2023-01-08, 16:12
Medlem
Har lagat högrev i slowcookern ett par gånger. Men jag har inte blivit nöjd med resultatet. Köttet blir nästan torrt(?).

Har testat både low och high i varierande längd. Som mest ca 12 timmar och som minst 6 timmar. Visst faller köttet isär enklare ju längre jag har det i men det är ändå samma torra smak.

Nu har jag läst på några ställen att till högrev i en slowcooker skall man använda minimalt med vätska för annars blir köttet kokt. Och man får en dålig smak.

Kan det vara detta felet jag gjort tidigare? Jag brukar ha i rätt mycket vätska från start enligt de recept jag följer.

Här är ett recept jag följer ibland tex https://crockpot.se/recept/cowboychili/
Citera
2023-01-08, 16:19
Torrt vet jag inte om det borde bli, men det är ju inte direkt ett bra recept.
Citera
2023-01-08, 16:52
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Har lagat högrev i slowcookern ett par gånger. Men jag har inte blivit nöjd med resultatet. Köttet blir nästan torrt(?).

Har testat både low och high i varierande längd. Som mest ca 12 timmar och som minst 6 timmar. Visst faller köttet isär enklare ju längre jag har det i men det är ändå samma torra smak.

Nu har jag läst på några ställen att till högrev i en slowcooker skall man använda minimalt med vätska för annars blir köttet kokt. Och man får en dålig smak.

Kan det vara detta felet jag gjort tidigare? Jag brukar ha i rätt mycket vätska från start enligt de recept jag följer.

Här är ett recept jag följer ibland tex https://crockpot.se/recept/cowboychili/

Det stora felet med ditt recept är att man inte börjar med att bryna köttet. Bryningen är extremt viktig för att få till djup och smak i grytan.
https://svensktkott.se/faq/vad-ar-maillardreaktionen/

När det gäller hur "torrt" köttet blir så beror det dels på köttkvalitet och dels koktid. Ju längre du kokar köttet desto mörare blir det men desto mer fett hinner kokas ur. Torrheten beror inte på mängden vätska. Försök få tag få högrev med mycket insprängt fett, bryn och låt det därefter puttra tills det är mört men inte längre.
Citera
2023-01-08, 19:06
Medlem
Bryn köttet, antingen stora eller små bitar.
Mjukstek röd lök i smör/rapsolja. låg värme.
Lägg i allt i slow cookern, häll över en pilsner, kanske en och en halv pilsner och låt det sen sköta sig själv. Högt en timme kanske sen på lågt i några timmar.

Vill man så lägger man i halvstora bitar av potatis eller sötpotatis överst.
I princip kan man lägga i vad som helst då det aldrig kokas sönder.

Jag har gjort detta med alla sorters kött, fågel och kanin.

Ibland gör jag det hela med julmust eller coca cola

På sommaren brukar jag öppna en burk pilsner och sätta en kyckling på burken och sen ställa på grillen.
Citera
2023-01-08, 23:18
Bannlyst
Har du en Crock Pot dom lite bättre för 800-2000sek ?
Eller Lågpris slow cooker 200-400sek ?

Var köper du köttet ?

För att få köttet extra saftigt måste du bryna det först i Stekpanna på högvärme, det ska fräsa till.
Pannan ska ryka
Detta gör Så köttet behåller mesta av safterna.

Jag brukar dela hel 1.2kg Högrev till 6st bitar. Omkring 200g per bit
och mot slutet dra isär till småbitar.

Tider

På high runt 4h
På Low runt 6h

Och tiderna gäller ifrån varm gryta.
Tar ca 30minuter värma upp grytan

Vin eller Öl rekommenderas. Minst hälften vin och hälften vatten.
Aldrig endast vatten.

3-lagerblad är nästan ett måste med

Jag brukar oftast köra 1timman på Högt. och resten lågt. omkring 5timmar totalt efter uppvärming
1h högt 4h lågt
Senast redigerad av eduhere 2023-01-08 kl. 23:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in