Sorry att jag bumpar upp ett gammalt inlägg, men jag brukar beställa rent nikotinsalt för att blanda mina egna e-juice till e-ciggen. De flesta butiker (både fysiska och online) har rejäla överpriser på nikotinshot, och högsta styrkan som går att få tag i är 20mg/ml. (18mg/ml är vanligast som högst styrka.)
Däremot får man faktiskt beställa rent nikotin/nikotinsalt - men ju högre koncentration och mängd, ju högre tull. 1 liter rent nikotin brukar kosta mellan 5-10 000 kr (ex:
https://nicliquid.com/sv/pure-nicoti...-volume-1000ml ) och sen tillkommer tullavgiften. (Det har varit olika varje gång jag har beställt eftersom 1 liter nikotin räcker väldigt länge och det har gått långa perioder mellan varje beställning.)
Det finns även svenska företag som både tillverkar och säljer rent nikotin.
Billigaste nikotinet hittar du från polska tillverkare och tullen kan inte stoppa importen från en laglig försäljare - men jag kan lova (av egen erfarenhet) att de kommer göra livet surt för dig innan du får hem din beställning.
I slutändan blir dock priset mycket lägre än att köpa färdiga shots. (Som billigast har jag hittat 20mg/ml för 59 kr och det är ungefär dubbelt så dyrt som att blanda egna shots.)
En varning däremot: nikotin tas upp i blodet genom huden och en enda liten droppe 99,9% rent nikotin är tillräckligt för att du ska hälsa hem.
Det finns även myter om att det är ett behagligt sätt att dö på - vilket är rent skitsnack.
Första tecknet på nikotinförgiftning är förmaksflimmer som följs av smärtsamt tarmvred, samtidigt som du skiter ner dig okontrollerat, och det håller på ett tag innan det slutar med hjärtstopp.
...Och, nej, det är inte som i filmer där man "räddar" en person med hjärtstartare och/eller injektion med adrenalin vid flatline, för när du har nikotin i kroppen finns det inget sätt att få igång hjärtat längre. Hjärtstartare är till för att återställa kaotiska elektriska signaler till och i hjärtat. Nikotin leder till fullständig asystoli. (Citat): "Asystole is considered a “non-shockable rhythm”. This means that using an AED (automated external defibrillator) to jump-start the heart will not work."
Var därför försiktigt när du hanterar rent nikotin.