2023-01-11, 23:54
Medlem
volvo 240s avatar
Alltså... Sånthär borde han komma undan med en varning. Och vem fan tar bildekaler seriöst. Det är ju bara en ordvits. OCh som någon skrev, extra ironiskt när det sitter på en jävla A-traktor.
Citera
2023-01-12, 00:00
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag tog bort de delarna som inte var relevanta. Om du vill kan jag citera hela om det känns bättre:

Ser inte varför det jag tog bort skulle göra någon skillnad.

Många fattar inte att netikett innebär att man tar bort delar i det man citerar som inte är relevant för kommentaren och vill man se helheten är det bara gå tillbaks till originalinlägget. Men det är internetalfabeter.

Domen borde så klart överklagas, särskilt om det var en Volkswagen. Visst var det ett olämpligt skämt i dom finare salongerna, där jag annars framlever min tillvaro, men lite roligt var det allt. Nu verkar det som att snorungen ändå är ett rövhål, så ingen skada skedd. Men varken åsikter eller humor är särskilt lämpliga att lagföra, det får räcka med PK-pöbelns koncensustryck.

Å andra sidan ser jag inget problem med att kriminalisera alla åsikter som inte överensstämmer med mina.
Citera
2023-01-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen22
Rätten menar att ”associationen” till Hitlerregimens koncentrationsläger är ”plågsamt tydlig” och konstaterar att offrens ”lidande har genom dekalen reducerats till ett skämt om att köra fort”.

Tycker detta måste överklagas!

Överlevarna i Värmland är nog väldigt få, så jag tror knappast att någon av dessa har sett dekalen och tagit anstöt av den. Tänk på att de sk överlevarna är minst 77 å gamla. Sen är dekalen främst tänkt att väcka anstöt bland folk som har som livsuppgift att vara lättkränkta.

Sen kan man fråga sig om man får ha dekalen "Gör som Ferdinand och Isabella, ut med packet" Är detta också hets mot folkgrupp?

Lagen är ju jättelöjlig det var ju en som åkte dit för hets mot folkgrupp när han bar den gamla skinnskalle t-shirten Adolf Hitler European Tour som uppenbart är en drift med Hitlers nederlag.

Bara det att man har särskilda lagar om en händelse i en majoritet av Europas länder gör att man ska skämta och säga emot bara för att visa att man tror på yttrandefriheten.

Hets mot folkgrupp är en skämtlag som inte hör hemma i en demokrati. Den omfattar ju inte vita svenskar så det är en av få rasistiska lagar i Sverige.

Polisen borde ha bättre för sig än att utreda om dekaler är kränkande eller inte.
Citera
2023-01-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Så om man har ett sinne för humor så ska man få stryk? Enligt HMF lagen så åker han ju på det men att man ska få stryk för det? Samtidigt som personrånen ökar hela tiden och överfallsvåldtäkerna lika så samt gängkriminaliteten. Men istället ska man lägga krut på det här? Dags att städa upp lite i tingsrätten med alla karriärister tycker jag. Blir man kränkt över sånt här så är det ens egna problem och inget andra ska påverkas av.

Ta dig själv inte för seriöst med din kvasi teori.
Du blandar och rör som en poker dealer i din teori.
Förresten, finns ingen humor alls i den dekalen, hade släktingar som gick bort i koncentrationsläger.
Citera
2023-01-12, 00:42
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Skämtet går inte hem hos DIG för att du är en snöflinga och din humor stannar vid att titta på amerikanska talkshows och skratta simultant med skrattmaskinen.

Smaken är som baken och nuförtiden en generationsdelare.

Som plåster på dina sår har jag ett klipp till dig som jag antar du kommer tycka är mer i ”dagens tidsanda”

https://twitter.com/bbcthree/status/...88AUCiAB58M09g
Inte riktigt min humor, men som tack ska du få ett klipp där jag på riktigt saknar skrattmaskinen. Om jag är en snöflinga får du vara en tussilago.

Smaken är som baken
Citera
2023-01-12, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Alltså... Sånthär borde han komma undan med en varning. Och vem fan tar bildekaler seriöst. Det är ju bara en ordvits. OCh som någon skrev, extra ironiskt när det sitter på en jävla A-traktor.

Vad är det som gör det mer OK att vissa budskap får finnas på en A-traktor men inte på en bil?

Förstår inte heller varför bildekaler skall dömas annorlunda än om dekalerna suttit någon annan stans?
Citera
2023-01-12, 03:21
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Vad är det som gör det mer OK att vissa budskap får finnas på en A-traktor men inte på en bil?

Förstår inte heller varför bildekaler skall dömas annorlunda än om dekalerna suttit någon annan stans?
Jo det blir ju extra roligt då dessa extremt långsamma fordon inte precis ger full gas.... Halvkul ordvits var den än sitter.
Citera
2023-01-12, 03:42
Medlem
swentr.sites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Man kan tycka att ordvitsen är finurligt kul i förhållande till laddningen i ämnet. Samtidigt som man tycker att det är fruktansvärt hemskt det Hitler gjorde.

Många människor kan hålla isär saker och är inte helt blåsta i huvudet vettu.
Autistiska jurister tar allt allvarligt som de är programmerade. De trodde han på riktigt ville gasa judar. Idioter
Citera
2023-01-12, 04:43
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LooksLater
Ta dig själv inte för seriöst med din kvasi teori.
Du blandar och rör som en poker dealer i din teori.
Förresten, finns ingen humor alls i den dekalen, hade släktingar som gick bort i koncentrationsläger.
Det är fortfarande bara en dos av mörk humor. Ifall man inte kan klara av sånt klarar man inte av mycket här i livet. Sen så är det bra att du anklagar mig för kvasiteorier utan belägg. Känslor har ingenting i juridiken att göra. Vårt rättsväsende ska fokusera på de allvarliga brotten i samhället. Att du har släktingar som gått bort i förintelsen är förstås tragiskt men ett simpelt skämt är inget som för oss närmre 30-talet igen.
Citera
2023-01-12, 05:00
Medlem
Herostratoss avatar
Skämt måste få vara osmakliga. Löjlig dom. Farlig till och med.
Citera
2023-01-12, 05:00
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är naturligtvis inte i någon bemärkelse att hetsa mot en folkgrupp att skämta om förintelsen. Det är en skam och ett missförhållande att domare i svenska domstolar pga personligt tycke och smak godtyckligt begränsar svenska medborgares rätt att använda humor som ett uttrycksmedel, i alla fall om det gäller sjuttonåriga pojkars rätt till humor.

Det behövs både att domare slutar tillämpa nuvarande lag så godtyckligt och brett på grund av personliga preferenser och att lagen om hets mot folkgrupp skrotas eller som ett absolut minimum ses över så att sådant här inte kan ske.

Tack. Du har helt rätt och jag beundrar din retorik.
Citera
2023-01-12, 05:08
Medlem
Rasputin420s avatar
En dekal med enbart namnet Hitler skulle nog ge samma utfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in