• 3
  • 4
2023-01-16, 16:41
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Man kan väl hyra en svart/mörk kostym också, om man nu inte använder såna kläder särskilt ofta.

Dumt att köpa grejer för flera tusen om man sen knappt har användning för dem.

Att hyra var inget som trådstartaren tänkte på?

Edit: Håller med om att svart kostym inte är särskilt snyggt och användbart annat än på begravning, som nån annan i tråden ansåg.

James Bond hade aldrig svart kostym, bara svart smoking, både på film och i böckerna. Om man nu ska jämföra med nån välklädd gentleman.

På 50/60-talet var folk generellt mer välklädda dessutom, det var inte lika märkvärdigt att vara det på den tiden, det var inte bara folk inom vissa yrken som gick med kostym till vardags. Det var en annan tid. Men svart kostym hade man nog inte vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Alla bör ha en svart kostym i vilket fall.
När det inte är begravning kan man givetvis ha en mer vågad slips för att pigga upp det hela.

Nej det är också fult och icke-klassiskt, att ha en prålig slips till kostymen.

Kolla James Bond på 60-talet, enbart enfärgade diskreta slipsar.
Citera
2023-01-16, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Kommer inom några veckor gå på begravning och behöver klädtips.

Svart kostym är väl mer eller mindre hugget i sten. Tänkte ha en svart rock också och kollade lite på nätet.
Hittade några rockar på nätet som jag tyckte såg bra ut men problemet är om de sitter bra eller inte.
Samma är det med kostymen, att beställa över nätet är smidigt men att få en perfekt storlek är svårt om man knappt vet måtten på en själv.

Tänkte då eventuellt besöka en butik istället och tänkte då Göteborg då denna stad lär ha ett mycket större utbud än vad småstäderna runt om där man bor har att erbjuda.

Finns det för övrigt några bra tips på butiker i denna stad?
Budgeten är satt till 15 000kr men då ska typ allt ingå, kostym, rock, skjorta, slips och kanske ett par skor.

Om du absolut vill förstöra pengar o ömma för klädeskrämarna som har det svårt nu gör du som du tänkt.

Jag som har fel feel feeel i huvudet anser att man inte sörjer med kläderna - jag har därför gått på begravningar i jeans o vettig skjorta på sommaren. Det är JAG som skall gå på begravning inte nån
jävla anpassad skådespelande teaterapa

Jag har även tvingats ordna en begravning - det blev billigast billigast möjliga o ingen kyrka.
Dom jävlarna skall inte zuuugaaa av mig/dödsboet pengar.

Däremot bjöd jag de nära på en god middag på restaurang några veckor senare när nästan alla kunde komma - 20 pers (först visades visst missnöje men sen) var det väldigt lyckad middag.

Andra dårar lägger 35,000 på begravning o några 100-lappar på kaffe o bulle.

Ni får själv avgöra vilka av oss som är snåljävlar
Citera
2023-01-16, 17:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nej det är också fult och icke-klassiskt, att ha en prålig slips till kostymen.

Kolla James Bond på 60-talet, enbart enfärgade diskreta slipsar.
Med "vågad" avsåg jag en mörkblå sidenslips.
Citera
2023-01-16, 17:20
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Med "vågad" avsåg jag en mörkblå sidenslips.

Tvärtom hade varit bättre, mörkblå kostym och svart slips.

Och precis, det är väl för fan inget vågat med en mörkblå slips. Fel ordval minst sagt.
Citera
2023-01-16, 17:27
Medlem
Mullrets avatar
Skriver man " klädsel" på Google kommer det upp klädsel begravning som andra förslag.

Läs och lär.
Citera
2023-01-16, 19:48
Medlem
Dorniers avatar
Summan av kardemumman är iallafall att kläder som frack, smoking och svart kostym HYR man om man bara använder sånt nån nån gång ibland.
Citera
2023-01-16, 19:58
Medlem
Citat:
Har gjort lite inköp under dagarna, trodde inte att det skulle bli något på Dressman men hittade där en svart kostym (byxor och kavaj) som satt som en smäck, denna tillsammans med en skjorta, väst över skjortan samt slips gick på runt 4000kr.

Var även in på Oscar Jacobson på NK i Göteborg idag och köpte mig där en en svart rock för dryga 5000kr som jag blev riktigt nöjd med, så allt som allt gick det på dryga 9000kr.

Byxorna som ingick i kostympaketet var riktigt goa att gå i, så dessa kommer man nog använda många gånger. Kavajen kan jag ha till vanliga jeans och rocken kan jag använda de dagar då det är småkyligt ute och då det är för varmt för min vinterjacka.

Mitt tips är att skippa västen. Ytterst få individer som kan bära upp en väst till kostym.
Citera
2023-01-16, 21:04
Medlem
Citat:
Summan av kardemumman är iallafall att kläder som frack, smoking och svart kostym HYR man om man bara använder sånt nån nån gång ibland.
Då får jag åka till någon större stad för att kunna göra detta och priserna för att hyra låg på över 1000kr, sen måste man betala för resan tur & retur passa inlämningstider och annan skit, då jag kan lika bra köpa plaggen.
Och tänk om man skulle råka spilla något på kläderna, då blir man säkerligen ersättningsskyldig på det hela också.

Nu blir det 2 begravningar i år och kostnaden för hyra och resor skulle hamna på minst 3000kr och då äger jag inte ens plaggen

Nu äger jag mina plagg, byxor skjorta och rocken kommer användas en hel del.
Citera
2023-01-16, 21:11
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Då får jag åka till någon större stad för att kunna göra detta och priserna för att hyra låg på över 1000kr, sen måste man betala för resan tur & retur passa inlämningstider och annan skit, då jag kan lika bra köpa plaggen.
Och tänk om man skulle råka spilla något på kläderna, då blir man säkerligen ersättningsskyldig på det hela också.

Nu blir det 2 begravningar i år och kostnaden för hyra och resor skulle hamna på minst 3000kr och då äger jag inte ens plaggen

Nu äger jag mina plagg, byxor skjorta och rocken kommer användas en hel del.

Ok, bra. Inte helt bortkastat då.

Fast du skulle handla i Göteborg skrev du i första inlägget, då fick du ju åka dit för att köpa, du kunde hyrt där lika gärna. Du hade fått åka en gång till för att lämna grejerna men ändå.
Citera
2023-01-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ok, bra. Inte helt bortkastat då.

Fast du skulle handla i Göteborg skrev du i första inlägget, då fick du ju åka dit för att köpa, du kunde hyrt där lika gärna. Du hade fått åka en gång till för att lämna grejerna men ändå.
Jag hade vägarna förbi, skulle se Avatar i IMAX-format och tänkte då passa på att skaffa kläder. Nu blev dock inköpet av kläder gjort i grannstaden och rocken i Göteborg.
Citera
2023-01-16, 21:21
Medlem
Kan nog ändå vara klokt att inte lyssna på alla okunniga fjortisar i tråden och leva med vetskapen att svart kostym är det som gäller vid begravning om inget annat tydligt angivits. Det vill säga du har redan full koll själv och vet vad som fodras av dig för att respektera den avlidne och dennes begravning. Välj vit slips endast om du är nära släkt.
Citera
2023-01-16, 21:25
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Jag hade vägarna förbi, skulle se Avatar i IMAX-format och tänkte då passa på att skaffa kläder. Nu blev dock inköpet av kläder gjort i grannstaden och rocken i Göteborg.

Ok, svart rock är för övrigt inte fel på nåt sätt, så det var nog ett bra köp i vilket fall.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in