• 2
  • 3
2023-01-13, 00:26
Medlem
ghylds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentapan
Är rädd för att dö. Jag tränar på gym och har gjort det innan.
Äger också en löpband hemma som tyvärr är sönder. Men jag har aktiv gymkort.
Rådfråga din läkare om det är lugnt att träna för dig eller börja träna väldigt försiktigt och se hur du reagerar.

Konditionsträning är det bästa när det kommer till att träna upp hjärtat. Du beskrev det som att du gick på löpbandet i trådstarten, vet inte hur det är med andra men själv får jag ingen nämnvärd puls av att gå. Testa jogga 10min eller motsvarande vad som är lugn träning för dig. Om det skulle vara så att du inte pallar 10 min jogga 5 min och vila lite och kör 5 min igen. Vet inte om det är det som är problemet för dig men alltid värt och testa och se hur du mår efter du byggt upp en okej kondition.
Citera
2023-01-13, 00:33
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Lozartan Teva 100 mg.

Blodtryckssänkande medicin.

Tar jag med, men efter något decennium börja dey låga trycket att ligga för högt, så läkaren skrev även ut (ynka) 25 mg Felodipin då han menar att de två ger synergieffekt ihop, tyckte jag borde fått det tidigare.

Kanske ingen hjälp, men nåt att nämna vid nåt läkarbesök kanske? Efter en tid är trycket perfekt (max 130/80, ofta 125/70).

Skulle aldrig mixtrat med dos (och inte ta råd på flashback - lyssna på läkaren).

Allmänt råd för blodkärls- och hjärthälsa (stark hjärtmuskel) är väl daglig rörelse. Hade för 10 år sen höga blodfetter och kilon, snudd på få medicin. La om till hälsosammare kost (mindre kolhydrat, nästan inget socker, nötter, mättande kött/fisk bl a) och börja gå dagligen (stegvis jogga upp till kortaste spårs längd). Fysisk aktivitet lär minska matsug, så kaloribalans låttare nås.

Gått ner 10-tals kg, rätt snart hade blodfetter närmast försvunnit, läkaren undrade om min diet. Nötter svarade jag, inget socker...
Citera
2023-01-13, 00:56
Medlem
Skaffa en bok av Peter Kelder (Foutain of Youth) och gör de fem övningar där beskrivna.
Det är en variant av tibetansk joga.
Det hjälpt mig mycket, man kan säga att jag har blivit smärtfri.
Citera
2023-01-13, 00:58
Medlem
Angina pectoris? Du måste går ner i vikt
Citera
2023-01-13, 21:47
Medlem
Kajahs avatar
Du behöver göra drastiska livsstilsförändringar, annars blir du inte 50 år gammal.
Citera
2023-01-13, 23:29
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Jag är en överviktig man på 30 år och lider av högt blodtryck och medicineras med blodtrycks tabletter. Jag äter Lozartan Teva 100 mg. Ibland så brukar jag ta 2 tabletter per dag istället för ordinarie 1 st per dag, fast med 12-15 timmars mellanrum mellan varje tablett(har sagt detta till läkaren). När jag gör på detta sättet så får jag inte ont i bröstet. Jag får ingen tryckkänsla och eller känner tyngd då. Det är därför jag tog/tar 2 tabletter istället för 1 ibland.

Nu till saken: Jag var på akuten för några dagar sedan. Detta pga att jag fick plötsligt ont i bröstet på vänstra sidan typ under nyckelbenet. Och när jag vände på mitt huvud tex åt vänster eller åt höger så fick jag ont. Samt när jag böjde mig fram eller bak så fick jag ont. Jag kände tryck och värme på området (vänstra sidan på bröstet) och hela min bröst kändes tung. Jag oroade mig för hjärtinfarkt men det var inte hjärtat så jag fick gå hem. Läkaren på akuten har även sagt att jag hade feber 38 grader och kunde inte förklara varför, men jag tror att det har att göra med att min bror är sjuk och troligtvis smittade mig med något som ja kommer åka på.

För några år sedan (år 2014-2015) undersöktes jag hos akuten pga jag hade problem med synen och i samband med detta fick jag reda på att jag hade väldigt högt blodtryck. Jag fick genast sättas in på blodtrycks mediciner. I samband med min medicinering började jag få olika symtom som yrsel och senare hjärtklappningar. Detta resulterade i att jag frekvent besökte akutmottagningen och blev diagnosticerad med paniksyndrom/hälsoångest. Fick också träffa en psykolog och dessutom utföra en del hjärtundersökningar.

Jag utförde dessa följande undersökningar:

- Flertal EKG
- EKG bandspelare
- Ultraljud på hjärtat (Hade lite förstorat vänster hjärtkammare men det var på grund av blodtrycket och inget som jag borde oroa mig enligt läkaren då det även kunde återgå tillbaks)
- Gjorde belastnings test eller arbets ekg på hjärtat där jag fick cykla på en träningscykel och samt fick ett adenosin injektion (Efter denna undersökning fick jag hjärtklappningar/mina första hjärtklappningar "det var här det började").

Jag hade ett helvete under flertal år (typ i 2-2,5 år) efter detta där jag frekvent besökte akutmottagningen för hjärtat pga hjärtklappningar och tryck i bröstet.

Efter alla dessa undersökningar så blev jag friskförklarad i hjärtat av läkarna. Deras ord var att jag gjorde en extensiv hjärtundersökning och att jag inte lider av hjärtproblem.

Under denna tiden förlorade jag mig själv som människa och jag blev en svag individ med rädsla. Jag var rädd att gå ut eller vistas bland folk pga jag fick hjärtklappningar. Efter ett tag med dessa bekymmer så fick jag hjälp av en läkare för att ändra min blodtrycks medicin och i samband med det så kände jag mig plötsligt frisk. Inga hjärtklappningar mer och dessutom hade jag då och då ont i bröstet men inte på samma sätt eller i samma grad som innan och dessutom så gick jag ett tag utan att få ont i bröstet. Jag har också inte besökt sjukhuset på flera år typ 2.5 år eller något.

Men nu i samband med mitt senaste besök så fick jag kraftigt ont i bröstet och besökte akutmottagningen. Nu fruktar jag att jag ska gå tillbaks till den tiden då jag hade hjärtklappningar och besökte flertal gånger akuten och hade panikångest/hälsoångest. Jag vill inte uppleva det igen.

Jag kommer även begära att få träffa en psykolog så att jag förhindrar den här smygande panikattacken eller hälsoångesten som möjligtvis vill träda fram.

Jag önskar att en läkare eller någon kunnig inom det området här på flashback kan hjälpa mig och förklara varför jag får ont i bröstet? varför jag får en tyngdkänsla och varför det tryckte och kändes tungt och plötsligt varmt på vänstra sidan av bröstet strax under nyckelbenet eller nära det ? Bör jag oroa mig för mitt hjärta? hur får jag bort tryck känslan i bröstet? hur får jag ner blodtrycket?

Så här står det i min journal:

Besöksorsak
Bröstsmärta.
Tidigare sjukdom
Malign hypertoni med papillödem 2015. Sökt akutmottagningen flertalet gånger p.g.a. bröstsmärta, hjärtklappning och synkopering. Aldrig haft någon VTE.
Aktuellt
Vid 00:30 när patienten pratar med sin bror i telefon får han en vänstersidig bröstsmärta. Beskriver att området i thorax känns varmt. Förvärras när han vrider huvudet och när han lyfter armen. Ingen andningskorrelation. Tycker att smärtan förvärras när han ligger ner. Är takykard vilket han inte känner av. Berättar om flertalet symtom han fått av olika antihypertensiva läkemedel vilket utmynnat i att han nu endast tar tablett Losartan 100 mg, 1 x 1.
Aktuell medicinering
Tablett Losartan 100 mg, 1 x 1.
Läkemedelsavstämning slutförd
Ja
Läkemedelsavstämning, källor
Patient
Allmäntillstånd
Ter sig uppstressad. RLS 1.
Temp
38,5 grader
Hjärta
Regelbunden takykard rytm. Inga säkra bi- eller blåsljud.
Saturation
97% på rumsluft.
Puls
132 slag per minut
Blodtryck
185 / 109 mmHg
Lungor
Vesikulärt andningsljud bilateralt.
Andningsfrekvens
20 andetag/min
Buk
Ingen palpationsömhet i epigastriet.
Lokalstatus
Underben: inga ödem.
Thorax: palpationsöm parasternalt vänster, framför allt intrakostalrum 2-3 och ut mot axeln.
Underben: ingen palpationsömhet över kärlsträngen.
EKG
Sinustakykardi med frekvens 134. Lätt pressade ST-sträckor AVL till -AVR som i första hand tolkas frekvensrelaterade.
Lab
CRP 9,9.
Vita 11,1.
TnI 8.
Venös blodgas väsentligen utan anmärkning.
Bedömning
Således patient med hypertoni som ter sig underbehandlad i nuläget. Söker efter episod med bröstsmärta utan andningskorrelation. Smärtan förvärras när han lyfter vänster arm och han är också palpationsöm parasternalt. Bedöms således muskuloskeletalt i första hand men kontrollerar ett andra TnI för säkerhets skull. Informerar patient att jag skickar remiss till hans vårdcentral för uppföljning av blodtryck och diskussion kring medicinoptimering. Överrapporteras till dagjour. Ber om omkontroll blodtryck samt temp.
Huvuddiagnos
M791 Myalgi
--------------------------------------------------
Anteckning ÖV Läk

Aktuellt
Se tidigare anteckning.
Bröstsmärtorna har lagt sig lite grann. Korrelerar tydligt till rörelse av armen och huvudet. Kan palperas fram vid bröstkorgen. Inga fokala infektionssymtom men feber här. Pulsen har legat högt, som lägst 108, just nu 115 när undertecknad träffar patienten. Blodtryck på 167-97 mmHg, så fortsatt högt. Inga dyspnébesvär. Ingen DVT eller tidigare blodpropp. Riskfaktor övervikt i övrigt inga riskfaktorer.

Låg misstanke om lungemboli. Ingen misstanke om perimyokardit heller baserat på troponiner och EKG. Patient får återgå hem. Vila några dagar tills misstänkt om eventuell förkylning eller annan infektion är på väg att bryta ut. Får söka åter om försämrade besvär.
Remiss är skickad till patientens vårdcentral för uppföljning av blodtryck.
Huvuddiagnos
R074 Bröstsmärtor, ospecificerade

Slutligen tänkte jag nämna att jag planerar att börja träna på gym. Gå på löpband och styrketräna. Men jag är rädd att göra det. Så jag vet inte hur jag ska lösa detta.
Du får sannolikt ont i bröstet p g a hälsoångest. Man kan också få bröstsmärta av högt blodtryck i sig, så det kan också vara en förklaring. Du borde tillsammans med din doktor gå tillbaka till dina tidigare blodtrycksmediciner. Amlodipin känns som en lågt hängande frukt, varför tar du inte det? Likaså metoprolol, hjälper även mot pulsen. Eftersom du är ung och i nuläget hyfsat frisk måste ditt blodtryck komma under kontroll. Du verkar inte ha hjärtproblem nu, men du kommer få om du inte tar ditt blodtryck på allvar. Jag rekommenderar starkt att du själv engagerar dig och kontrollerar det hemma själv.

För övrigt måste jag måste säga att det var en oerhört stilig journalanteckning, verkar vara en tänkande läkare du fick träffa under natten. Även dagjouren verkar duktig.
Citera
2023-01-14, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Du får sannolikt ont i bröstet p g a hälsoångest. Man kan också få bröstsmärta av högt blodtryck i sig, så det kan också vara en förklaring. Du borde tillsammans med din doktor gå tillbaka till dina tidigare blodtrycksmediciner. Amlodipin känns som en lågt hängande frukt, varför tar du inte det? Likaså metoprolol, hjälper även mot pulsen. Eftersom du är ung och i nuläget hyfsat frisk måste ditt blodtryck komma under kontroll. Du verkar inte ha hjärtproblem nu, men du kommer få om du inte tar ditt blodtryck på allvar. Jag rekommenderar starkt att du själv engagerar dig och kontrollerar det hemma själv.

För övrigt måste jag måste säga att det var en oerhört stilig journalanteckning, verkar vara en tänkande läkare du fick träffa under natten. Även dagjouren verkar duktig.

alltså var det inte hjärtat.

Jag förstår att risken är stor att man får problem med hjärtat i framtiden ifall man har högt blodtryck.

Jag är inte emot medicin. Men eftersom blodtrycks medicin har orsakat hjärtklappningar tidigare åt mig i samband med att jag oroade mig för hjärtproblem så är det ingen trevlig upplevelse att riskera gå igenom. Jag har testat en del blodtryckstabletter.

Min blodtrycksläkare rekommendera mig vätskedrivande. Kanske ska ja acceptera det?
Jag vill inte ha något pulssänkande eftersom när jag tog pulssänkande så gav de mig hjärtklappningar.
Och ja oroade mig hela tiden ifall ja fick hög dos. Vid ett tillfälle när ja sov på sjukhuset så hade min puls varit 30 slag per minut medan ja sov.

Pulssänkande mediciner har ställt till det för mig tidigare. Jag vet att när jag åt enalapril och logimax både var 100 mg så kände ja mig helt lätt i kroppen och hade en blodtryck på 119/70 men så fort jag fick en stimuli tex körde snabbt i en bil eller annat så rusa hjärtat 180 slag per minut eller mer. Rena skräck känslan. Vill absolut inte gå igenom det igen, det tog mig ca 3,5-4 år att övertyga mig själv att ja inte hade problem med hjärtat. Gjorde många undersökningar tills ja blev friskförklarad av en kardiolog. Alltså har jag haft en period på ca 4 år där jag levde inuti min trygga bubbla vilket förstörde många möjligheter för mig att utvecklas både karriärmässigt och som människa.
Senast redigerad av studentapan 2023-01-14 kl. 00:44.
Citera
2023-01-14, 00:59
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
alltså var det inte hjärtat.

Jag förstår att risken är stor att man får problem med hjärtat i framtiden ifall man har högt blodtryck.

Jag är inte emot medicin. Men eftersom blodtrycks medicin har orsakat hjärtklappningar tidigare åt mig i samband med att jag oroade mig för hjärtproblem så är det ingen trevlig upplevelse att riskera gå igenom. Jag har testat en del blodtryckstabletter.

Min blodtrycksläkare rekommendera mig vätskedrivande. Kanske ska ja acceptera det?
Jag vill inte ha något pulssänkande eftersom när jag tog pulssänkande så gav de mig hjärtklappningar.
Och ja oroade mig hela tiden ifall ja fick hög dos. Vid ett tillfälle när ja sov på sjukhuset så hade min puls varit 30 slag per minut medan ja sov.

Pulssänkande mediciner har ställt till det för mig tidigare. Jag vet att när jag åt enalapril och logimax både var 100 mg så kände ja mig helt lätt i kroppen och hade en blodtryck på 119/70 men så fort jag fick en stimuli tex körde snabbt i en bil eller annat så rusa hjärtat 180 slag per minut eller mer. Rena skräck känslan. Vill absolut inte gå igenom det igen, det tog mig ca 3,5-4 år att övertyga mig själv att ja inte hade problem med hjärtat. Gjorde många undersökningar tills ja blev friskförklarad av en kardiolog. Alltså har jag haft en period på ca 4 år där jag levde inuti min trygga bubbla vilket förstörde många möjligheter för mig att utvecklas både karriärmässigt och som människa.
Min bästa gissning skulle i så fall vara att lägga till amlodipin/felodipin och troligen maxa din losartan sen. Om du verkligen inte vill ta betablockare kan vätskedrivande vara en poäng efter det, då t ex hydroklortiazid.

Jag utgår ifrån att man har gjort en blodtrycksutredning på dig så att man uteslutit bakomliggande sjukdomar, t ex binjurebarkssjukdomar?
Citera
2023-01-14, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Min bästa gissning skulle i så fall vara att lägga till amlodipin/felodipin och troligen maxa din losartan sen. Om du verkligen inte vill ta betablockare kan vätskedrivande vara en poäng efter det, då t ex hydroklortiazid.

Jag utgår ifrån att man har gjort en blodtrycksutredning på dig så att man uteslutit bakomliggande sjukdomar, t ex binjurebarkssjukdomar?

Nej jag har inte gjort det. Jag har inte utfört ett ordentligt blodtrycks utredning och det var mitt fel. Jag fullföljde inte min blodtrycks utredning.
Om jag minns rätt så ville man sist titta på mina njurkärl eftersom man misstänkte att det var där det spöka. För att titta på mina njurkärl så var man tvungen att röntgas.
Jag dör hellre än att gå in i en röntgenmaskin

Nej men seriöst jag har inte röntgat mina njurkärl men jag tror att dem har uteslutit "njurproblem". Jag tror att min urin visade bra tecken på att jag inte hade njurproblem.

Jag har länge funderat på ifall jag har sekundär hypertoni.
Citera
2023-01-14, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Det är ju ingenting. Har du bara en medicin och att det uppstår problem så är det slarv från läkarna!

Står dock i journalanteckningen att TS haft diverse symtom av sin medicinering. Det finns inte oändligt med blodtrycksläkemedel.

Men ja, TS, du behöver mer behandling. Gå ned i vikt, rör på dig och se om du kan tåla; Metoprolol 50-200 mg och/eller Amlodioin 5-10 mg. Metoprolol korrigerar även på pulsen så.
Citera
2023-01-14, 17:28
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Nej jag har inte gjort det. Jag har inte utfört ett ordentligt blodtrycks utredning och det var mitt fel. Jag fullföljde inte min blodtrycks utredning.
Om jag minns rätt så ville man sist titta på mina njurkärl eftersom man misstänkte att det var där det spöka. För att titta på mina njurkärl så var man tvungen att röntgas.
Jag dör hellre än att gå in i en röntgenmaskin

Nej men seriöst jag har inte röntgat mina njurkärl men jag tror att dem har uteslutit "njurproblem". Jag tror att min urin visade bra tecken på att jag inte hade njurproblem.

Jag har länge funderat på ifall jag har sekundär hypertoni.
Som sagt, det bästa hälsorådet jag kan ge dig är att söka hjälp för ditt blodtryck igen. Ta dina mediciner, stålsätt dig och bli röntgad om det krävs (du kan få lugnande, t ex stesolid inför undersökningen) och om du inte gör det redan, försök gå ned i vikt.
Citera
2023-01-15, 18:08
Medlem
Arbetar som läkare sedan 10 år och är till stor del på medicinakuten och träffar X antal patienter likt dig. Först och främst är ju akutens viktigaste uppgift att sortera in eller hem och värdera om det rör sig om något farligt eller inte. Smärtan är med all sannolikhet inte hjärtkorrelerad eller står för något farligt.

Blodtrycket ska ju såklart justeras och det viktigaste för dig är att ha en bra läkare på vårdcentralen som du kan bolla med och testa dig fram till en adekvat mängd blodtrycksmediciner. Du behöver kontinuitet med din familjeläkare och inte akuten. Införskaffa en blodtrycksmanschett och mät några regelbundna tider hemma och skriv upp så får läkaren en bra grund till beslut tillsammans med dig. Är det stora differenser mellan trycken är ju 24h-mätning ett bra alternativ man kan beställa. Det finns flera mediciner att välja på och Losartan är ju en bra grund, alltid hittar man något även hos de som är väldigt känsliga. Parallellt med detta förstås arbeta på livsstilsfaktorer. I takt med ev. viktnedgång kan man möjligtvis bli av med lite medicin också.

Ingenting i detta gör mig akut orolig för din somatiska hälsa men kropp och själ hänger alltid ihop åt båda hållen och det är viktigt att du arbetar med båda två. Jättebra med psykologkontakt! Lycka till.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in