2023-01-12, 13:46
Medlem
Satt och såg på Din Hjärna, avsnitt Njutning och Beroende, på SVT och började fundera på om jag har fel /annorlunda upptagning av dopamin. Har aldrig känt eufori eller njutning efter träning, sug efter snabba kickar oavsett om det avser droger eller shopping el dyl. Har inte heller någon större motivation på nya utmaningar och har svårt att njuta av vad jag har.

Läste sedan denna artikel, och även om det handlar om träning av äldre, kände igen mig: https://fysioterapi.se/dopamin-kan-forklara-skillnader-i-motivation-for-fysisk-aktivitet/

Känner någon annan igen sig? Och går det att behandla på något sätt?
Citera
2023-01-12, 14:30
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Altec
Satt och såg på Din Hjärna, avsnitt Njutning och Beroende, på SVT och började fundera på om jag har fel /annorlunda upptagning av dopamin. Har aldrig känt eufori eller njutning efter träning, sug efter snabba kickar oavsett om det avser droger eller shopping el dyl. Har inte heller någon större motivation på nya utmaningar och har svårt att njuta av vad jag har.

Läste sedan denna artikel, och även om det handlar om träning av äldre, kände igen mig: https://fysioterapi.se/dopamin-kan-forklara-skillnader-i-motivation-for-fysisk-aktivitet/

Det krävs väldigt intensiv träning under lång period för att jag ska uppnå någon positiv känsla, innan dess är det faktiskt mest plågsamt.
Syftar på bränna 1000kcal inom 45 minuter då kommer först känslan av något slags eufori.

Vissa har ju lättare bättre gener som belönar träning snabbare.
Citera
2023-01-14, 17:59
Avslutad
Citat:

Har du sprungit ett Maraton?
Där får jag en så kraftigt eufori att starka opiater, amfetamin och sex kan slänga sig i väggen.
Citera
2023-01-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Har du sprungit ett Maraton?
Där får jag en så kraftigt eufori att starka opiater, amfetamin och sex kan slänga sig i väggen.

Nej, kan inte förstå hur man kan motivera sig att träna inför eller springa över 4 mil utan att komma någonstans. Det är just detta som är frågan, kan man göra något för att känna motivation inför nått liknande?
Citera
2023-01-16, 14:37
Avslutad
Citat:
Nej, kan inte förstå hur man kan motivera sig att träna inför eller springa över 4 mil utan att komma någonstans. Det är just detta som är frågan, kan man göra något för att känna motivation inför nått liknande?
Jag förstår vad du menar, hade också väldigt svårt för motivation.
För mig började allt med att jag skulle sluta med alkohol och nikotin, jag mådde piss och förstod att träning kan vara ett sätt att lindra abstinens och depressionen.
Började smått med löpning och styrketräning och märkte direkt hur pass skillnad det blev i mående.
Efter de så blev ju träning mitt nya beroende.
Jag har även ADHD och löpning är det ända som får det tyst i min hjärna.
Senast redigerad av Rvrvrp 2023-01-16 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in