2023-01-11, 14:27
Medlem
KattenLattens avatar
Hej,

Jag undrar bara om någon skulle kunna hjälpa mig att bringa klarhet i vad exakt begreppen jag listar i rubriken till tråden motsvarar på svenska?

Jag finner på ekonomifakta.se att Gross Domestic Product - GDP alltså är det engelska namnet för bruttonationalprodukt, men vad är den svenska motsvarigheten till Gross National Product - GNP, och Gross National Income - GNI?
Citera
2023-01-11, 22:53
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenLatten
Hej,

Jag undrar bara om någon skulle kunna hjälpa mig att bringa klarhet i vad exakt begreppen jag listar i rubriken till tråden motsvarar på svenska?

Jag finner på ekonomifakta.se att Gross Domestic Product - GDP alltså är det engelska namnet för bruttonationalprodukt, men vad är den svenska motsvarigheten till Gross National Product - GNP, och Gross National Income - GNI?
Citat:
The gross national income (GNI), previously known as gross national product (GNP), is the total domestic and foreign output claimed by residents of a country, consisting of gross domestic product (GDP), plus factor incomes earned by foreign residents, minus income earned in the domestic economy by nonresidents.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gross_national_income
Citat:
While GDP measures the market value of all final goods and services produced in a given country, GNI measures income generated by the country's citizens, regardless of the geographic location of the income.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gross_national_income#GNI_vs_GDP
Alltså, bruttonationalprodukt visar hur mycket som produceras i landet och bruttonationalinkomst visar hur mycket produceras av medborgarna.
Citera
2023-01-13, 01:06
Medlem
skatteverk1s avatar
Citat:
Hej,

Om det bara är översättningen du letar efter så är det Bruttonationalinkomst BNI
Citera
2023-01-13, 09:57
Medlem
KattenLattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
https://en.wikipedia.org/wiki/Gross_national_income

https://en.wikipedia.org/wiki/Gross_national_income#GNI_vs_GDP
Alltså, bruttonationalprodukt visar hur mycket som produceras i landet och bruttonationalinkomst visar hur mycket produceras av medborgarna.
Tack för ditt svar! :)

"The gross national income (GNI), previously known as gross national product (GNP)..."
Så då kan man säga att GNI och GNP är samma sak, där GNP är den gamla, förlegade beteckningen?
Citat:
Ursprungligen postat av skatteverk1
Om det bara är översättningen du letar efter så är det Bruttonationalinkomst BNI
Då är Gross Domestic Product, GDP, den engelska beteckningen på bruttonationalprodukt, och GNI är den engelska beteckningen på bruttonationalinkomst. Vidare är GNI den nya, aktuella beteckningen på bruttonationalinkomst, medan Gross National Product, GNI, är den utdaterade beteckningen?

Så då finns det inte tre olika ekonomiska begrepp att översätta till svenska, utan enbart två? :)
Citera
2023-01-13, 20:54
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Tack för ditt svar!

"The gross national income (GNI), previously known as gross national product (GNP)..."
Så då kan man säga att GNI och GNP är samma sak, där GNP är den gamla, förlegade beteckningen?

Då är Gross Domestic Product, GDP, den engelska beteckningen på bruttonationalprodukt, och GNI är den engelska beteckningen på bruttonationalinkomst. Vidare är GNI den nya, aktuella beteckningen på bruttonationalinkomst, medan Gross National Product, GNI, är den utdaterade beteckningen?

Så då finns det inte tre olika ekonomiska begrepp att översätta till svenska, utan enbart två?
Ja, det stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in