2023-01-02, 20:24
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Arbetat 90% på ett företag sen 1/2 till 20/12 och tog ingen semester. Bytte jobb och funderar över slutlönen.

Har runt 400.000kr intjänat brutto under året. Enligt min sista lönespec så har jag endast 3 betalda semesterdagar.

Stämmer verkligen det?

Företaget är relativt oseriöst när det kommer till löner och etik. Är inte med i något fack så kan ej fråga dom.
Citera
2023-01-02, 20:29
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Arbetat 90% på ett företag sen 1/2 till 20/12 och tog ingen semester. Bytte jobb och funderar över slutlönen.

Har runt 400.000kr intjänat brutto under året. Enligt min sista lönespec så har jag endast 3 betalda semesterdagar.

Stämmer verkligen det?

Företaget är relativt oseriöst när det kommer till löner och etik. Är inte med i något fack så kan ej fråga dom.
Nej, om du inte avtalat annat har du rätt till 25 dagar per kalenderår.
Kortare än så skalas det ned linjärt och rundas av uppåt.
Citera
2023-01-02, 20:34
Medlem
Betalda semesterdagar beror på företagets semesterår. Förmodligen fick du 3 betalda dagar för perioden 2022-02-01 - 2022-03-31. De betalda semesterdagar du tjänat in efter det hade blivit tillgängliga i mars i år. Nu bör de betalas ut på slutlönen istället.
Citera
2023-01-02, 20:47
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Betalda semesterdagar beror på företagets semesterår. Förmodligen fick du 3 betalda dagar för perioden 2022-02-01 - 2022-03-31. De betalda semesterdagar du tjänat in efter det hade blivit tillgängliga i mars i år. Nu bör de betalas ut på slutlönen istället.
Nope, då hade det blivit 5 dagar.

Här kan du kolla vad Unionen säger:
https://www.unionen.se/rad-och-stod/...-semesterdagar
Citera
2023-01-02, 21:04
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Nej, om du inte avtalat annat har du rätt till 25 dagar per kalenderår.
Kortare än så skalas det ned linjärt och rundas av uppåt.

Tack. Att dom inte syns på lönespec är normalt? Som sagt företaget har noll koll på ekonomi så jag förväntar mig att det kommer bli fel.

Inget annat avtalat vad jag vet.
Citera
2023-01-02, 21:09
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Tack. Att dom inte syns på lönespec är normalt? Som sagt företaget har noll koll på ekonomi så jag förväntar mig att det kommer bli fel.

Inget annat avtalat vad jag vet.
Ah, nu ramlade myntet ner i den här gamla SAAB:en...

Du ser troligtvis det som gorbag skrev, intjänad semester, föregående år.
Det jag missade var 90%, dvs borde det stå 4 dagar.

Ditt slutlönebesked kommer att rapportera de resterande dagarna.

Fast ett helt rätt svar får du om du frågar dem...
Citera
2023-01-04, 02:56
Medlem
Du behöver lista ut lite olika saker, tex vad ni har som intjänande år för semestern och om det är 25 semesterdagar per år ni har. Kolla i anställningsavtalet och interna dokument för regler för anställningen.

Spontant låter det som att du borde ha 4 betalda dagar från förra intjänandeåret (om du inte haft någon semester i år?) Och sedan ett helt gäng för detta intjänandeåret.

Men beror på..

Det är inte särskilt svårt att räkna fram semesterdagar direkt, det är en av dom lättaste sakerna i ekonomisk administration på ett företag, så ni borde kunna lösa det rätt lätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in