• 1
  • 2
2006-07-19, 20:38
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Nej dr har du fel. Kroppen placeras p hger sida med ansiktet vnt mot Mecka. Dessfrinnan tvttas kroppen3-5 ggr sista gngen med lotusblad och sveps in i ngra lager tyg. Vad det gller zigenare s tminstone i Sverige s r gravarna ofta vldigt pampiga.

Jass, men den jag frgade om hur muslimerna begravs sa att kistan stod upprtt men ok jag erknner grna att jag kan ha blivit lurad eftersom jag aldrig sett en muslimsk begravning
Citera
2006-07-19, 21:17
Medlem
Realizts avatar
Hur begravs zigenare?

Med gldje?
Citera
2006-07-24, 11:38
Medlem
Mycket olika.

I bl.a. Storbritannien fanns en tradition att nr en ziggis dtt, s skulle alla hans tillhrigheter och vagn brnnas. Begreppet "arv" existerade inte.
Nu har jag ett svagt minne av att min gamle religionslrare berttade att det fanns en liknande tradition bland indiska maharadjor - de efterlevande fick inte rva nnting, utan skulle sjlva skapa sitt vlstnd. Det KAN ju finnas nt samband, med tanke p ziggisarnas ursprung.

Jag har sett en (kristen) zigenarbegravning i Sverige. Det var jugoslaviska romer. Den skiljde sig inte s mycket frn en vanlig begravning rent formellt, prsten var svensk. Men istllet fr likbil hade man en parad, med en liten blsorkster. Folk skrek, grt och ojade sig, det var ett jvla liv helt enkelt.
Allt enligt devisen "ska det g t helvete ska det g t helvete med musik", liksom. Sedan hedrade man den dde genom att supa skallen i bitar eftert.
Jag funderar p om de har kul p sina begravningar? Det var ett ganska sanslst partajande i samlingslokalen eftert...

Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Med gldje?
Det tl att funderas p. Det r i alla fall en anledning att "fira av" den dde.

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Jass, men den jag frgade om hur muslimerna begravs sa att kistan stod upprtt
Har aldrig hrt angende muslimer, men det r ju ett talestt bland romer!
"Prohasar man opre phirende, sa djiben muri semas opre chengende"
Begrav mig p ftterna (stende) fr hela livet har jag sttt p kn
Citera
2006-07-24, 17:53
Medlem
[quote=vasile]Mycket olika.

I bl.a. Storbritannien fanns en tradition att nr en ziggis dtt, s skulle alla hans tillhrigheter och vagn brnnas. Begreppet "arv" existerade inte.
Nu har jag ett svagt minne av att min gamle religionslrare berttade att det fanns en liknande tradition bland indiska maharadjor - de efterlevande fick inte rva nnting, utan skulle sjlva skapa sitt vlstnd. Det KAN ju finnas nt samband, med tanke p ziggisarnas ursprung.

Hur gick det d med allt som inte var brnnbart,delstenar guld silver mm?
Citera
2006-07-24, 17:58
Medlem
Har fr mig att jag lste om ngra zigenare i malm som byggde extravaganta mausoleum liknande familjegravar.
Citera
2006-07-24, 18:56
Medlem
Man tar den religion som finns till hands.

I Sverige r pingstkyrkan vanlig.
Citera
2006-07-24, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Man tar den religion som finns till hands.

I Sverige r pingstkyrkan vanlig.

I Finland ocks. Och Laestadianer.
Det kanske behvs fr att f bukt med fylleri och skrlevnad. Den gamle predikandet Molle Lindberg var en renlevnadsmnniska, och pingstvn.
Citera
2006-07-24, 21:47
Medlem
Barschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vi i flempan
Har fr mig att jag lste om ngra zigenare i malm som byggde extravaganta mausoleum liknande familjegravar.

Stmmer bra. P S:t Pauli kyrkogrd finns mnga STORA zigenargravar, bland annat en nybyggd (vet ej ens om den r klar) p 42 kvadrat!

Artikel om graven finns hr: http://sydsvenskan.se/malmo/article82295.ece
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in