2023-01-02, 22:49
Medlem
Vad skulle hända om man skickar en låg summa till ett kontonummer men man skriver ett helt annat namn som mottagarnamn? Stoppas då överföringen eller går det fram ändå?

Blev blåst en gång på en låg summa pengar på Blocket när jag skulle köpa ett begagnat spel, funderar på om personen då gav mig hans riktiga namn eller om han kunde uppgett vad som.. Eller är det olika för olika banker?
Citera
2023-01-02, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Vad skulle hända om man skickar en låg summa till ett kontonummer men man skriver ett helt annat namn som mottagarnamn? Stoppas då överföringen eller går det fram ändå?
Du får ge mer detaljer om från vilken bank, och till vilken bank.
Minns ej att jag uppgivit namn när man överför till annat konto, det är numret som gäller.
Citat:
Eller är det olika för olika banker?
Kanske.
Citera
2023-01-02, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Du får ge mer detaljer om från vilken bank, och till vilken bank.
Minns ej att jag uppgivit namn när man överför till annat konto, det är numret som gäller.

Kanske.

På Handelsbanken och Swedbank uppger man väl mottagarnamn i alla fall. Jag förde över till en på SEB från Swedbank.
Citera
2023-01-03, 01:14
Medlem
Det är automatiserat, namnet spelar ingen roll bara kontonumret stämmer
kontonumret är uppbyggt som en ekvation typ(som jag fått förklarat för mig) missar man en siffra
då studsar det. osv
Citera
2023-01-03, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är automatiserat, namnet spelar ingen roll bara kontonumret stämmer
kontonumret är uppbyggt som en ekvation typ(som jag fått förklarat för mig) missar man en siffra
då studsar det. osv

Så vad är ens meningen med att man ska skriva in mottagarnamn om man kan skriva Barack Obama lika gärna så stoppas ändå inte överföringen?

Menar alltså banköverföring till en vanlig privatperson, inte till t.ex. företag dvs plusgiro/bankgrio eller dylikt.
Citera
2023-01-03, 09:38
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Så vad är ens meningen med att man ska skriva in mottagarnamn om man kan skriva Barack Obama lika gärna så stoppas ändå inte överföringen?

Menar alltså banköverföring till en vanlig privatperson, inte till t.ex. företag dvs plusgiro/bankgrio eller dylikt.

Jag tror det är för att kontonummret sparas under det namnet, det är mer för dig själv än för banken/den som tar emot det. Man kan t.e.x. skriva "Svärmor" för att lättare sen hitta svärmors konto ifall man ska göra en ny överföring
Citera
2023-01-03, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Jag tror det är för att kontonummret sparas under det namnet, det är mer för dig själv än för banken/den som tar emot det. Man kan t.e.x. skriva "Svärmor" för att lättare sen hitta svärmors konto ifall man ska göra en ny överföring

Jag tror faktiskt inte att det sparas på vissa banker såvida man inte själv manuellt väljer att spara ett kontonunmer med ett namn. Men det låter ju förvisso rimligt om det bara är för en själv.
Citera
2023-01-03, 14:39
Moderator
Trixtons avatar
Citat:

Om det vore tvärtom, alltså att namnet verifierades, så kunde man ju kunna använda detta för att ta sig förbi banksekretessen.

Säg att du tror att xxxxxxxxxxxxxx är mitt kontonummer; det finns idag inget sätt för dig att kolla om det stämmer. Ringer du till min bank och frågar så svarar de inte på det. Ringer du till en annan bank och frågar så vet de inte. Inte ens polisen vet vad jag har för kontonummer (även om de förstås kan få tillåtelse att ta reda på det i vissa fall).

Om det fungerade som vill så skulle ju någon kunna göra en överföring på en krona (eller ett öre, för den delen), och enkelt kolla om det är mitt konto.

Så ja, du kan skriva att det är Obamas konto som du för över till. Din bank vet ändå inte vems konto det är, så de kan inte verifiera något.
Citera
2023-01-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Om det vore tvärtom, alltså att namnet verifierades, så kunde man ju kunna använda detta för att ta sig förbi banksekretessen.

Säg att du tror att xxxxxxxxxxxxxx är mitt kontonummer; det finns idag inget sätt för dig att kolla om det stämmer. Ringer du till min bank och frågar så svarar de inte på det. Ringer du till en annan bank och frågar så vet de inte. Inte ens polisen vet vad jag har för kontonummer (även om de förstås kan få tillåtelse att ta reda på det i vissa fall).

Om det fungerade som vill så skulle ju någon kunna göra en överföring på en krona (eller ett öre, för den delen), och enkelt kolla om det är mitt konto.

Så ja, du kan skriva att det är Obamas konto som du för över till. Din bank vet ändå inte vems konto det är, så de kan inte verifiera något.

Det har du givetvis rätt i, bra poäng.
Citera
2023-01-04, 00:36
Medlem
Takpapps avatar
Gör du banköverföringar med papperslappar? Är du från forntiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in