2023-01-12, 10:19
Medlem
Jag läser en forskningsstudie om hur råttor använder ultraljudsvokalisering (USV) till kommunicering och jag skulle behöva lite tolkningshjälp/förklaring av några tekniska delar i studien.

I studien används tre olika frekvenser som jag försöker förstå skillnaden mellan; nämligen FM 50-kHz "trills", FM 50-kHz "step call" och "flat" 50-kHz (constant frequenzy) vad menar de med det?

I ett av experimenten användes en "flat" 50-kHz USV med en bandbredd på 18-kHz och en FM 50-kHz USV med en bandbredd på 20-kHz, hur ska jag tolka det?

Tack på förhand!
Citera
2023-01-12, 15:53
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrPopeye
Jag läser en forskningsstudie om hur råttor använder ultraljudsvokalisering (USV) till kommunicering och jag skulle behöva lite tolkningshjälp/förklaring av några tekniska delar i studien.

I studien används tre olika frekvenser som jag försöker förstå skillnaden mellan; nämligen FM 50-kHz "trills", FM 50-kHz "step call" och "flat" 50-kHz (constant frequenzy) vad menar de med det?

I ett av experimenten användes en "flat" 50-kHz USV med en bandbredd på 18-kHz och en FM 50-kHz USV med en bandbredd på 20-kHz, hur ska jag tolka det?

Tack på förhand!
Ta en titt här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bandbredd

Din 50kHz-signal är alltså ett ljud med frekvensområdet 41..59 kHz.
Citera
2023-01-12, 18:35
Medlem
[quote=sommarlov|83088980]Ta en titt här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bandbredd

Tack för ditt svar.

Och med frekvensområde menas det då som en typ av felmarginal dit det kan komma ljudvågor? Eller skickas, som i det här fallet, en ljudsignal ut på 50kHz och det följer även med ljudsignaler upp till 59kHz och ner till 41kHZ?

Vet du vad trills, step call och flat innebär? Och hur det uttrycker sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in