2023-01-13, 14:33
Medlem
Har haft så mycket problem med min psykiatriska mottagning, där jag inte får läkartider, dom läser inte min journal, dom håller inte koll på blodprov, skickar in fel remisser för blodprov så man måste jaga dom för att det ska tas rätt osv så tänkte jag skulle skicka in en egen remiss till en annan mottagning men i samma län. Fick detta till svar:

Då du har en pågående kontakt på ---- psykiatriska mottagning ber vi dig vända dig dit.

Gäller inte fritt vårdval inom psykiatrin? Känner mig så otroligt trött och stressad av att aldrig få hjälp eller att bli lyssnad på och kan tydligen inte byta mottagning?
Citera
2023-01-13, 14:41
Medlem
Starlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Har haft så mycket problem med min psykiatriska mottagning, där jag inte får läkartider, dom läser inte min journal, dom håller inte koll på blodprov, skickar in fel remisser för blodprov så man måste jaga dom för att det ska tas rätt osv så tänkte jag skulle skicka in en egen remiss till en annan mottagning men i samma län. Fick detta till svar:

Då du har en pågående kontakt på ---- psykiatriska mottagning ber vi dig vända dig dit.

Gäller inte fritt vårdval inom psykiatrin? Känner mig så otroligt trött och stressad av att aldrig få hjälp eller att bli lyssnad på och kan tydligen inte byta mottagning?
Du har du alltid till att byta mottagning.

Nu är psykiatrin som den är oavsett var du befinner dig, men förhoppningvis har du andra mottagningar som inte ligger allt för långt borta som håller en högre standard med sina patienter.

Jag förstår att du blir stressad av att inte få den hjälp du har rätt till och att du måste jaga läkaren för att t.ex. få reda på dina provsvar. Det är det minsta du ska behöva göra när du mår dåligt psykiskt, jag kan tänka mig att det blir påfrestande.
Citera
2023-01-13, 16:25
Medlem
Citat:

Jag har utnyttjat mitt fria vårdval inom psykiatrin och bytt läkare vid ett tillfälle till en annan som jag kom bättre överens med.

Visserligen på samma mottagning men ändå.
Citera
2023-01-13, 17:06
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Hej

Hur skulle hjälpen se ut om du fick helt perfekt hjälp från din mottagning nu?

Går det att beskriva med ca 10 meningar?
Citera
2023-01-13, 17:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Hej

Flyboy har gått kursen!
Citera
2023-01-13, 23:30
Medlem
Citat:
Hej

Underbart svar 😂👍

TS tillhör ju dessvärre den kategorin av personer som aldrig någonsin kommer att bli nöjd oavsett hur många insatser och behandlingar som skulle erbjudas. Hjälpbehovet är oändligt och omättligt 😬 Likt ett slukhål eller universums svarta hål 🤔
Senast redigerad av sheuer77 2023-01-13 kl. 23:34.
Citera
2023-01-14, 02:23
Medlem
Citat:

Det där låter riktigt risigt! Påminner om min mottagning! Vad jag vet så kan man byta och man har rätt att byta. Har själv inte orkat byta när jag varit dålig men det ligger där i bakhuvudet.
Citera
2023-01-14, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Underbart svar 😂👍

TS tillhör ju dessvärre den kategorin av personer som aldrig någonsin kommer att bli nöjd oavsett hur många insatser och behandlingar som skulle erbjudas. Hjälpbehovet är oändligt och omättligt 😬 Likt ett slukhål eller universums svarta hål 🤔

Och vad vet du om det?! Måste man vara frisk och orka för att kunna vara sjuk? Mår man dåligt är det sista man behöver att jaga läkare osv,,
Citera
2023-01-14, 06:54
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Underbart svar 😂👍

Tackar

Jag klagar alltså inte alls på TS

Jag tror han har stora problem och behöver få mycket mycket mer hjälp än vad han får nu.

Jag tycker inte heller alls att vården verkar fungera särskilt bra.
Vården verkar vilja hjälpa utifrån ett system som tydligen ska passa precis alla.

Men precis alla människor är helt olika och helt unika och behöver helt individuell, personlig och riktig hjälp.
Alltså en riktig människa som finns där för människan 24 timmar om dygnet.
Som man kan ringa när som helst på dygnet så kommer människan över och umgås och hjälper människan med exakt det som människan behöver hjälp med.

Jag pratar om ett långvarigt hjälpsystem där man har som en fadder dygnet runt som är ansvarig för just den människan endast.
Då får man personlig hjälp av en människa som känner ens innersta väsen under hela ens livstid.

Alltså kan man få riktig hjälp.
Den hjälpen personen kanske egentligen behövde.

Jag har ingen aning om hur vi ska implementera detta nya system med faddrar.
Men jag tror om folk fick sådan hjälp kanske ingen egentligen skulle bli sjuk längre.
Folk skulle liksom få fullständigt stöd att kunna hålla sig fullt friska så att de inte kan bli sjuka längre
Givetvis kanske det kommer finnas undantag men ändå. De allra flesta skulle nog må otroligt bra av ett sådant system.

Vården hjälper snarare till idag genom att ge människan lite piller och en liten brasklapp ”det blir nog bra”.
”Gå hem nu så vi slipper lägga mer tid på dig. Vi har ju annat att göra”.

Jag överdrev ju givetvis det där sista men lite så är det idag tycker jag.

Vården vill inte hjälpa människan.
Vården vill utöva sitt system som de har bestämt sig för att utöva.
Bara för att de har bestämt sig för det.
Inte för att de är intresserade av att hjälpa människor.

Det var därför jag ställde frågan till TS.

Jag ville veta vilken hjälp TS egentligen ville ha

Om han fick drömma fritt och faktiskt kunde fått den hjälp han ville ha eller önskade sig

Ja men nu fick jag klaga lite.

Hoppas det går bra för TS.

Mitt bästa tips till TS är att skaffa en vårdkontakt han får tillgång till en gång i veckan för endast samtal.

Så lär han känna vårdkontakten innerligt under lång tid.
Bli gärna bästa vän med vårdkontakten och umgås även privat och drick té och prata om livets stora frågor

Sen kommer TS bli otroligt förvånad över hur mycket hjälp TS kommer få.

Kanske helt privat…. av vårdkontakten

Inte säkert att det fungerar men det är mitt tips i alla fall.

Borde även funka för TS att fråga om han får diska med sin granne varje dag under 1 år eller 10 år.

Sedan när TS och hans granne råkat bli bästa vänner kanske TS äntligen får den vård han behöver.

Av sin nya bästa vän istället för vården

Lycka till TS
Senast redigerad av FlyboySeven 2023-01-14 kl. 07:08.
Citera
2023-01-14, 07:43
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Hej apan

Jag fick svar i tråden och fick inspiration så jag frågar igen

Hur skulle vården se ut för dig dygnet runt 24 timmar om dygnet varje dag i resten av din livstid?

Om du fick bestämma helt själv och drömma helt fritt utan konsekvenser?

Om du helt enkelt fick den absolut bästa vården som man kunde få på den här jorden?

Hur skulle den hjälpen se ut?

Beskriva gärna med 10 meningar

Om du inte vill svara så är det helt lugnt
Men om du vill ha hjälp från människor på den här jorden kanske du kan prova att be om hjälpen
Och kanske prova att ta emot hjälpen när den erbjuds till dig
Citera
2023-01-15, 21:03
Medlem
Citat:
Hej apan

Jag fick svar i tråden och fick inspiration så jag frågar igen

Hur skulle vården se ut för dig dygnet runt 24 timmar om dygnet varje dag i resten av din livstid?

Om du fick bestämma helt själv och drömma helt fritt utan konsekvenser?

Om du helt enkelt fick den absolut bästa vården som man kunde få på den här jorden?

Hur skulle den hjälpen se ut?

Beskriva gärna med 10 meningar

Om du inte vill svara så är det helt lugnt
Men om du vill ha hjälp från människor på den här jorden kanske du kan prova att be om hjälpen
Och kanske prova att ta emot hjälpen när den erbjuds till dig

Ge. Mig. En. Bipolär. Utredning.

Sen är jag nöjd
Citera
2023-01-15, 21:32
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ge. Mig. En. Bipolär. Utredning.

Sen är jag nöjd

Ok då kommer jag inte på något jag kan hjälpa dig med.

Då kanske det bästa tipset är att prova alla läkare, psykologer och psykiatriker som finns i hela det här landet.

Ge varje läkare, psykolog och psykiatriker ett år på sig att lösa ditt problem.

Förklara det tydligt för dem att. De har ett år på sig att försöka hjälpa dig.

Sedan lämnar du honom/henne och väljer en ny läkare, psykolog eller psykiatriker.

Gå igenom precis alla som finns här i Sverige.

När du gått igenom alla så kanske den sista faktiskt hittar en lösning som fungerar för dig.

Då kanske du blir fullständigt lycklig

Hoppas det fungerar

I övrigt har jag bara ett tips till.

Prova att hjälpa en ny människa varje dag med något litet och enkelt varje dag i resten av ditt liv.

Då kan det hända att du blir fullständigt lycklig.

Och då kanske det visar sig att du inte hade någon diagnos alls.

Du kanske bara behövde känna att du hade en vän (eller kanske tillochmed flera som fanns vid din sida varje dag i resten av ditt liv

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in