2023-01-06, 14:20
Medlem
Hej!
Polisen körde mig till psykakuten under tvång enligt LPT 47 där jag efter att ha fått prata med läkare släpptes utan åtgärd.

Nu fick jag en räkning på 400 kronor för läkarbesök.

Det här gäller Stockholms läns landsting och när jag googlar står det att vård under LPT i mitt län inte ska medföra vårdkostnader för den enskilde.

Bör jag bestrida avgiften?
Citera
2023-01-06, 14:22
Medlem
Du kan ju börja med att fråga dem varför de skickat fakturan.
Citera
2023-01-06, 14:24
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Hej!
Polisen körde mig till psykakuten under tvång enligt LPT 47 där jag efter att ha fått prata med läkare släpptes utan åtgärd.

Det här gäller Stockholms läns landsting och när jag googlar står det att vård under LPT i mitt län inte ska medföra vårdkostnader för den enskilde.

Naturligtvis skall du bestrida du kan inte hjälpa att du är ett psykfall
Citera
2023-01-06, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Naturligtvis skall du bestrida du kan inte hjälpa att du är ett psykfall

Håll god ton i tråden! Jag är inte psykiskt sjuk och jag släpptes som sagt direkt utan åtgärd. Polisen tog dit mig pga en trasslig situation som gjorde att jag uttalade hot om självmord.

Min fråga rör om det stämmer att jag ska betala läkaravgift när det står att i det landstig jag tillhör är LPT avgiftsfritt.
Citera
2023-01-06, 14:28
Medlem
NoMoreTears77s avatar
Citat:
Hej!

Nä du ska betala. Det blev aldrig LPT .
Citera
2023-01-06, 14:29
Medlem
che3s avatar
Citat:
Håll god ton i tråden! Jag är inte psykiskt sjuk och jag släpptes som sagt direkt utan åtgärd. Polisen tog dit mig pga en trasslig situation som gjorde att jag uttalade hot om självmord.

Min fråga rör om det stämmer att jag ska betala läkaravgift när det står att i det landstig jag tillhör är LPT avgiftsfritt.
Jag talade bara om för dig att du var ett psykfall, vilket även polisen tyckte, tål du inte sanningen skriv då fan inte på Flashback
Citera
2023-01-06, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Jag talade bara om för dig att du var ett psykfall, vilket även polisen tyckte, tål du inte sanningen skriv då fan inte på Flashback

Ok, men då är jag ett stolt psykfall och dessutom har alla psykiska problem till och från. I alla fall 90% av befolkningen minst. Det är inte konstigt i dagens samhälle.
Citera
2023-01-06, 14:33
Medlem
https://lawline.se/answers/16502
Citera
2023-01-06, 14:36
Medlem
Var glad att du inte blev forslad vidare till LVM.
Citera
2023-01-06, 15:25
Medlem
Citat:
Hej!

Sträck ut ditt liv nu. De här bötern är samhällets sätt att tygla dig för beteenden som inte lämpar sig. Nu har du chansen att sikta upp mot ett bra mål och välj inte helvetet vid resans korsningar utan välj himmelrikets väg, den rätta vägen, den bästa och mest beundransvärda vägen. Nu har du chansen pöjk att bli något. Kör så det ryker
Citera
2023-01-06, 17:00
Medlem
BananShans avatar
Citat:
Hej!

Avgiften gäller läkarbesöket som du ska betala, inte LVM-anmälan. Det har inget med vården under LVM att göra.
Citera
2023-01-06, 18:00
Medlem
Musik.mannens avatar
Men brukar inte sjukvårdens egenavgift ligga på 200kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in