Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-11, 16:23
Medlem
Hej,

Pga värdelös nuvarande vårdcentral funderar jag på att byta till Kry. Jag är dock lite orolig för mina nuvarande recept (diskbråck) -har gabapentin 3 tabletter om dagen samt citodon 2 tabletter per dag som stående recept. Riskerar jag att förlora detta vid byte av vårdcentral? Jag är så trött på att jag trots den minimala smärtlindring vården erbjuder, blir bemött som en missbrukare och gång på gång få motivera att få behålla detta.
Citera
2023-01-11, 17:07
Medlem
1: Du låter då sannerligen som en missbrukare.
2: Det finns regler för alla läkare att följa, när de skriver recept på lite mer spännande preparat.
3: De flesta VC har samma journalsystem (oftast Take Care), så dra en vals funkar inte.

Om du byter VC och träffar en ny läkare, är det inte omöjligt att denne har har andra tankar när det gäller smärtlindring.

Du vet väl om att det finns något som heter "diskbråck övningar"?
Hjälpte mig efter att ha lyft tunga saker under en flytt.

Tog ett par månader, 5 minuter insats några gånger/dag.

Gabapentin har ingenting med diskbråck att göra. Lite psykmedicin.

Åter till nr 1:
Senast redigerad av AlanParsonsProject 2023-01-11 kl. 17:12.
Citera
2023-01-11, 17:43
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanParsonsProject
1: Du låter då sannerligen som en missbrukare.
2: Det finns regler för alla läkare att följa, när de skriver recept på lite mer spännande preparat.
3: De flesta VC har samma journalsystem (oftast Take Care), så dra en vals funkar inte.

Om du byter VC och träffar en ny läkare, är det inte omöjligt att denne har har andra tankar när det gäller smärtlindring.

Du vet väl om att det finns något som heter "diskbråck övningar"?
Hjälpte mig efter att ha lyft tunga saker under en flytt.

Tog ett par månader, 5 minuter insats några gånger/dag.

Gabapentin har ingenting med diskbråck att göra. Lite psykmedicin.

Åter till nr 1:
Så diskbråck är nåt som alltid går att bota?
TS mediciner är narkotikaklassade tror jag och det blir tyvärr ett problem om man blir beroende. Kan han vara utan det förutom att han är beroende så kan han bli av med dessa.
Citera
2023-01-11, 17:51
Medlem
Det finns övningar som kan lindra.
Droger är för dem som väljer att inte våga.
Citera
2023-01-11, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Så diskbråck är nåt som alltid går att bota?
TS mediciner är narkotikaklassade tror jag och det blir tyvärr ett problem om man blir beroende. Kan han vara utan det förutom att han är beroende så kan han bli av med dessa.
Gabapentin är inte narkotikaklassat.
Citera
2023-01-12, 13:40
Medlem
Verkar ha fått svar på allt utom min fråga.

Gällande gabapentin -har räddat mig från att varit orörlig och nästintill helt sängliggande under ett års tid till att knappt ha några problem kvar. Som jag förstår det hjälper det mot nervsmärtor, vilket ofta är en effekt av diskbråck, så jo det är en ganska relevant medicinering i mitt fall.

Gällande ”om jag hört talas om övningar” så tränar jag förutom styrketräning yoga tre gånger i veckan, core en gång i veckan, och går hos sjukgymnast varannan vecka.

När jag hade det som värst fick jag äta maxdos citodon, i perioder även oxikodon, kombinerat med paraflex och seroten (återigen för nervsmärtor). Om jag inte blev beroende av det så tror jag knappast att tio citodon i veckan riskerar göra det heller. Det har tagit mig två år att komma till den friskhet jag har nu, från att skrika av smärtor i sömnen och inte kunna gå utan stöd av stavar, och då inte längre än några meter. Så jag är ganska angelägen om att få fortsätta med den medicinering som funkar, varav min originalfråga ifall det kan bli problem vid byte av vårdcentral.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in