• 1
  • 2
2023-01-10, 17:19
Medlem
Det dr har varit uppe p tapeten d och d under mnga decennier. Folk har inlurats att det r den statliga inkomstskatten som r bekymret nr det i sjlva verket r de vriga s.k avgifterna och skatterna som ter upp folks bruttoinkomster.

Rkna p en mnadsinkomst, fre inkomstskatt, p sg 40 000 kr. Bruttoinkomsten blir d c:a 53 000 kr. P 40 000 kr betalar du en inkomstskatt p c:a 10 000 kr. Kvar blir d c;a 30 000 kr. Du har tnkt dig att just den mnaden kpa nya mbler till vardagsrummet. Efter att du har betalat 25% i moms fr mblerna fr du mbler som i verkligheten kostar 24 000 kr.

Du har sledes ftt varor fr 24 000 kr av din ursprungliga bruttoinkomst p 53 000 kr. Den reella skatten, avgifter eller vad politikerna nu rkar dpa det hela till, blir sledes 29/53 % = 55 %.

Gr motsvarande berkning fr ex. drivmedel, bensin eller diesel, och jag lovar att jag ska telefaxa er en ask magnecyl fr det lr ni behva. Gr inte motsvarande berkning fr en flaska Kosken, nja blir ganska mnga flaskor Kosken, fr d lr ni f sluta era dagar p nrmsta drhus.
Citera
2023-01-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader14
Den avgiften ska vi inte ens rkna med, den har vi inte med att gra nd och kommer aldrig att komma t.

r du ocks grundlurad av politikerna s att du tror att arbetsgivaravgiften r arbetsgivarens pengar? Vem r det som egentligen arbetar ihop till arbetsgivaravgiften?

Jag var egenfretagare i ett AB under en period i mitt liv. Jag var den ende anstllde och var sledes bde arbetsgivare och lntagare. Frsk nu vertyga mig om att just i fallet med arbetsgivaravgiften var det ngon annan n jag som arbetade ihop och betalade in beloppet till SKV.

AG och den hela tiden hjda momsen infrdes fr att bekosta den ofantliga sektorn som formligen exploderade i sin utbyggnad under 70-talet.
Citera
2023-01-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Svenska arbetstagare betalar varje r hundratals miljarder till staten genom en dold skatt p arbete.
Okunskapen om hur mycket man betalar i skatt gr det omjligt att p ett relevant stt utkrva ansvar fr hur skattepengar spenderas, skriver Skattebetalarna.

https://www.expressen.se/debatt/dold...r-till-staten/

Det finns nog desto fler "dolda utgifter" allts finansiering av mnga olika tjnster och initiativ som en genomsnittlig skattebetalare inte knner till. Jag tycker att det r ohederligt att bara se p skatter som en slags straffavgift och helt ignorera vad pengarna gr till. Detta gr ni ju fr att antyda att skatterna, eller en stor del av skatterna, r helt ondiga. Men det r inte sant.
Citera
2023-01-10, 18:27
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det finns nog desto fler "dolda utgifter" allts finansiering av mnga olika tjnster och initiativ som en genomsnittlig skattebetalare inte knner till. Jag tycker att det r ohederligt att bara se p skatter som en slags straffavgift och helt ignorera vad pengarna gr till. Detta gr ni ju fr att antyda att skatterna, eller en stor del av skatterna, r helt ondiga. Men det r inte sant.
Skatter behvs , frgan r hur hga.
Mste staten gra allt och lgga skg i allt?
Citera
2023-01-10, 21:33
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Arbetsgivaravgiften r nstan lika stor som inkomstskatten. S det kan nog vara en ansenlig summa.

600 miljarder enligt denna klla.
Det r ju inte s att det du genererar i arbetsgivaravgift hamnar i ditt lnekuvert om den slopas en liiiten del, kanske. Resten snor bolagets gare i utdelning. Men du kanske hellre blir rvknullad av dem n att pengarna gr till vr vlfrd.
Citera
2023-01-11, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det r ju inte s att det du genererar i arbetsgivaravgift hamnar i ditt lnekuvert om den slopas en liiiten del, kanske. Resten snor bolagets gare i utdelning. Men du kanske hellre blir rvknullad av dem n att pengarna gr till vr vlfrd.
Du lgger hellre SEK p improduktiv "vlfrd" n produktion som faktiskt r lnsam? Inte konstigt SEK faller.
Citera
2023-01-11, 07:13
Medlem
Citat:
Du mste ofta knna dig rvknullad. Det r intressant att hra hur du tnker, fr du r skert inte ensam om din uppfattning.

Arbetsgivaren syr ihop en produkt, produktionskedja, leverantrsntverk, sljorganisation, administration och lokaler. nd gr de periodvis med frlust.

1/100 fretag verlever lnge och blir stora arbetsgivare. Men du behver bara valsa in p morgonen och gra vad chefen sger.

S allt inrknat: Vem rvknullar vem?
Senast redigerad av Ok-perfekt 2023-01-11 kl. 07:17.
Citera
2023-01-11, 07:26
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:

r du egenfretagare hamnar allt i egen ficka.

Tnk vad illa om kapitalist svin skulle kunna tjna pengar p egen firma.....eller hur clown!
Citera
2023-01-11, 08:16
Medlem
Det r hftigt att betala skatt! - Mona Sahlin

Jag har nog inget emot att betala skatt...ven om jag inte tycker att det r hftigt!

Men det mste finnas en balans p vad som r rimligt och vad man fr fr pengarna! Att ett samhlle ska kunna fungera med alla samhllstjnster som ett land br ha, skola, polis sjukvrd infrastruktur m.m kostar pengar r odiskutabelt men nr alla dessa saker inte fungerar och hela tiden blir smre iaf inte bttre br man ifrgastta vart ngonstans pengarna hamnar?

Ta vgar/infrastruktur som exempel r det rimligt att betala 10% av sin ln, vgtullavgifter, bilskatt, drivmedelskatt samt skatt p inkp av bil?

Man har lagt ner dessutom en massa saker som ska ing i skatten ex. Frsvaret, eller stttande verksamheter ssom krnkraftverk! Men skatten bestr...

Det enda som kar r en massa nya medborgarna som inte vill arbeta!
Citera
2023-01-11, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
r du egenfretagare hamnar allt i egen ficka.

Tnk vad illa om kapitalist svin skulle kunna tjna pengar p egen firma.....eller hur clown!

Betalar man arbetaravgift som egen anstlld?
Citera
2023-01-11, 08:38
Medlem
Leapchilds avatar
Citat:

Nationalekonomer r verrens om att det r arbetare som betalar fr arbetsgivaravgiften genom lgre lner, hgre priser och hgre arbetslshet.

Finns en mngd exempel dr lnder hjt eller minskat avgiften. De negativa effekterna betalas av arbetare. Fretagens vinster r i princip ofrndrade medan en hgre avgift effektivt snkjer lner, hjer konsumentpriser och kar arbetslsheten. Det r framfrallt lnerna som minskar vid hjning och kar vid minskning av avgiften.

Finns ekonomiska studier hr:
Citera
2023-01-11, 10:18
Medlem
CarlosEstevezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Betalar man arbetaravgift som egen anstlld?

Ja, men de har "smart" nog bara ndrat namnet p skatten, egenavgift heter det.

Fortfarande runt 29% stld.

S som egenfretagare betalar du minst runt 60% skatt som lgst. Efter den magiska brytpunkten fr statlig skatt (som r ljligt lg i Sverige sklart) tar de ytterligare runt 10% p det du kommer ver och sedan finns nnu en grns som ven den r ljligt lg och d snor de ytterligare runt 5% p det man lyckas slita ihop ver. Och det hr bara p din ln, d har man inte gjort ett shit fr pengarna n med alla skatter det innebr.

Sverige r fan kriminellt!
Senast redigerad av CarlosEstevez 2023-01-11 kl. 10:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in