2024-09-26, 23:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
You cant make this up:

https://twitter.com/SvD/status/1609990346108280837

Finns det egentligen ngon grns fr hur sjlvcentrerade politiker i EU r och att de bara ser till det egna?
och varfr kunde inte vargjvlen hoppat p ponnyn tidigare, s hade vi kanske sluppit tminstone en del av vargplgan?
Nu r det klart. Vargens skyddsstatus snks i hela EU:

Citat:
EU:s medlemlnder fattade p torsdagsmorgonen ett historiskt beslut om att snka vargens skyddsstatus. Det kan gra det lttare att f skjuta fler vargar i EU.

Beslutet beskrivs som en personlig seger fr EU-kommissionens ordfrande Ursula von der Leyen,

Tog inte ens tv r frn start. Fr vl sgas vara ett snabbspr fr att vara EU. Se dr, vad en ordfrande kan stadkomma.

Tnk vad som skulle kunna hnda om von der Leyen skulle hitta vrdefulla jordartsmetaller p sin mark. Eller om ngon ville bygga ett vindkraftverk dr.

https://www.dn.se/varlden/efter-varg...-skjutas-i-eu/
Citera
2024-09-27, 11:28
Medlem
Sleazebags avatar
Fascinerande. Fga frvnande.
Bara att hlla tummarna fr att araber eller afrikaner ocks gr till angrepp mot hennes ponny framver.
Citera
2024-10-08, 20:33
Medlem
Tyskland har dock fler vargar som kommer invandrande frn ster. Finns rtt mnga i Italien ocks. Sverige har s f vargar s det som r applicerbart p kontinenten gller inte hr.
Citera
2024-10-09, 15:52
Medlem
daligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Tyskland har dock fler vargar som kommer invandrande frn ster. Finns rtt mnga i Italien ocks. Sverige har s f vargar s det som r applicerbart p kontinenten gller inte hr.
Det r nog som det stod i artikeln. Bara fr att man ropar varg betyder det inte att man inte blir skjuten.
Citera
2024-10-09, 15:53
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Knns vldigt EU .
vi har nya kejsare och drottninger
Japp, och det handlar inte om praktisk tnk som vi andra knner till den. Mer egotripp from da hell om man ska vara brutalrlig.
Citera
2024-10-12, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bantapublicservice
https://www.svd.se/a/ve61jm/svensk-vargjakt-emot-eu-lag

Svenskan publicerade ikvll en artikel om Ursula von der Leyen, ordfrande i EU-kommissionen.
Familjens 30 r gamla ponny ''slets isr'' av en varg och dog tidigare i hstas. Nu gr hon sitt yttersta fr att ''se ver vargens skyddstatus'' vilket kan tolkas som ''vargjveln ska skjutas''.

Ligger det i EU-medlemslndernas intresse att hmnas p vargbestndet fr Ursulas ponny?

r 1951 bildades kol- och stlgemenskapen av Europas stormakter fr att binda kontinenten samman ekonomiskt och p s vis frhindra ett tredje vrldskrig. Detta tidigare samarbete har sannolikt medfrt mycket stor nytta.

r 2023 har denna gemenskap utvecklats till en union med 27 medlemslnder, vars ordfrandes frmsta prioritering - i ett Europa under krig - r att hmnas p vargarna som ddade hennes gamla ponny.

Vstvrldens utveckling i sin helhet de senaste 20 ren har vart tragisk minst sagt.

Hur ser ni andra flashbackare p denna utveckling?

Ursula Van der Leyen r en slyna som jag vill se frsvinna helt, tillsammans med resten av EU-kommissionen. Folket r tragiskt. Hrskarklassen r vidrig och skall bemtas med ilska. Hrskarklassen sjlv vill skydda sig och sina privilegier med censur och annat frtryck. Dessutom har EU vergivit "vi r fr fred" till "vi skall fra krig mot Ryssland".
Citera
2024-10-12, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Jag frstr inte varfr vi verhuvudtaget skall ha varg i Sverige, det r en invasiv art d hela Sveriges vargstam en gng utrotades och det nuvarande bestndet r inflyttat frn frmst Ryssland. Det finns inga unika Svenska "varg-gener" att spara.

Nackdelar med varg: den tar tamboskap, mrdar hundar och folk r rdda
Frdelar med varg: <crickets>
(notering: miljmuppar brukar hvda att vargen behvs som "top predator" och hjlper naturen hlla lgbestndet lgt. de har missat att mnniskan utmrkt klarar av detta sjlv genom den reglerade lgjakten)

Vargen r sannerligen inte en invasiv art och jag har haft lyckan av att f se en i vilt tillstnd.

Mjligen, du fr grna rtta mig om jag har fel, har den ett tag varit utrotad i Sverige men den r isfall som bekant tillbaka. frgan r ocks om vargen ngonsin utrotades i Sverige till 100%.
Senast redigerad av AfghanMupp 2024-10-12 kl. 09:59.
Citera
2024-10-12, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det r en intressant anklagelse som eventuellt inte hller fr en nrmare granskning.

Nr jag kontrollerade omstndigheterna s visade det sig att von der Leyens ponny ddades i september, vilket r ett tag sedan.

Det som har hnt nu (eller snarare i december) r att en grupp EU-parlamentariker har riktat en formell begran till EU-kommissionen om att de ska se ver vargens skyddsstatus i Europa. EU-kommissionen har, via sin ordfrande Ursula von der Leyen, meddelat att de ska genomfra en sdan versyn.

Det kan tolkas som att von der Leyen r kritisk till vargar (eller som att hon bara gr sitt jobb som EU-byrkrat). Men fr att den hr trden (och SvDs tendentisa twitter-post) ska ha ngot existensberttigande krvs ju att hon hade en annan instllning innan hon blev personligen drabbad av vargplgan. Jag kan inte hitta ngra som helst spr som tyder p att hon tidigare har varit mer vargpositiv, mest fr att det inte finns ngra spr av Ursula von der Leyens sikter om vargar verhuvudtaget. Det kan man ju tolka som att hon pltsligt har vaknat i den hr frgan p grund av sina personliga erfarenheter. Men med tanke p att initiativet har kommit frn EU-parlamentet verkar det troligare att hon r precis lika professionell som alltid.

Ja den dr r fin du. Det slr dig inte att krringen sagt t sina EU-byrkrater att nu ta initiativ till att utrota vargen. Som av en hndelse finns det inte p papper och Ursula VDL svarar bara p andra maktmnniskors initiativ, som dock r hennes eget.

Krringen som nyss "blev tervald". Hon var enda kandidaten.
Citera
2024-10-18, 03:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazebag
Fascinerande. Fga frvnande.
Bara att hlla tummarna fr att araber eller afrikaner ocks gr till angrepp mot hennes ponny framver.

Det r vl bttre att g till attack mot krringen sjlv n mot hennes husdjur.
Citera
2024-10-18, 03:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jocek
Frga de hundratals hundgare som ftt sin hund ddad hur de knner fr vargen, eller frgare som ser hela besttningar massakrerade...

Jag r helt fr att bevara arter som r utrotningshotade fr att ha kvar dess gener. Angende rysk varg var mitt argument att den svenska vargen r utrotad, det finns inga gener att bevara. Med ditt argument borde man vl terintroducera svartrttan i hela Sverige?

Svartrttan finns tydligen i Kpenhamns hamnomrde. Skulle den klara av att tervandra in i Sverige s fr all del. Naturen r inte statisk, det r inte klimatet heller och detta rr ven vargen. Varg i Sverige kanske utrotades - jag vet inte om det stmmer - men varg som djur har uppenbarligen gtt in i landet igen och skulle frodas hr om det inte vore fr mnniskan. Betrffande svartrttan utrotades den av brunrttan som r strre och aggressivare.

Frbesttningar r f. Jag har haft hund och det spelar ingen roll. Jag har sett varg i vilt tillstnd och det var sklart en hftig upplevelse.
Citera
2024-10-18, 05:32
Medlem
Kan inte ponnyn drabbas av invandring och mngkultur i samma veva s kanske hon inser att det r dags att strama t dr ocks.
Citera
2024-10-23, 16:22
Medlem
Finns det bild p kadaver p ntet? Lnk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här