2023-01-11, 00:22
Medlem
Yuno-Gasais avatar
Hej! Jag velar och det känns superskumt, det känns som att jag gör något fel.
Jag är student och arbetar deltid. Jag har sagt att jag tjänat 15 000 kr inkomst av tjänst och skrivit att jag fått 36 000 kr i övriga inkomster (detta ska då vara menat att vara studiebidrag). Jag är otroligt fundersam pga:
1. det är väl bara studiebidraget jag ska ange när jag skriver övriga inkomster, och inte studielånet?
2. Jag har också insett att jag nu bara tjänat 9300 detta år (började i augusti, tjänar lite) MEN att jag har 40 000 kr i övriga inkomster. Jag kommer att kontakta FK imorgon eftersom jag insåg detta idag.

Men jag tycker det är väldigt konstigt, jag fick 1 100 kr per månad (totalt 3.300 kr år 2022) i bostadsbidrag och när jag läser att många bara får några hundra har jag ju nu förstått att något är konstigt? Däremot blev jag försäkrad när jag ringde upp FK för någon månad sedan när jag frågade om detta verkligen var beloppet jag skulle få. De svarade ja.

Någon som är kunnig?
Citera
2023-01-11, 00:30
Medlem
Starlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yuno-Gasai
Hej! Jag velar och det känns superskumt, det känns som att jag gör något fel.
Jag är student och arbetar deltid. Jag har sagt att jag tjänat 15 000 kr inkomst av tjänst och skrivit att jag fått 36 000 kr i övriga inkomster (detta ska då vara menat att vara studiebidrag). Jag är otroligt fundersam pga:
1. det är väl bara studiebidraget jag ska ange när jag skriver övriga inkomster, och inte studielånet?
2. Jag har också insett att jag nu bara tjänat 9300 detta år (började i augusti, tjänar lite) MEN att jag har 40 000 kr i övriga inkomster. Jag kommer att kontakta FK imorgon eftersom jag insåg detta idag.

Men jag tycker det är väldigt konstigt, jag fick 1 100 kr per månad (totalt 3.300 kr år 2022) i bostadsbidrag och när jag läser att många bara får några hundra har jag ju nu förstått att något är konstigt? Däremot blev jag försäkrad när jag ringde upp FK för någon månad sedan när jag frågade om detta verkligen var beloppet jag skulle få. De svarade ja.

Någon som är kunnig?
Jag är tyvärr inte kunnig inom detta område, men förlita dig inte på personen som du pratade med från Försäkringskassan.

Dom kommer alltid ha rätt till att begära en återbetalning om det skulle visa sig att det faktiskt var felaktiga belopp som hade betalats ut, oavsett om den anställda sa tvärtom.

Jag ville bara poängtera det så att du ser till att åtminstone ha en liten buffert i värsta fall, särskilt nu när du studerar. Bra att du jobbar deltid så du iallafall kan leva lite.

Jag håller tummarna för att det är korrekta utbetalningar och lycka till studierna!
Citera
2023-01-11, 00:56
Medlem
Bra att du ringer dem imorgon. Tror dock inte csn räknas som en inkomst. Vet dock inte hur det är i detta fall, men eftersom det är belånade pengar eller ett bidrag för att du studerar bör de inte räknas som en inkomst.

När det gäller att ta lån så räknas i alla fall inte csn som en inkomst. Exempelvis studerar du endast och inte har någon inkomst utöver studierna så räknar banken på en inkomst på 0kr. Deras argument är precis som jag nämnde ovan, lån och bidrag. Bidrag kan ses som gåva(tror jag). Men ring imorgon och berätta hur du tänkte när du fyllde i.
När du godkände uppgifterna fick du väl upp ett meddelande om något förändras så har du en skyldighet att rapportera det. Är det så att du fyllt i fel och berättar de till dem så lär det inte vara något problem juridiskt. Däremot om du fått mer pengar av dem än som du har rätt till har de rätt att begära tillbaka pengarna.
Citera
2023-01-11, 01:10
Medlem
Starlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
Bra att du ringer dem imorgon. Tror dock inte csn räknas som en inkomst.
Mycket riktigt, det räknas inte som en inkomst.
Citera
2023-01-11, 01:14
Medlem
Man ska vara jävligt försiktig med att söka bostadsbidrag. Har du inte stenkoll så är det bättre att ge fan i det. Har du dålig koll så kommer det bita dig i arslet. Empiri från när jag pluggade.
Citera
2023-01-11, 01:28
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Alltså du kan ta det som ett "lån" men då ska du kunna betala tillbaka det också. Säg att du investerar deras bostadsbidrag och sen ska betala tillbaka deras bostadsbidrag + någon avgift. Du kan tjäna pengar på att bli återbetalningsskyldig. Betala tillbaka och behåll vinsten. Win win
Citera
2023-01-11, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Alltså du kan ta det som ett "lån" men då ska du kunna betala tillbaka det också. Säg att du investerar deras bostadsbidrag och sen ska betala tillbaka deras bostadsbidrag + någon avgift. Du kan tjäna pengar på att bli återbetalningsskyldig. Betala tillbaka och behåll vinsten. Win win

Jag fick bostadsbidrag under några månader när jag bodde ensam och studerade på heltid. Dessa pengar behövde jag inte betala tillbaka. Det är ju ett bostadsBIDRAG inte ett lån. Rätta mig gärna om jag har fel, det var för något år sedan. De kanske har ändrat nu? Men jag fick drygt 500 per månad utbetalat i 6 månader.
Citera
2023-01-11, 01:38
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av debattoer
Man ska vara jävligt försiktig med att söka bostadsbidrag. Har du inte stenkoll så är det bättre att ge fan i det. Har du dålig koll så kommer det bita dig i arslet. Empiri från när jag pluggade.
Fast händer det något mer än att man blir återbetalningsskyldig ett par år senare? När jag studerade och delade lägenhet med en kompis så fick vi "medvetet" för mycket i bidrag ett år. Vi var fattiga då, men räknade med att det skulle vara lite mindre tight ett par år senare. Så blev det och när det blev dags att betala tillbaka fanns det pengar till det. Inga problem alls.
Citera
2023-01-11, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Fast händer det något mer än att man blir återbetalningsskyldig ett par år senare? När jag studerade och delade lägenhet med en kompis så fick vi "medvetet" för mycket i bidrag ett år. Vi var fattiga då, men räknade med att det skulle vara lite mindre tight ett par år senare. Så blev det och när det blev dags att betala tillbaka fanns det pengar till det. Inga problem alls.
Fast då har man ju koll. Vet man vad framtiden innehåller så kan man så klart kalkylera så.
Citera
2023-01-11, 02:04
Medlem
Det knepiga med bostadsbidrag är ju att du kan få det hela året då du behöver det MEN om du i slutet av året får ett bra påhugg som gör att du får in extra pengar så får du betala tillbaka det där du fick när du var i nöd! Jag fick betala tillbaka 5000 för en del år sedan och jag avbetalade i ett par år.
Citera
2023-01-11, 03:10
Medlem
fick ändrad inkomst innan året var slut, ändrade det, men försent och fick betala tillbaks 10k(typ 500 i månaden).
Men nu har det införts nya regler som gör att felaktiga utbetalningar måste betalas tillbaka innom 12 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in