Citat:
Ursprungligen postat av
Yuno-Gasai
Hej! Jag velar och det känns superskumt, det känns som att jag gör något fel.
Jag är student och arbetar deltid. Jag har sagt att jag tjänat 15 000 kr inkomst av tjänst och skrivit att jag fått 36 000 kr i övriga inkomster (detta ska då vara menat att vara studiebidrag). Jag är otroligt fundersam pga:
1. det är väl bara studiebidraget jag ska ange när jag skriver övriga inkomster, och inte studielånet?
2. Jag har också insett att jag nu bara tjänat 9300 detta år (började i augusti, tjänar lite) MEN att jag har 40 000 kr i övriga inkomster. Jag kommer att kontakta FK imorgon eftersom jag insåg detta idag.
Men jag tycker det är väldigt konstigt, jag fick 1 100 kr per månad (totalt 3.300 kr år 2022) i bostadsbidrag och när jag läser att många bara får några hundra har jag ju nu förstått att något är konstigt? Däremot blev jag försäkrad när jag ringde upp FK för någon månad sedan när jag frågade om detta verkligen var beloppet jag skulle få. De svarade ja.
Någon som är kunnig?
Jag är tyvärr inte kunnig inom detta område, men förlita dig inte på personen som du pratade med från Försäkringskassan.
Dom kommer alltid ha rätt till att begära en återbetalning om det skulle visa sig att det faktiskt var felaktiga belopp som hade betalats ut, oavsett om den anställda sa tvärtom.
Jag ville bara poängtera det så att du ser till att åtminstone ha en liten buffert i värsta fall, särskilt nu när du studerar. Bra att du jobbar deltid så du iallafall kan leva lite.
Jag håller tummarna för att det är korrekta utbetalningar och lycka till studierna!