Citat:
Ursprungligen postat av
Beanbag2k19
Jag ska till Vietnam om en månad!
Undrar om mina tidigare misstag i Thailand kan straffa mig när jag är i Vietnam?
Lämnar Vietnam ut sina turister om dom är flaggad för brott i Thailand?
Jag fick en doktor i Thailand att skriva ut Ritalin för adhd!
Detta är uppdagat fått papper av myndigheterna i Thailand! 😂
Försökt hitta information på nätet utan framgång
Peace//bean!
Citat:
Ursprungligen postat av
01maj2021
https://lawline.se/answers/kan-man-u...tlamningsavtal
Allmänt svar från lawline: "Bristen på utlämningsavtal skyddar inte en person från att bli utlämnad till Sverige. I många fall har stater täta samarbeten med varandra ändå.
Avsaknad av utlämningsavtal innebär således endast att de inte är skyldiga att utlämna en person, inte att de inte får utlämna."
Man ska inte lita för mycket på Lawline. De har fel. Ett utlämningsavtal reglerar hur och om utlämningar ska ske mellan två länder. Saknas utlämningsavtal är det statens som fått in begäran (d.v.s. där personen befinner sig) lagstiftning som avgör vad som sker. Vissa länder lämnar aldrig ut någon utan utlämningsavtal. Andra lämnar ut utlänningar men inte sina egna medborgare, andra lämnar generellt ut, o.s.v.
I det här fallet så verkar de två länderna ha ett utlämningsavtal, om man läser
här.
Dock inte möjligt att utläsa vad som ingår i avtalet, vad processerna är, o.s.v. Avtalet kanske t.o.m. upphört eller ändrats.
Det bästa är nog att konsultera en vietnamesisk advokat, men det kostar tyvärr pengar. Prova att fråga vietnamesiska ambassaden eller vietnamesiska polisen, kanske?