• 2
  • 3
2023-01-06, 14:05
Medlem
Men ägarlägenheter finns väl bara i skräpområden? Hyrs ju ut BRs överallt i Stockholm, hyresrätter också med ockerhyror. Händer inte ett skit. Inte hört en enda människa som haft problem med andrahandsuthyrning. Och jag känner många som hyr och hyrt ut. Är det ett gäng sossar i den här tråden bara eller? Haha. Är fullt möjligt, dessutom enkelt. Som sagt, tråden handlar inte om OM, den handlar om vart man kan tjäna bäst pengar. Jag vet att det går, och att dessutom är Enkelt
Citera
2023-01-06, 14:10
Medlem
Bor du i Stockholm eller planerar att flytta dit? Annars finns det väl roligare ställen med bättre potential i Europa att köra BTL?
Citera
2023-01-06, 16:58
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maximoney
Men ägarlägenheter finns väl bara i skräpområden? Hyrs ju ut BRs överallt i Stockholm, hyresrätter också med ockerhyror. Händer inte ett skit. Inte hört en enda människa som haft problem med andrahandsuthyrning. Och jag känner många som hyr och hyrt ut. Är det ett gäng sossar i den här tråden bara eller? Haha. Är fullt möjligt, dessutom enkelt. Som sagt, tråden handlar inte om OM, den handlar om vart man kan tjäna bäst pengar. Jag vet att det går, och att dessutom är Enkelt

Nu bor jag inte I Stockholm så ni vet säkert bättre om dessa är skitområden.

https://www.jm.se/nyproduktion/agarlagenhet/
Citera
2023-01-06, 17:03
Medlem
Citat:
Hej, jag sitter på ca 2,5MSEK efter att ha sålt av värdepapper några månader sen. Min tanke nu är att investera i en BR i Stockholm för att sen hyra ut i andrahand. Spelar alltså mindre roll vart jag vill bo, utan vart jag har potential att tjäna mest på värdeuppgång och andrahandsuthyrning.

Så frågorna är,

1). Vilket område i Stockholm (e.g. Södermalm, Vasastan, Odenplan, Östermalm, Solna) har mest potential på 5-10 års sikt att gå upp mest i värde efter de kraftiga nedgångar som varit?

2). Vad för storlek bör man satsa på för att kunna hyra ut med mest värde för pengarna (bostadskostnad vs. andrahandshyra)? Liten/stor 2:a, 3:a?

Tack för hjälp!
Varför satsa sina pengar på nåt som har kostnader. Köp tillbaka dina värdepapper och betala ISK skatt i stället.
För mycket dyra avgifter och förvaltningskostnader i en bostad.
Citera
2023-01-06, 17:14
Medlem
måste vara en av de dummaste ideer
Citera
2023-01-06, 17:19
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Ingen förening godkänner andrahandsuthyrning direkt efter tillträde. Föreningen har inget intresse av att godkänna den typen av näringsverksamhet.

Med det sagt så är svaret på din fråga om bostadsområden att du kan göra din egen research.
Citera
2023-01-06, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Låter som något åtalbart, att ta ut överhyra.

Tar jag inte ut någon extra hyra. Blir ingen extra månadsinkomst. men däremot värdeökningen har varit gynnsam.
Citera
2023-01-06, 19:18
Medlem
Gör så här ts:
Sök på hemnets fritext efter "juridisk person" då får du upp säljare/föreningar som accepterar en juridisk person som köpare och då är det nästan garanterat att du får hyra ut lägenheten.

Det går också att kolla stadgarna för varje förening om dom godkänner uthyrning, det hittar du under dokument på mäklarens sida som alltid finns på hemnet.

En möblerad lägenhet ger mer pengar i hyra men då oftare kortare avtal så det får du fundera på vad du vill men sätt hyran högt så får du rätt hyresgäster, men tänk på att du tjänar på att både du och hyresgästen trivs och tycker att det är en bra deal.

Slutligen låna så mycket du kan, avkastningen på det egna kapitalet är det enda som räknas. Och om det går bra kan du fortsätta och gör om samma sak flera gånger.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in