2006-07-19, 11:47
Medlem
Någon som har erfarenheter av Barbiturater tex. Fenemal.
Är det som ett bensorus och hur mycket ska man ta?
Citera
2006-07-19, 11:51
Medlem
Runka i Motvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonstar
Barbiturater är inget du skall leka med om du inte vet exakt hur mycket du tål, för som du vet är det dödligt i för stora mängder. Men vad fan det är ditt liv....
Citera
2006-07-19, 12:07
Medlem
Knäckebröds avatar
Fenemal eller Fenobarbital är långtidsverkande, lugnande och sömngivande. Andvänds främst vid epilepsi.

För höga doser hämmar andningen, hjärtverksamheten och kan i värsta fall betyda omedelbar död. Pass upp som sagt, inget att lattja med. Bensodiazepinerna har idag tagit barbituraternas plats.
Citat:
Citera
2006-07-19, 14:15
Jag kände faktiskt ingenting av de barbiturater jag provat. Först provade Lobac Natt (sömntabletter), vilket innehåller bl.a Allobarbital, kanske de var gamla eller nått, men jag blev inte trött iaf.

Sen satt jag o kasserade överbliven medicin på jobbet, hittade en burk Fenemal 100 mg, o tänkte;
-Hmm, Fenobarbital har jag aldrig testat, så jag drog i mig en. Kände inte ett dugg av den heller. Sen skulle vi ut o dricka öl, då blev jag lite orolig med tanke på att barbiturater o alkohol inte är bra, men jag kunde ju inte säga till farsan (som driver apoteket);
-Nä, jag kan inte dricka, för jag norpate lite Fenemal nyligen! Men iom. att jag inte kände nått så drack jag ändå, kände fortfarande ingenting.

Fast en trist grej var när de skulle modernisera apoteket, då skulle alla kemikalier kasseras. Jag frågade om jag fick dem. O jo, det var ju mestadels inga farliga saker. Men, dock var där en burk med 1 kg Fenobarbital. Sen kom farsan, o fördärvade allt... , genom att säga;
-Jo, du! Det var en burk med Fenobarbital bland kemikalierna! Hmmm... Den får du inte ta! Ge mig den nu direkt!

Gubbtjyv...! Tänkte jag...
Citera
2006-07-19, 17:30
Medlem
Knäckebröds avatar
Får man lov att titulera dig som ett vetenskapligt under eller kanske ett genetiskt fenomen? Apotekets egna avfallskvarn, bara att mata in och mala ner. Barbiturater var ju då, redan på 60-talet kända för sin mycket toxiska effekt. Det visade sig tydligt, samtidigt vida känt hur svårt det var att häva en barbituratförgiftning. Nämnda pill är idag ersatt av Fenemal Recip, ett antiepileptikum för epileptiska anfall/grand mal.

(Tog tid, trög lina nu..)
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag kände faktiskt ingenting av de barbiturater jag provat. Först provade Lobac Natt (sömntabletter), vilket innehåller bl.a Allobarbital, kanske de var gamla eller nått, men jag blev inte trött iaf.

Sen satt jag o kasserade överbliven medicin på jobbet, hittade en burk Fenemal 100 mg, o tänkte;
-Hmm, Fenobarbital har jag aldrig testat, så jag drog i mig en. Kände inte ett dugg av den heller. Sen skulle vi ut o dricka öl, då blev jag lite orolig med tanke på att barbiturater o alkohol inte är bra, men jag kunde ju inte säga till farsan (som driver apoteket);
-Nä, jag kan inte dricka, för jag norpate lite Fenemal nyligen! Men iom. att jag inte kände nått så drack jag ändå, kände fortfarande ingenting.

Fast en trist grej var när de skulle modernisera apoteket, då skulle alla kemikalier kasseras. Jag frågade om jag fick dem. O jo, det var ju mestadels inga farliga saker. Men, dock var där en burk med 1 kg Fenobarbital. Sen kom farsan, o fördärvade allt... , genom att säga;
-Jo, du! Det var en burk med Fenobarbital bland kemikalierna! Hmmm... Den får du inte ta! Ge mig den nu direkt!

Gubbtjyv...! Tänkte jag...
Citera
2006-07-19, 17:43
Citat:
Ursprungligen postat av Knäckebröd
Får man lov att titulera dig som ett vetenskapligt under eller kanske ett genetiskt fenomen? Apotekets egna avfallskvarn, bara att mata in och mala ner.
Tja, tack!

Detta var efter att jag gjort mina kupper mot farsans apotek, o efter att jag avgiftats. Så, för att få sitta kassera medicin, så föreslog jag att farsan får lov att kroppsvisitera mig efteråt, så jag inte skulle sno något. Det har han dock aldrig gjort (o jag har inte snott nått heller), men när man sitter där o hittar en Fenemal hit, ett par Ritalina dit, en Temgesic hit, o några Nitromex dit, så kan man ju passa på att ta det medans man sitter där o har tråkigt...

Bara man klarar att vara nykter efteråt! O det är jag ganska bra på!

Syrran har samma jobb, fast på ett apotek i Sverige, men hon är ärligheten själv, o blir förbannad bara jag frågar t.ex om hur mycket Morfin hon har kasserat för idag. Trist typ!
Citera
2006-07-19, 18:28
Medlem
Ok...tack för svaren.
Ingen som har flummat på dom själv?
Jag har nämligen en gräslig bensoabstinens som har hållt i 3 mån nu. Så jag funderar på o köpa Fenobarbital för att dämpa ångesten. Kan inte ta nåt annat heller för jag lämnar pisseprov...suuuger!
Citera
2006-07-19, 20:58
Medlem
Jag knaprade barbiturater på 70-talet, och de starkaste varianterna fick Bensodiazepinerna att framstå som rena sockerpiller. De barbiturater som finns kvar idag, Fenemal t.ex., är ju bara skräp om man vill bli borta i roten. Jag vet inte hur det är utomlands, om de fortfarande saluför de tyngsta preparaten.

Det stämmer att barbituraterna var gifta - det var lite väl lätt att dö av dem om de missbrukades och kombinerades med alkohol. Men det är inte hela sanningen till varför de plockades bort: de var mer beroendeframkallande. Hur kommer det sig? Jo, effekten var mycket kraftigare. Därför fick vi, i missbrukarkretsar, hålla till godo med de betydligt sämre Bensodiazepinerna. Och nu har utvecklingen gått framått och gett oss ännu sämre alternativ - Stilnoct, Imovane etc...
Citera
2006-07-20, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizotym
Jag knaprade barbiturater på 70-talet, och de starkaste varianterna fick Bensodiazepinerna att framstå som rena sockerpiller. De barbiturater som finns kvar idag, Fenemal t.ex., är ju bara skräp om man vill bli borta i roten. Jag vet inte hur det är utomlands, om de fortfarande saluför de tyngsta preparaten.

Det stämmer att barbituraterna var gifta - det var lite väl lätt att dö av dem om de missbrukades och kombinerades med alkohol. Men det är inte hela sanningen till varför de plockades bort: de var mer beroendeframkallande. Hur kommer det sig? Jo, effekten var mycket kraftigare. Därför fick vi, i missbrukarkretsar, hålla till godo med de betydligt sämre Bensodiazepinerna. Och nu har utvecklingen gått framått och gett oss ännu sämre alternativ - Stilnoct, Imovane etc...
OK...Fenemal verkar inte va nån höjdare då alltså,får se om jag ger det ett prov....
Citera
2006-07-20, 17:48
Citat:
Ok...tack för svaren.
Jag har nämligen en gräslig bensoabstinens som har hållt i 3 mån nu. Så jag funderar på o köpa Fenobarbital för att dämpa ångesten. Kan inte ta nåt annat heller för jag lämnar pisseprov...suuuger!
Tänk på att barbiturater oftast kollas på pisseprov fortfarande...
Citera
2006-07-21, 07:29
Medlem
Knäckebröds avatar
Moonstar, varför välja ett långtidsverkande barbiturat som stannar i kroppen runt 2-3 veckor när du skvätt-testas?

Är det inte bättre att du knaprar t.ex. flunisar som lämnar på cirka 4 dygn? Gör pinan så kort som möjlig när du nu sitter med abstinens. Bara en tanke i all välmening.

/ Knäckis /
Citat:
Ok...tack för svaren.
Citera
2006-07-21, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knäckebröd
Moonstar, varför välja ett långtidsverkande barbiturat som stannar i kroppen runt 2-3 veckor när du skvätt-testas?

Är det inte bättre att du knaprar t.ex. flunisar som lämnar på cirka 4 dygn? Gör pinan så kort som möjlig när du nu sitter med abstinens. Bara en tanke i all välmening.

/ Knäckis /
Det kanske funkar, men det känns som man bara retar kroppen o drar ut på abstinensen om man käkare flunisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in