2023-01-09, 15:13
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Förlåt på förhand men jag är inte helt bevandrad i idrott, förutom landskamper och så som folk är mest. Skolkade gympan hela skoltiden pga obesitas. Har pluggat hårt om sporten eftersom det ingår i arbetet sen kollegiet vill att jag vickar för en idrott och hälsa, varför det här är viktigt att inte få om bakfoten. Skolan har en särskild fotbollsprofil varför jag är nervig och måste ligga på samma nivå som ungarna för att de ska respektera mig som en ledargestalt. Vill begripa tugget på bollplanen.

Förstår ungefär vad de betyder men behöver få saker bekräftade och så. Listan är som följer:

Vänsterytter, är en position på spelplanen. Men vad är dess fördelar? Är det bra eller dåliga lirare?
Ronnie Hellströmräddning, förstår inget av det begreppet. Är det som Boköv som är V-stilens fader? Förklara!
Spika, som i "spikar igen målet fullständigt". Är det bra eller dåligt? Vem spikar utelaget, eller målisen?
Bredda, som i "bredda till mig", hur går det till och hur skiljer den sig från slagskott framifrån?
Round kick, vad?
Jump kick, vad?
Horse kick?
Luftduell, i vilket sammanhang under matchen utkämpas sådana?
Snabba skott, hört frasen som rastvakt men minns inte vad det går ut på.

Tacksam för svar.
Citera
2023-01-09, 16:27
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Tveksamt om dina "kickar" har med fotboll att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Luftduell, i vilket sammanhang under matchen utkämpas sådana?

Luft/nickduell är när bollen befinner sig uppe i luften och två eller fler spelare försöker hoppa högst för att nicka bollen.
Citera
2023-01-09, 16:35
Medlem
Spika igen gör målvakten. Tänkte dig ett staket som spikas upp vilket gör det omöjligt att göra mål.
Citera
2023-01-09, 19:09
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Spika igen gör målvakten. Tänkte dig ett staket som spikas upp vilket gör det omöjligt att göra mål.
Trodde Lars Lagerbäck var målis en gång bara för att en målis i klassen hade honom som fotbollskort i sitt album, vilket var genant, varför jag läser på om sporten.
Citera
2023-01-09, 22:27
Medlem
pledgelemons avatar
Något märkligt formulerade frågor...

"Vänsterytter, är en position på spelplanen. Men vad är dess fördelar? Är det bra eller dåliga lirare?"

Vadå bra eller dåliga lirare? En fördel för en vänsterytter är om den är snabb och teknisk.

"Luftduell" Brukar kallas nickduell, t.ex vid utspark.

"Bredda" Precis som det låter så breddar man spelet mot långsidorna.

Resten kan jag tycka inte är väsentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in