2023-01-11, 18:24
Medlem
Har försökt med allt, ändrat datornamn, men sparar jag en fil står det fortfarande mitt namn vid sökplats samt mitt namn under ägare. Hur tar jag bort så mitt namn inte syns??
Citera
2023-01-11, 18:42
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagamba
Har försökt med allt, ändrat datornamn, men sparar jag en fil står det fortfarande mitt namn vid sökplats samt mitt namn under ägare. Hur tar jag bort så mitt namn inte syns??

Försökt allt = ändrat datornamn?
Du har inte funderat på att ändra ditt kontonamn också?
Gör det, högerklicka på filen > egenskaper > fliken "Säkerhet" > knappen "Avancerat" > tryck på texten "Ändra ägare" > sök fram ditt nya kontonamn.
Citera
2023-01-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Försökt allt = ändrat datornamn?
Du har inte funderat på att ändra ditt kontonamn också?
Gör det, högerklicka på filen > egenskaper > fliken "Säkerhet" > knappen "Avancerat" > tryck på texten "Ändra ägare" > sök fram ditt nya kontonamn.

Nej funkar inte, så tänker jag tar bort mitt namn helt och hållet från datorn och alla konton/användare. Men hur gör jag det? Försökt i dagar nu men hittar inte vart jag kan gå och ändra mitt namn helt och hållet på allt som finns på datorn. Tänker det är enklast så, då slipper saker sparas med mitt namn.
Citera
2023-01-11, 19:06
Medlem
Kryptos avatar
Citat:
Nej funkar inte, så tänker jag tar bort mitt namn helt och hållet från datorn och alla konton/användare. Men hur gör jag det? Försökt i dagar nu men hittar inte vart jag kan gå och ändra mitt namn helt och hållet på allt som finns på datorn. Tänker det är enklast så, då slipper saker sparas med mitt namn.

För användare kan du skapa en helt ny, ändra osv genom att:

På tangentbordet tryck och håll WIN (mellan ctrl och alt) och tryck R
Kör/Run startas
skriv lusrmgr.msc , tryck OK

Resten kan du räkna ut själv

Ladda upp filen nånstans och ladda ner den igen

Använd robocopy (finns i Windows) via cmd (kommandotolken). Kolla hjälpavsnitt hur du ändrar saker
Citera
2023-01-11, 19:12
Medlem
Testat googla?
Finns program som TakeOwnershipPro eller varför inte ett register'hack' som lägger till Take Ownership när man högerklickar på fil/mapp.

https://www.tenforums.com/tutorials/...dows-10-a.html
Citera
2023-01-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
För användare kan du skapa en helt ny, ändra osv genom att:

På tangentbordet tryck och håll WIN (mellan ctrl och alt) och tryck R
Kör/Run startas
skriv lusrmgr.msc , tryck OK

Resten kan du räkna ut själv

Ladda upp filen nånstans och ladda ner den igen

Använd robocopy (finns i Windows) via cmd (kommandotolken). Kolla hjälpavsnitt hur du ändrar saker

Tack! Nu funkade det att byta användarnamn. Men datorn har fortfarande mitt namn, trodde användarnamn var samma sak som datornamn..?
Citera
2023-01-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Testat googla?
Finns program som TakeOwnershipPro eller varför inte ett register'hack' som lägger till Take Ownership när man högerklickar på fil/mapp.

https://www.tenforums.com/tutorials/...dows-10-a.html

Jag har nog aldrig googlat så mycket gällande ett problem som detta har tyvärr inte hittat något men ska definitivt kolla nu, tack för tipset! Önskar självklart även ta bort all personlig info så framtida filer inte innehåller mitt namn, datorn ska användas av fler personer nämligen.
Citera
2023-01-12, 02:15
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2023-01-12, 11:08
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Jag har nog aldrig googlat så mycket gällande ett problem som detta har tyvärr inte hittat något men ska definitivt kolla nu, tack för tipset! Önskar självklart även ta bort all personlig info så framtida filer inte innehåller mitt namn, datorn ska användas av fler personer nämligen.

Om datorn skall användas av flera personer så skapar du/ni såklart ett användarkonto per användare.. (Då sparas deras filer under deras "namn")

Gör du dessa användare till standard avnändare så kan de inte se andra användares filer, utan "delade" filer bör då sparas till datorns DELADE MAPPAR (C:\Användare\Delat)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in