2023-01-04, 20:01
Medlem
Om ena föräldern har barnet till 85-90% av tiden, vad är då egentligen ett rimligt underhållsbidrag den föräldern kan kräva? Dessutom så delas just nu avgifterna på fritidsaktiviteterna.

Barnet är 9 år så det innebär att fullt underhållsbidrag är 1823 kr/mån.
Det innebär att inkl barnbidrag får ena föräldern 1250 + 1823 + sina egna del på 1823. Det är alltså 4896 per månad som är till för barnet vilket jag tycker är orimligt högt.

Jag anser att fullt underhållsbidrag ska man få om barnet bara bor på ena plasten hela tiden, och den andra föräldern inte bidrar med någonting till barnet.

Jag vill helst inte blanda in försäkringskassan i detta. Utan kunna komma överens om en lämplig summa som känns rimlig utifrån vad barnet verkligen kostar per månad.

Hur har ni som sitter i denna situation löst det?
Citera
2023-01-04, 20:12
Medlem
Fummys avatar
Ett barn kostar väl ca i snitt 7000kr i månaden? Alltså från födseln till 18-årsdagen ligger runt 1,5 miljoner kronor.
Så det låter inte alls så orimligt om jag inte missförstod dig.
Citera
2023-01-04, 20:21
Medlem
Glostrups avatar
Enligt beräkningar så är de nödvändigaste kostnaderna för ett barn från födseln till 18-årsdagen runt 1,5 miljoner kronor. Detta är i snitt 6944 kronor per månad, eller 5903 kronor om föräldern har barnet 85% av tiden.

4896 kronor per månad låter alltså inte orimligt om ni delar på en del andra kostnader, men jag skulle nog säga att det är något lågt.
Citera
2023-01-04, 20:59
Medlem
Papper1512s avatar
Har mamman barnet så mycket så är det bara att betala 1823kr/månad. Den går inte att snacka bort. Hon kan gå till FK och få pengarna och FK kommer kräva dig på det senare.

Däremot är du inte skyldig att bidra med ett öre mer än så. Allt annat du står för är helt upp till din generositet.
Citera
2023-01-04, 21:41
Medlem
Etta.Places avatar
Det låter verkligen inte orimligt mycket, ungen kostar henne troligen mer än så.

Men som jag förstår det har försäkringskassan ett system där den föräldern som har barnet mindre än halvtid får dra av en summa per dygn man har hand om barnet från underhållsbidraget. Så jag rekommenderar att du går in där och ser hur de räknar på det även om du inte vill gå via dem.

Sen kan du ju liksom inte själv sitta och bestämma vad du tycker ditt barns mamma ska ha i underhåll, det finns liksom regler för det, hon kan dra dig via försäkringskassan om hon vill.
Citera
2023-01-04, 22:19
Avstängd
Var en man och betala för ditt barn.
Citera
2023-01-04, 22:39
Medlem
Handlar inte alls om att påverka barnets levnadsstandard på något sätt, eller att någon ska få det tuffare ekonomiskt. 1823 kr är ju satt så det kommer man inte undan, och tänker inte bråka om det.
Men den är satt efter att ena föräldern står för precis allt.

Att ett barn i snitt kostar 1,5 miljoner under 18 år är ju en generell uträkning, som bla tar med barnomsorg och inkomstbortfall vid föräldraledighet. Så nej, ett barn kostar inte 7000:- om man inte har barnomsorg och jobbar fulltid.
Citera
2023-01-04, 22:53
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Handlar inte alls om att påverka barnets levnadsstandard på något sätt, eller att någon ska få det tuffare ekonomiskt. 1823 kr är ju satt så det kommer man inte undan, och tänker inte bråka om det.

Att ett barn i snitt kostar 1,5 miljoner under 18 år är ju en generell uträkning, som bla tar med barnomsorg och inkomstbortfall vid föräldraledighet. Så nej, ett barn kostar inte 7000:- om man inte har barnomsorg och jobbar fulltid.

Räknar man alla levnadskostnader så blir det stor skillnad. Kostnader för större boende osv.
Citera
2023-01-04, 22:53
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:

Men ditt barns mamma vabbar väl med barnet, behöver hantera studiedagar och de många andra dagar fritids är stängt osv? Har 9 åringen inte barnomsorg? Hur kan mamman då jobba heltid?
Citera
2023-01-04, 22:55
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Du har rätt. Ett barn kostar inte så mycket. Som du säger, det är inkomstbortfallet som kostar. Min fyraåring har nog kostat mig en miljon hittills.
Citera
2023-01-05, 01:08
Medlem
Citat:

Är det tänkt att modern till ditt barn ska leva som en ensamstående hemmafru utan inkomst?
Citera
2023-01-05, 09:26
Medlem
Betala det minsta beloppet enligt fk och därefter betalar du ingenting öht utöver detta. Du tar ingen vab, lov eller utgifter kopplade till fritidsaktiviteter som börjar dyka upp i den åldern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in