2023-01-07, 11:39
Medlem
Mitt scenario:

Mellan 1 december - 1 mars ska de oavbrutet vara mild väder, men ändå runt 15 grader och lite blåsigt och soligt. Ingen snöjävel. Snön kan visserligen få komma i några timmar på eftermiddagen den 24 december (julafton) mellan kl. 12:00 till 23:15 och då 5 minus grader, men annars ska det vara plusgrader runt 15 grader. Mellan 13 - 18 grader dygnet runt mellan 1 december till 1 mars.

Mellan 1 mars till 1 maj ska det oavbrutet vara varmare väder, mellan 20 - 25 grader dygnet runt med sol på dagen varierar med molnigt, men fortsatt den graders spannet.

Mellan 1 maj till 1 september ska det vara oavbrutet mellan 25 grader och 35 grader dygnet runt med solsken runt 32 grader på dagen och på kvällen och natten ska det vara runt 28 grader och midnattssol.

1 september till 1 december ska det oavbrutet vara mildare väder med 15 till 20 grader dygnet runt med lite kyligare vindar, men ändå lagom varmt.

Vad är era drömscenarios gällande årsväder?
Citera
2023-01-07, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021
Mitt scenario:

Mellan 1 december - 1 mars ska de oavbrutet vara mild väder, men ändå runt 15 grader och lite blåsigt och soligt. Ingen snöjävel. Snön kan visserligen få komma i några timmar på eftermiddagen den 24 december (julafton) mellan kl. 12:00 till 23:15 och då 5 minus grader, men annars ska det vara plusgrader runt 15 grader. Mellan 13 - 18 grader dygnet runt mellan 1 december till 1 mars.

Mellan 1 mars till 1 maj ska det oavbrutet vara varmare väder, mellan 20 - 25 grader dygnet runt med sol på dagen varierar med molnigt, men fortsatt den graders spannet.

Mellan 1 maj till 1 september ska det vara oavbrutet mellan 25 grader och 35 grader dygnet runt med solsken runt 32 grader på dagen och på kvällen och natten ska det vara runt 28 grader och midnattssol.

1 september till 1 december ska det oavbrutet vara mildare väder med 15 till 20 grader dygnet runt med lite kyligare vindar, men ändå lagom varmt.

Dåligt med regn där. Sommarhalvåret kommer göra Sverige till en grusöken. Släng in regn två dagar i veckan så blir det optimalt.
Citera
2023-01-07, 11:54
Avslutad
Höst året runt med regn och rusk, ca 8 grader stadigt. Gärna åska och mycket blixtar, mörka moln.

Kontraster, krispighet i luften förändrar medvetandet och förändring är oundvikligt och död är något naturligt.

Även om energi aldrig dör ser vi det som skarpast just då. Träden tappar sina löv, blir gula och röda. Förändringen är själva livet som vi ser framför oss.
Citera
2023-01-07, 12:04
Medlem
Tindraindras avatar
Att vi ska få fyra årstider igen och inte tre som vi har nu. Kommer dock aldrig att hända.
Citera
2023-01-07, 12:12
Avslutad
November - mild vinter runt -5, mycket snö.
December - Februari - Fimbulvinter, minus 20 eller mer och liggande ihållande snö
Mars mild vinter runt -5, mycket snö.
April - Tö / Vår -5 till +10
Maj - Vår, fin normalsvensk vår +15 till +20
Juni - Juli HÖGSOMMAR, mellan 30 - 45 ner till +20 på natten.
Augusti mildare sommar, typ normal svensk sommar.
September - mild normal svensk sommar och start på hösten runt 55 till +10
Oktober - Höst, +5 till -5, kanske begynnande snöfall.
Citera
2023-01-07, 14:33
Medlem
Crabbofixs avatar
25 grader och sol året runt.
Citera
2023-01-07, 20:19
Avslutad
Medelhavsklimat hade varit trevligt.
Citera
2023-01-07, 20:34
Medlem
vantablacks avatar
Jag tror ändå jag hade velat ha skiftande årstider, dels är det fint att följa hur naturen och omgivningen förändras, sen tror jag man uppskattar årstider mer än att ha samma väder och temperatur året om, då skulle man nog börja ta det för givet och börja göra utlandsresor till snön stället för att få uppleva något nytt.

Jag bor i Norrbotten och jag måste säga att en vinter utan snö hade jag inte velat ha. Allting blir enormt mycket ljusare utomhus tack vare snön, även när det är mörkt ute. Det jag däremot gärna hade sluppit är dom låga temperaturerna på 20-30 minus och att vintern är så förbaskat lång.

Vi har heller inte någon riktig vår, det är typ vinter och sen pang blir det sommar.

Så min önskelista hade sett ut såhär:

December-februari: Vinter, med snö. Temperaturer på 1-10 minusgrader. Mörkret bekommer mig inte, att ha mörkt på vintern för att få midnattssolen på sommaren tycker jag är belöning nog.
Februari-början/mitten på maj: Vår. Snön börjar smälta i februari och temperaturer på 5-15 plusgrader, gradvis varmare ju närmare vi kommer maj.
Mitten på maj-ish och september ut: Sommar. Midnattssol/ljusa nätter samma period som idag. Temperaturer på 18-30 grader, inte mer, mår illa när det är för varmt. Blandat sol och klart väder med moln, regn och åska för att naturen hade blivit mer grön och frodig av det.
Oktober-december: Höst, men inte alltför mycket regn, rusk och blåst, lite mer klart väder än idag för man blir piggare av det. Snöfritt. Träden ändrar färg och släpper löven. 2-10 grader varmt.
Citera
2023-01-07, 21:13
Avslutad
Jan-Mars mellan - 5 till -10 och minst en halvmeter snö
Ej kallare än -10 och ingen blasksnö.

April-Maj skönt vårväder 10-15 grader, soligt, kan få regna på kvällen.

Juni-Augusti, runt 20-24 grader och sol, ej över 25, vindarna får svalka lite helst.
Kan regna någon dag emellanåt för grönskan.

September 15-20 grader soligt, tröjväder.

Oktober 10-15 grader, höstjacka väder, lite regn skadar inte.

November får gärna vara runt 0-5 plusgrader.

December nu borde vintern komma, -5 till -15, den mesta av snön kommer i December och inte i Februari-Mars som det varit sista vintrarna.

Jobbigt med evig sommar, man lessnar fort på värmen.
Massa äckliga insekter överallt.
Värme är skönt när man är ledig 2 veckor på semestern och kan ligga vid en pool, ej när man ska jobba.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-01-07 kl. 21:16.
Citera
2023-01-07, 21:55
Medlem
MeppoLundgrens avatar
70-80 talets klimat enbart för att få se Greta Thunberg plumsa i djupsnö på väg till Mynttorget med sin lilla handsnickrade skylt.
Citera
2023-01-07, 22:08
Medlem
SlagenSvensks avatar
Medeltempen skulle först behöva gå ner 2 grader så att vi ett klimat som i mitten av 1800-talet.

Våren: dagsmeja i mars, brunt gräs som först i slutet av april blir grönt, stora tempskillnader mellan dag o natt i maj. En varm vår varje tionde år, fem kalla vårar på tio år, resten i en tioårsperiod normala vårar för 1850.

Sommaren: sval juni med järnnätter, 15-20C vid midsommar, en högsommarvecka i juli kring 25C, 15-20C i augusti med frost i slutet av månaden. En varm sommar varje tionde år med 30C, fem svala med max 25C på tioårsperiod resten normala för 1850.

Hösten: garanti på frostnätter i september, klart med tempsvängningar nattodag. Oktober kommer vintern i övre Norrland, svampväder i söder. November fuktig, grå, kall och disig med vinterutbrott.

Vintern: i mitten av december har hela landet snö, isarna lägger sig, i norr redan -40C, -20C i Mälardalen, -5C i Skåne varvat med töperioder. I januari är det slutjafsat! I norr för kallt för att snöa, isen har lagt sig på Östersjön, -50C i norr, -30C Mälardalen, -20C Skåne. Februari mildare med nya snöfall.
På tio år är sju vintrar kalla, två vintrar normala, en vinter varm. Varje år är princip en isvinter då man kan gå över till Finland, Danmark och Tyskland!

/SS
Senast redigerad av SlagenSvensk 2023-01-07 kl. 22:27.
Citera
2023-01-08, 05:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021
Mitt scenario:

Är du från Somalia?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in