2023-01-11, 16:12
Medlem
Jag ska till Vietnam om en månad!
Undrar om mina tidigare misstag i Thailand kan straffa mig när jag är i Vietnam?
Lämnar Vietnam ut sina turister om dom är flaggad för brott i Thailand?

Jag fick en doktor i Thailand att skriva ut Ritalin för adhd!

Detta är uppdagat fått papper av myndigheterna i Thailand! 😂

Försökt hitta information på nätet utan framgång

Peace//bean!
Citera
2023-01-11, 16:24
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Tror inte det. Han norrmannen som mördade en snubbe på ett hotell i Thailand gömmer väl sig i Vietnam & Kambodja om vartannat?
Citera
2023-01-11, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Undrar om mina tidigare misstag i Thailand kan straffa mig när jag är i Vietnam?

Peace//bean!

https://lawline.se/answers/kan-man-u...tlamningsavtal

Allmänt svar från lawline: "Bristen på utlämningsavtal skyddar inte en person från att bli utlämnad till Sverige. I många fall har stater täta samarbeten med varandra ändå. Avsaknad av utlämningsavtal innebär således endast att de inte är skyldiga att utlämna en person, inte att de inte får utlämna."
Citera
2023-01-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliSwimmer
Tror inte det. Han norrmannen som mördade en snubbe på ett hotell i Thailand gömmer väl sig i Vietnam & Kambodja om vartannat?

Har inte hört om den norsken 😂
Citera
2023-01-11, 16:39
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Peace//bean!
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021
https://lawline.se/answers/kan-man-u...tlamningsavtal

Allmänt svar från lawline: "Bristen på utlämningsavtal skyddar inte en person från att bli utlämnad till Sverige. I många fall har stater täta samarbeten med varandra ändå. Avsaknad av utlämningsavtal innebär således endast att de inte är skyldiga att utlämna en person, inte att de inte får utlämna."
Man ska inte lita för mycket på Lawline. De har fel. Ett utlämningsavtal reglerar hur och om utlämningar ska ske mellan två länder. Saknas utlämningsavtal är det statens som fått in begäran (d.v.s. där personen befinner sig) lagstiftning som avgör vad som sker. Vissa länder lämnar aldrig ut någon utan utlämningsavtal. Andra lämnar ut utlänningar men inte sina egna medborgare, andra lämnar generellt ut, o.s.v.

I det här fallet så verkar de två länderna ha ett utlämningsavtal, om man läser här.

Dock inte möjligt att utläsa vad som ingår i avtalet, vad processerna är, o.s.v. Avtalet kanske t.o.m. upphört eller ändrats.

Det bästa är nog att konsultera en vietnamesisk advokat, men det kostar tyvärr pengar. Prova att fråga vietnamesiska ambassaden eller vietnamesiska polisen, kanske?
Citera
2023-01-12, 10:17
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Peace//bean!

Hur kan man INTE hitta info?

"Vietnam, Thailand ink deal on extradition, prosecution"

https://en.vietnamplus.vn/vietnam-th...tion/17163.vnp

Om de begär att du skall gripas så ja men då skall de först veta att du är i landet eller har kört det genom Interpol.

Ditt fall är nog alldeles för litet för att det skall hamna hos Interpol (Red Notice) såvida dom inte har kört en Green eller Blue notice på dig för då får dom reda på att du har rest in i Vietnam och kan begära dig utlämnad.

Men ditt fall är alldeles för litet för att dom ens skall bry sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in