2005-07-11, 09:54
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Inte bara där!
Vi var uppe i stugan i dalsland nu i helgen och blev totalt sönderbitna av dessa små äckliga bitande kryp!

Jag har under mina 31 år aldrig varit med om något liknande!

Är det bara här i mellansverige som bromsarna har invaderat och exploderat i antal?

Gissar att det inte är mycket att göra åt det än att vänta ut dom.
Det är duktigt med bromsar på västkusten också, om det är till någon tröst. Små jävlar som ser precis ut som dom stora hemska som är i inlandet, fast mindre och lite kvickare.
Citera
2005-07-11, 10:51
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen
Skaffa en batteridriven racket från t.ex. Teknikmagasinet.
Den rockar!

Man behöver bara en snudd för att insekten ska gå i däck. Råkar den fastna på gallret slår det tillfredsställande gnistor och börjar ryka. Heeelt underbart.
Världsklass, en sådan kommer att inhandlas idag
Citera
2005-07-11, 11:01
Medlem
miklons avatar
Jag har faktiskt inte sett till (eller iaf störts av) speciellt mycket bromsar alls i år. Varken vid bostaden utanför Eskilstuna, i Stockholm där jag är nu, eller på Åland där jag var tidigare i sommar. Så det verkar vara ett lokalt fenomen.

Iofs är de väl aldrig vanliga i storstan kanske, så att man inte märker av dem i Stockholm är väl inte så konstigt, men på de andra ställena borde jag ju ha märkt av dem.
Citera
2005-07-11, 20:38
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Bromsar (eller Kläggar som vi kallar dem här i Uddevalla) är jordens avskum, värre än getingar t o m eftersom kläggjävlarna verkar ha någon form av intelligens. Är man i vattnet och får en sådan där jävel över huvudet så hjälper det inte att dyka under ytan och hålla andan så länge man orkar. De jävlarna vet att man måste komma upp efter luft och står och rytlar och hoovrar med väntande blottade tänder!
De gör t o m mer ont än getingar! Varför skapade Gud eller naturen sådana idioter? Vad gör de för nytta? Getingar och bin fyller ju en viss funktion, de pollinerar men vad fan gör sådana där anabola spyflugor egentligen förutom att jävlas och mucka gruff med alla som kommer ivägen för dem?
Citera
2005-07-11, 20:38
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Det måste vara bromsarnas år i år. Det är något så innerst in i helvete med bromsar här vid Vänern så man vet inte var man skall ta vägen... Myggen däremot lyser med sin frånvaro.

Rigor
Citera
2005-07-11, 22:01
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sås på slipsen
Skaffa en batteridriven racket från t.ex. Teknikmagasinet.
Den rockar!
Man behöver bara en snudd för att insekten ska gå i däck. Råkar den fastna på gallret slår det tillfredsställande gnistor och börjar ryka. Heeelt underbart

Har precis skaffar en ,mycket bra! kostade bara 69Kr på en järnhandel,det bästa är att man slipper den här jäkla geggan som blir efter en vanlig "flugsmälla"

Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Haha ser ju nice ut. Har iofs funderat på en sådandär "blå" lampa med ström runt. Men känns som den kommer dra till sig kryp från hela området
Någon som har en sådan och vet om den gör någon nytta?

Har haft en,Totalt värderlös! rekommenderas ej! trots jag exprimenterade med olika lock ämnen i den såsom saft ,socker osv inte fan drog den till sig några flugor ,och för att inte tala om myggen ,1 av 200 kanske av misstag råkade fluga in i den,totalt värderlös alltså,det "blåa" ljuset är bara ett skämt på dessa billiga apparater ,tror att man måste ha något special lysrör (infarött??)som verkligen lockar till sig insekter,för mig veterligen så finns det proffsionella sådana här apparater som fungerar och som används i lantbruk ,livsmedelsindustrin osv ,men dem är stora ,och troligen svindyra.

Nej ! satsa på en sådan här "högspännings tennis racket" ,en fördel är att dem j-vla myggorna och flugorna verka dras till din kropp till skillnad mot en "blå lampa" och då är det bara att ut med racketet och man hör BZZZZ och ser den blåa ljusbågen när strömmen går genom myggan/flugan
Citera
2005-07-11, 22:16
Medlem
Frejssons avatar
Tänkte precis på samma sak när jag var vid familjes lantställe vid västkusten. Har nog aldrig ens sett så många bromsar. Ont som fan gör dom också.
Citera
2005-07-11, 22:17
Medlem
Ja, bromsar är rätt klyftiga. Om man har en surrande runt sig, men inte ser den, kolla på din skugga; den håller sig hela tiden så du inte ser den, mao bakom ditt huvud/rygg. Stealth-odjur!
Citera
2005-07-11, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Ja, bromsar är rätt klyftiga. Om man har en surrande runt sig, men inte ser den, kolla på din skugga; den håller sig hela tiden så du inte ser den, mao bakom ditt huvud/rygg. Stealth-odjur!

Som jag sa tidigare, de är fan grymma. Du skriver något om att de surrar, tycker man sk vara väldigt tacksam om man får den hjälpen att de avger något ljud, i 99,9 5 av fallen är de helt ljudlösa.
Citera
2005-07-11, 22:52
Medlem
M2ks avatar
Då har bromsen sällat sig till samlingen 'Onödiga djur' (finns en särskild tråd). Håller den för att vara en dom mest onödiga, endast fästingen är värre, då den kan förorsaka obotlig och grym sjukdom i värsta fall. Varför är insektsvärlden så fylld med vidriga skapelser?
Citera
2005-07-12, 07:11
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har precis skaffar en ,mycket bra! kostade bara 69Kr på en järnhandel,det bästa är att man slipper den här jäkla geggan som blir efter en vanlig "flugsmälla"

Nej ! satsa på en sådan här "högspännings tennis racket" ,en fördel är att dem j-vla myggorna och flugorna verka dras till din kropp till skillnad mot en "blå lampa" och då är det bara att ut med racketet och man hör BZZZZ och ser den blåa ljusbågen när strömmen går genom myggan/flugan

Hur länge räcker batterierna till racket? Känns som om det är läge att ställa sig i trädgården och veva som en boris!!
Citera
2005-07-12, 11:43
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Är man i vattnet och får en sådan där jävel över huvudet så hjälper det inte att dyka under ytan och hålla andan så länge man orkar. De jävlarna vet att man måste komma upp efter luft och står och rytlar och hoovrar med väntande blottade tänder!
När jag var i stugan för 10-11 år sedan och badade kom det en bromsjävel och satte sig på mitt huvud, så jag dök under vattnet och som du skriver så väntade aset på mig ovanför ytan! Jag gick under vattnet igen och när jag gick upp igen för att dra i mig luft så fick jag med mig bromsfan i luftinsugningen och fick ner den långt ner i halsen (inga skämt på det tack!) , tog ett par sekunder så spydde jag som fan, och i spyan på vattenytan låg bromsen och surrade
Jag mosade den, såklart.

Men dom är envisa och sätter sig på en utan att man märker det, och sen gör det ont!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in