2023-01-03, 17:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Hej, jag studerar och vid sidan av mina studier så köper jag och säljer kläder. Jag köper plaggen billigt och säljer de dyrare då det är många som inte vet värdet på sitt plagg. Jag betalar med swish när jag köper kläderna och blir betalad på swish också. Så nu är fråga, när kommer jag behöva börja betala skatt? jag läste hos skatteverkets hemsida att man ska börja betala skatt när man tjänar över 20 000 per år. 2022 har jag tjänat ganska mycket mer än den summan så det jag undrar är kommer skatteverket kunna upptäcka att jag driver en buisniess som egentligen borde betala skatt. Obs jag har inget registrerat företag och det är mest en grej som jag har gjort vid sidan men som har gått väldigt bra.
Räkna med att du kan komma få frågor från banken om varifrån pengarna kommer. Det är den första kontrolllinjen.
Senast redigerad av Enterprise 2023-01-03 kl. 17:46.
Citera
2023-01-03, 17:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajslukt

Grejen är att de kanske inte konfronterar dig nu, imorgon eller nästa år. De kan dyka upp 5, 10 eller 15 år senare och ifrågasätta dig. Då lever du säkert ett helt annat liv och har mer att förlora.
Stämmer inte riktigt. Preskriptionstiden är runt 6 år, så de kan i varje fall inte komma 10 eller 15 år senare.
Citera
2023-01-03, 17:36
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Hej, jag studerar och vid sidan av mina studier så köper jag och säljer kläder. Jag köper plaggen billigt och säljer de dyrare då det är många som inte vet värdet på sitt plagg. Jag betalar med swish när jag köper kläderna och blir betalad på swish också. Så nu är fråga, när kommer jag behöva börja betala skatt? jag läste hos skatteverkets hemsida att man ska börja betala skatt när man tjänar över 20 000 per år. 2022 har jag tjänat ganska mycket mer än den summan så det jag undrar är kommer skatteverket kunna upptäcka att jag driver en buisniess som egentligen borde betala skatt. Obs jag har inget registrerat företag och det är mest en grej som jag har gjort vid sidan men som har gått väldigt bra.
Om det anses vara en näringsverksamhet, från första kronan. Du kan läsa på Skatteverkets hemsida när det börjar bli en 'gråzon', i vilket fall skatteverket rekommenderar att du deklarerar allt.

Det handlar om hur pass systematiskt det är, eller om huvudsyftet är vinstdrivande.
Citera
2023-01-03, 17:38
Medlem
Flashbackatmes avatar
Detta är varför jag föredrar kontanter,det ingen vet har de inte ont utav.
Citera
2023-01-03, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Beror helt på hur mycket du tjänar... Skatteverket lägger inte tid på att jaga småpengar, man lägger inte 100k i arbetstimmar för att försöka få in 50k i skatteskuld.

Det är mer sannolikt att din bank kommer reagera och begära uppgifter om alla dina transaktioner för att inte stänga dina konton och anmäla dig.

Du skulle bli förvånad vad skatteverket lägger energi på. Ingen absolut ingen som arbetar på skatteverket tänker på det viset du tror. Man ser bara arbete som arbete om det gäller 100kr fel deklarerat eller 100kkr är skitsamma, vet folk som blivit jagad för bra mycket mindre summor än 50k.
Citera
2023-01-03, 17:43
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Stämmer inte riktigt. Preskriptionstiden är runt 6 år, så de kan i varje fall inte komma 10 eller 15 år senare.
Det är längre och kan förlängas om det rör sig om grovt skattebrott.

Inte relevant i detta fall men, viktigt för diskussionen.
Citera
2023-01-03, 17:45
Medlem
Citat:
jag gått med vinst på ungefär 40 000kr
Det är din bank som anmäler till skattemyndigheten. Det är ochså omvändbevisbörda så skatteverket kommer säga att du tjänat så här mycket sedan är det upp till dig och bevisa att du inte gjort det.

Det bästa är och starta en enskild firma bara och skatta på det som blir vinst. Det kan bli mycket dyrt och bråka med skatteverket om du inte har bokföring osv. Dom kan lika gärna säga att du tjänat 1 miljon på deta så får du skatta på det.
Citera
2023-01-03, 18:33
Bannlyst
Bankerna kommer rapportera till skatteverket. Får du in pengarna på din privata bankkonto , så kommer du få problem. Varför starta du inte ett AB för , låter pengarna gå in bankkonto som tillhör AB. När höll på som värst i början på 2000 talet, då sa dom att dom inte brydde sej under 1 Basbelopp. Men jag man har blivit tuffare, på den tiden hade inte SKV någon koll alls.

Citat:
Citera
2023-01-03, 19:18
Medlem
Horrorgrams avatar
Skatteverket får alltid reda på sånt där och då blir du betalningsskyldig.
Citera
2023-01-03, 19:36
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackatme
Detta är varför jag föredrar kontanter,det ingen vet har de inte ont utav.

Det är ju därför dom vill avskaffa kontanter
Citera
2023-01-03, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Vart står det 20 000 på skatteverkets hemsida?

Tjänar man under 20k under ett år blir det i praktiken ingen skatt pga grundavdraget. Studerande / sommarjobbare får också tjäna en bit över 20k skattefritt per år
Citera
2023-01-03, 21:23
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Tjänar man under 20k under ett år blir det i praktiken ingen skatt pga grundavdraget. Studerande / sommarjobbare får också tjäna en bit över 20k skattefritt per år

Vart står det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in