• 1
  • 2
2023-01-09, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addkock
UC registreras som tagen kreditupplysning och kvarstår i 12 månader, creditsafe/bisnode/svea upplysning registreras inte på UC (upplysningscentralen) men är en billigare och enklare koll av din ekonomi och eventuella ärenden hos KFM

ALLA företag i Sverige som lånar ut pengar är skyldiga att göra en kreditkoll och utvärdera din betalförmåga, annars får de inte bedriva bankverksamhet. Sen HUR de gör detta är upp till företaget, därav att många lånar ut trots bet.anmärkning. (till en vansinnig ränta)

tips på långivare - alla som lånar ut på detta sätt är typ samma skit, sök på google och hitta jämförelse på avgifter och ränta, där framgår också om de betalar ut samma dag

mitt tips om du inte har en fastställd skuld hos KFM - lendo.se/sambla.se/enklare.se

Här kan man läsa en del om olika former av kreditupplysningar.

https://brixo.se/lana-pengar/lan-utan-uc/

Precis som du säger så står de att företaget har en skyldighet att ta en kreditupplysning på något sätt även om man inte tar uc (Motiveringen är i princip att dettta är fördel eftersom framtida långivare inte kan se att nån tagit en kreditupplysning på låntagaren)

Hur företaget förhåller sej till upplysningarna som dom får varierar ju säkert som sagt.

Och de är helt ok med oseriösa företag som tar skyhög ränta! Jag behöver bara räkna ut att jag kan betala med de löner jag får 25/01 samt 25/02. De värt de för att slipa betalnings anmärkning. Ska nämligen flyta snart!

Angående betalningsanmärkning osv. Så har jag hitta företag som accepterar detta men som inte accepterar aktivt ärende oss kronofogden (motiveringen är att man fokuserar på framtida betalningsförmåga).

Vilken fas detta ärende ska befinna sej framgår inte.

Men de är alltså en fastlagen skulle hoss Kronofogden som kan ge problem? Och har man inte de så funkat Lendo? I sånna har jag en väldig tur! Eftersom skulden fastslås förts om två dagar.

Vil inte skicka låneansökningar till höger och vänster innan jag vet att företaget kommer ge lån. De kanske syns på Creditsafe (eller likande tjänst) eller nått om jag ansökt även om ansökan inte beviljats.

Man kan även kolla upp sej själv på exempelvis Creditsafe men jag drar mej för de också. De kanske gör fler uppgifter tillgängliga eller något. Jag tror inte de men vem vet!
Senast redigerad av allasKelgris 2023-01-09 kl. 17:28.
Citera
2023-01-09, 17:35
Medlem
Att ett ärende som inte är fastslaget dyker upp i registret verkar inte rimligt? De kan ju vara en felaktig fordran som riktas mot en.
Citera
2023-01-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av addkock
mitt tips om du inte har en fastställd skuld hos KFM - lendo.se/sambla.se/enklare.se

Nån som vet om de är "fastslagen" skuld hos kronofogden som är problemet?

Är de lungt om har en skuld som inte är fastslagen?
Citera
2023-01-09, 21:46
Medlem
Skulle också va kul att veta om de finns nån riktig oseriös långivare som tar kreditupplysning men som skiter i om de finns Kronofogdärenden osv?

De är ju juridiskt möjligt!
Citera
2023-01-10, 08:57
Medlem
addkocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allasKelgris
Att ett ärende som inte är fastslaget dyker upp i registret verkar inte rimligt? De kan ju vara en felaktig fordran som riktas mot en.

Citat:
Ursprungligen postat av allasKelgris
Nån som vet om de är "fastslagen" skuld hos kronofogden som är problemet?

Är de lungt om har en skuld som inte är fastslagen?

Är inte skulden fastslagen så syns den ju självklart inte hos någon.
Så varför ställa fler frågor om det och inte bara ansöka om lånet hos någon mer seriös utlånare med rimlig ränta?
Citera
2023-01-11, 22:58
Medlem
Skorpan91s avatar
Ferratum är lättast och gör ingen uc. Dock 39% ränta😂 men dom kör creditsafe annars fairlo rätt lätta med dom tar bisnode.

Rekommenderar dock ingen. Hemska räntor o farlig karusell. Men om du måste är nog dessa 2 mest safe enligt lånforum
Citera
2023-01-11, 23:06
Medlem
Vida rekommenderat forum för det du söker

https://www.xn--lnforum-exa.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto