• 1
  • 2
2023-01-12, 14:05
Medlem
Timoteuss avatar
Bra jobbat att du tog dig igenom testet av sumatriptanet!
Hoppas att din läkare har några andra lösningar för dig.
Citera
2024-09-07, 18:30
Medlem
Hittade hit pga min medicinering med Sumatriptan injektioner. Hur har det gått för dig?

Jag har klusterhuvudvärk/hortons/självmordshuvudvärken och får samma symptom som du vid anfall. Jag har 3-10 anfall om dagen när det är som värst, blir till och med väckt på natten av smärtan. Kan det vara den du har tro? Ingen medicin biter riktigt på klusterhuvudvärk, jag har syrgas i hemmet samt kombinerar med Sumatriptan injektioner. Det hjälper smärtan lite på travet och jag slipper ligga medvetslös av smärta.

Smärtan sitter ”enbart” på ena sidan av ansiktshalvan. Känns som ögat ska ploppa ut, ögat hänger, nacken spänner, känns som tänderna på samma sida ska ramla ur när som och man är helt säker på att en håller på dö eller har en hjärntumör exakt varje gång.

Hoppas du fått någon hjälp! Jag är helt slut av min sjukdom trots medicinering.
Citera
2024-09-08, 00:56
Medlem
Till följd av en skallskada så fick jag en oförklarad extrem huvudvärk. Var på sjukhus och läkarna provade verkligen nästan allt som gick, för att kartlägga. Inklusive stesolid, morfin, oxynorm, paracetamol intravenöst, men inget hjälpte. Sen provade de sumatriptan, som direkt trollade bort all huvudvärk och jag kände mig verkligen fri direkt.

Men samtidigt så gjorde den mig så brutalt deprimerad, på ett sätt jag aldrig varit förut. Jag såg ingen glädje eller mening med alls. Min förmåga att uppskatta något som helst alls, det bara försvann.

Jag blev suicidal, var tvungen att bara vandra runt konstant för att försöka få bort den här känslan. Jag gick till gymmet för att försöka få lite endorfiner. Det slutade med att jag började gråta mitt i Gymmet.

Jag bara uthärdade det med förhoppningen att det skulle gå över. Och det gjorde det efter tre timmar, men jag kommer aldrig glömma den hemska känslan. Jag valde att istället härda ut huvudvärken än at ta Sumatriptan igen.

Och jag verkar inte vara en så vanlig effect, men jag har läst om ett fåtal andra som fick exakt samma effekt.
Citera
2025-09-05, 11:00
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tellmeyoursecrets
Läste på biverkningarna nu. Det är ju helt sjuka biverkningar för en receptfri medicin!

Biverkningar enligt fass som är vanligt förekommande (1 av 10 personer):

•dåsighet, yrsel, stickningar.

•tillfälligt förhöjt blodtryck (strax efter medicinering), blodvallningar.

•illamående eller kräkningar.

•känsla av åtstramning. Denna är vanligen övergående men kan vara intensiv och uppträda var som helst i kroppen, inklusive bröst och hals. Muskelvärk

•smärta, värme- eller köldkänsla, tryck- eller åtstramningskänsla. Dessa symptom kan vara intensiva och uppträda var som helst i kroppen, inklusive bröst och hals.

•andnöd

•svaghetskänsla, trötthet.

Nu har jag just tagit en tablett och håller på att få en panikattack innan ens biverkningarna har börjat.

Någon som upplevt dessa sjuka biverkningar? Andnöd och åtstramningskänsla va fan??

Shit. Varför är det alltid såhär när läkare beskriver en medicin som "snäll och väldigt skonsam"? 😆
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in