobb" som du säger. Jag är inte så insatt i det. Tala med din lokala Arbetsförmedling.
Citera
2023-01-13, 19:01
Medlem
Citat:

Låt mig gissa ( se nedan)

- Det är ett säljjobb
- Arbetsgivaren har ett namn som klingar från Mellanöstern eller rumänskt?
- Hade arbetsgivaren en dyr Porsche på parkeringen för att påvisa sin skattefusk?
Citera
2023-01-14, 19:50
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Företaget vill anställa dig på heltid till halva lönen? Vad är det för företag?
Finns massor av sådana företag,även stora väletablerade. Lönebidragsskojeriet kostar 20 miljarder om året, hur mycket bidrag ett företag får är hemligt.
Citera
2023-01-14, 19:53
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
nej, förlåt jag glömde:

Det finns inga funktionsnedsättningar längre, det finns bara funktionsvariationer!
Om man fingranskade hela Sveriges befolkning efter defekter på samma sätt som man gör med arbetslösa skulle nästa alla vara "funktionsvarierade"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in