2023-01-03, 13:23
Medlem
Vi har en släktstuga på landet och för ett par år sedan flyttade det dit en familj som fullständigt tagit över i byn där stugan ligger. Dom tar sig friheter både på det ena och det andra sättet, men hittills har det inte varit saker som orsakat några direkta dispyter.

Nu var jag förbi stugan och såg att "någon" hade fällt träd på vår tomt, längs den grusväg som löper bredvid tomten. Det var ett mindre antalk småbjörkar, stora grenar på en gran som nu ligger vid vägen och ett 20-tal grenar på ett annat träd.

Inte nog med det så hade man bara lagt grenarna/träden direkt på vår tomt. Jag misstänker att det handlar om att han ansåg att grenarna var i vägen när han kör där med sin traktor, men då kunde han åtminstone ha kontaktat oss innan. Det är det som jag stör mig mest på.

Nu vet jag ju inte om det är grannen, men sannolikheten är väldigt hög och jag kommer naturligtvis prata med honom. Frågan är vad man ska göra här dock. I sig är det inte hela jävla världen, men naturligtvis vill jag att den som gjorde det åtminstone ber om ursäkt och inte minst tar upp grenar och träd från tomten.

Någon anmälning kommer jag inte att göra då jag inte anser det vara värt det, och jag trots allt inte vill skapa världens grannfejd. Men något måste man ju göra för att sätta ner foten. Vad hade ni gjort?

OM jag skulle göra en anmälan, vad skulle det kunna leda till? Skadestånd förstår jag, men då det mest är grenar är det ens några summor att tala om? I och för sig hade det väl snarare rört sig om en markering än något annat.

Tack!
Senast redigerad av tremolosy 2023-01-03 kl. 13:58.
Citera
2023-01-03, 13:35
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Vi har en släktstuga på landet och för ett par år sedan flyttade det dit en familj som fullständigt tagit över i byn där stugan ligger. Dom tar sig friheter både på det ena och det andra sättet, men hittills har det inte varit saker som orsakat några direkta dispyter.

Nu var jag förbi stugan och såg att "någon" hade fällt träd på vår tomt, längs den grusväg som löper bredvid tomten. Det var ett mindre antalk småbjörkar, stora grenar på en gran som nu ligger vid vägen och ett 20-tal grenar på ett annat träd.

Inte nog med det så hade man bara lagt grenarna/träden direkt på vår tomt. Jag misstänker att det handlar om att han ansåg att grenarna var i vägen när han kör där med sin traktor, men då kunde han åtminstone ha kontaktat oss innan. Det är det som jag stör mig mest på.

Nu vet jag ju inte om det är grannen, men sannolikheten är väldigt hög och jag kommer naturligtvis prata med honom. Frågan är vad man ska göra här dock. I sig är det inte hela jävla världen, men naturligtvis vill jag att den som gjorde det åtminstone ber om ursäkt och inte minst tar upp grenar och träd från tomten.

Någon anmälning kommer jag inte att göra då jag inte anser det vara värt det, och jag trots allt inte vill skapa världens grannfejd. Men något måste man ju göra för att sätta ner foten. Vad hade ni gjort?

Tack!

När den nya grannen började bygga en friggebod på vår tomt knallade jag över och frågade vad sjutton dom höll på med. Bygget avbröts omgående men grunden revs inte förrän jag kontaktade kommunen ett år senare.

Tipset är att du öppnar käften och snackar med din granne. Speciellt som du inte vill göra en anmälan.
Citera
2023-01-03, 13:36
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:

Tack!

Jag hade plockat bort grenarna själv utan att nämna ett ord om saken, väntat på fortsatt hänsynslöst beteende av grannen och då eventuellt omvärderat situationen beroende på... Till en viss gräns kan det va roligt att uppmuntra folk man ogillars dåliga sidor och låta dom komma undan med beteenden som inte är optimala för sig själva. Beror på vad du orkar med utan att göra våld på egen vilja såklart.

Hade nog inte pratat med personen om det oavsett, tror inte det leder till något gott. Bättre att bara dumpa träden på hans egen tomt isåfall.
Citera
2023-01-03, 13:51
Avslutad
Citat:

Tack!
Om du inte är beredd att göra någon anmälan är det ju lite poänglöst att posta i juridik

Jag hade sannolikt anmält. Det verkar ju inte direkt som att de är omtyckta av andra i byn heller.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-01-03 kl. 13:54.
Citera
2023-01-03, 13:55
Medlem
populopiduss avatar
Jag hade anmält, inte minst för att avskräcka för fortsatt skadegörelse.
Senast redigerad av populopidus 2023-01-03 kl. 13:59.
Citera
2023-01-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Om du inte är beredd att göra någon anmälan är det ju lite poänglöst att posta i juridik

Jag hade sannolikt anmält. Det verkar ju inte direkt som att de är omtyckta av andra i byn heller.

Både och. Dom/han fixar mycket som gagnar hela byn, men samtidigt tar hela hans familj över hus efter hus och verkar planera att göra det till deras egna by. Det misstänker jag inte är populärt bland dom fastboende åtminstone.
Citera
2023-01-03, 14:19
Avslutad
Prata med personen och fråga om de vet något om vad som hänt med träden? Gå inte med en aggressiv eller anklagande ton, då kommer du få samma mynt tillbaka och det vinner ingen på. Ge personen chans att förstå att du anser det som skett är fel och tråkigt utan att gå till anfall och anklaga dem för saker. Du vet inte vem som fällt träden, trots allt. Går till anfall, oavsett om du har rätt eller fel, kommer reptilhjärnan kicka in hos dem, det blir hårda ord i försvar direkt sen är grannfejden i full gång. De flesta människor är för korkade för att förstå att vi är rätt simpla, och inte i närheten av kognitiva nog att kunna resonera sig förbi sin grottmans-hjärna.

Fråga trevligt med en kamratlig ton om de vet vad som hänt. Håll en trevlig till neutral ton igenom samtalet, och förklara att du tycker att det var fel och tråkigt oavsett om de vet något om det eller inte.
Citera
2023-01-03, 14:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

OM jag skulle göra en anmälan, vad skulle det kunna leda till? Skadestånd förstår jag, men då det mest är grenar är det ens några summor att tala om? I och för sig hade det väl snarare rört sig om en markering än något annat.

Tack!

Är det inte så att det är en vägsamfällighet?

Då finns det krav på fri höjd och bredd längs vägen.
Citera
2023-01-03, 14:33
Medlem
Frågan traktorgrannen vid tillfälle. Gärna nyfiket. "Vet du vem det är som har röjt och beskurit längs vägen?" Om det är de/n kan du gott be de/n ta rätt på det.

Det kan vara dumt att skaffa sig ovänner i små samhällen. Förr eller senare kan man ju till exempel behöva låna en traktor.
Citera
2023-01-03, 15:13
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnivStina
Talar som en fegis

Jag gör vad som krävs, när det krävs och försöker i övrigt välja den enklaste vägen. Mesig kan jag gå med på, inte feg.
Citera
2023-01-03, 15:42
Medlem
Suffleurens avatar
Citat:

En anmälan kommer endast leda till att fallet läggs ner i brist på bevis. Antagligen kommer polisväsendet inte ens bemöda sig att åka ut och titta på skadorna och förhöra eventuella vittnen. Kvar sitter du med en ilsken granne och en sargad relation till densamme.

Som du är inne på är det bättre att lösa det på det gamla hederliga sättet. Gå över och ta i hand och på ett trevligt sätt förklara att det inte gör något att han sågat av grenarna men att du gärna vill att han pratar med dig först nästa gång. Sedan kan du bjuda över grannen på en öl så ni får lära känna varandra och skapa tätare band, då minskar risken för att något dylikt händer i framtiden.
Citera
2023-01-03, 15:48
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suffleuren
En anmälan kommer endast leda till att fallet läggs ner i brist på bevis. Antagligen kommer polisväsendet inte ens bemöda sig att åka ut och titta på skadorna och förhöra eventuella vittnen. Kvar sitter du med en ilsken granne och en sargad relation till densamme.

Som du är inne på är det bättre att lösa det på det gamla hederliga sättet. Gå över och ta i hand och på ett trevligt sätt förklara att det inte gör något att han sågat av grenarna men att du gärna vill att han pratar med dig först nästa gång. Sedan kan du bjuda över grannen på en öl så ni får lära känna varandra och skapa tätare band, då minskar risken för att något dylikt händer i framtiden.

Är det inte lite naivt att tro att personen bara ska erkänna och ta ansvar rakt av sådär? Om han är en sån person hade han väl sagt till att det var han som gjorde det från början tänker jag. Sannolikare att grannen känner sig kränkt av anklagelsen, särskilt om den är sann, och förnekar allt. Gärna med lite förolämpningar och skuldskiftning. TS kommer då sannolikt bli provocerad på hög nivå och det kommer sägas saker som inte är lätt att ta tillbaka- infekterat.

Bättre att gå direkt på hämnd då, folk har ofta lättare att ta det än verbala kränkningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in