Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-02, 15:29
  #1
Medlem
knurras avatar
Sverige - Finland 17.00 TV6
Tjeckien - Schweiz 19.30 SVT
USA - Tyskland 22.00 SVT
Kanada - Slovakien 00.30 TV6
2023-01-02, 15:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Sverige - Finland 17.00 TV6
Tjeckien - Schweiz 19.30 SVT
USA - Tyskland 22.00 SVT
Kanada - Slovakien 00.30 TV6

Magkänslan säger att Sverige ryker idag men jag har gärna fel, finns ju inget bättre än att vinna mot Finland heller
2023-01-02, 15:53
  #3
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag tippar inte för att jag vill att bägge ska gå vidare i fy sjuttonmatchen.
2023-01-02, 15:58
  #4
Medlem
Bocconis avatar
Kvällens kamp blir en utmaning för Juniorkronorna, nu måste man verkligen få väsentliga delar i spelet att klicka, powerplay exempelvis. Juniorkronornas powerplay har varit makalöst dåligt, det måste nästan vara det sämsta man har haft på rätt så många år.

Både Juniorkronorna och Finland har rätt så mediokra laguppställningar den här turneringen, så den här matchen kan gå lite hur som helst. Kan Juniorkronorna undvika en katastrofal start likt den mot Kanada och få lite snurr på pucken så finns det goda chanser till att man lyckas slå ut Finland.

Fabian Lysell får gärna komma igång också.
__________________
Senast redigerad av Bocconi 2023-01-02 kl. 16:01.
2023-01-02, 15:58
  #5
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Sverige - Finland 17.00 TV6
Tjeckien - Schweiz 19.30 SVT
USA - Tyskland 22.00 SVT
Kanada - Slovakien 00.30 TV6
Fyra ettor - vad ger det i odds? Det är iaf mitt säkra tips
2023-01-02, 16:04
  #6
Medlem
knurras avatar
Tror sverige lyckas slå finland för en gångs skull.
Tycker inte de imponerat så mycket i årets turnering, det har väl inte sverige gjort heller men de slog tjeckien.
Mot Kanada hängde småkronorna inte alls med i tempot men det lär inte bli samma fart idag.
Gäller att Lindbom gör en bra match så ska det kunna gå.
__________________
Senast redigerad av knurra 2023-01-02 kl. 16:06.
2023-01-02, 16:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knurra
Tror sverige lyckas slå finland för en gångs skull.
Tycker inte de imponerat så mycket i årets turnering, det har väl inte sverige gjort heller men de slog tjeckien.
Mot Kanada hängde småkronorna inte alls med i tempot men det lär inte bli samma fart idag.
Gäller att Lindbom gör en bra match så ska det kunna gå.
Första gången på länge jag inte har en riktigt stark känsla kring om Finland kommer vinna eller inte. Tycker laget saknar sisu men kanske kan dom locka fram den i stundens hetta.
2023-01-02, 16:16
  #8
Medlem
Blir 3-1 till Finland ikväll.
2023-01-02, 16:21
  #9
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Fyra ettor - vad ger det i odds? Det är iaf mitt säkra tips
Sv spel ger 1.02 resp 1.03 för USA:s och Kanadas vinster så ja säkra matcher. 1.43 för Tjeckien och 2.40 för Sveriges vinst. Sverige är bortalag och inte hemma som TS angett. Äh..det blev ju ett kass spel det jag tänkt.
2023-01-02, 16:28
  #10
Medlem
Knarkpojkens avatar
JVM 01/02-2023 kvartsfinaler

17.00 TV6

Sverige - Finland

Sverige

Vi inleder hockeykvällen med en riktigt het drabbning mellan Sverige och Finland.
Förra årets upplaga av JVM så vann Finland emot Sverige så det gäller att ta revansch nu.
Riktigt viktig match för oss, Finland känns lite som dem gått förbi oss senaste 7-8 åren i JVM-Sammanhang. Det är dags för Fabian Lysell att komma igång nu när det är slutspel.
Även Leo Carlsson har så mycket mer att ge och det är dags för dem att visa briljansen som dem besitter. Annars vill jag att många spelare fortsätter så som dem spelat.
Wagner är en positiv överraskning, Rosén gör det bra men kan växla upp lite till.
Bystedt tycker jag har varit våran bästa forward och det händer jämnt någonting när han är på planen.


Bara kör på nu Sverige, vi får hoppas Lindbom inte tagit åt sig för hårt utav matchen mot Kanada.
Borde kanske ha låtit honom vila den matchen, det är tufft för målvakter att spela såhär mycket.
Försvaret måste fungera om vi ska vinna detta, Engström ska fortsätta spela som han gör.
Sjöholm ska matchas mot Finlands bästa spelare då han gör ett otroligt bra jobb defensivt.
Kan Pelikka växla upp lite nu under slutspelet då scouterna tittar extra noga på spelare som är tillgängiga för draften.
Finland

I Finland ska man väll akta sig för Oliver Kapanen.
Kapten i detta Finland som gjort det stabilt och bra i Kaipa iår i Liiga.
Lägger ner ett bra jobb runt sargerna och spelar en fin hockey även utöver det.
Man får inte ge Finland en massa powerplay, det kommer straffa oss så jävla hårt.
Se upp för skotten ifrån Jani Nyman och Joakim Kemell dem båda har en release som är otrolig.
Brad Lambert ska man aldrig räkna bort heller, detsamma gäller Ville Koivunen.
Ingen av dem har imponerat under detta JVM men det finns klass i dessa två spelare.
Finland har ett frågetecken kring målvaktspelet och jag hoppas vi kan utnyttja det.
Om jag vore coach hade jag låtit Lampinen stått istället för Konsekvuo.
Tycker att Niklas Kokko bör vara andramålvakt istället för Konsekvuo.
Försvaret så kommer Vilén och Heimosalmi logga en jävla massa istid kan jag tänka mig.
Även Kalle Ervastri som varit riktigt bra under JVM kommer spela en hel del.
Undvik att ge dessa powerplay, skjuter inte Kemell så skjuter Nyman..
Och vill dem skjuta från blålinjen så besitter Topias Vilén ett sjuhelvetes skott.



19.30 SVT

Tjeckien - Schweiz
Jag har berömt Tjeckiens backsida väldigt mycket och jag kommer fortsätta göra det.
Stanislav Svozil har vart JVM's bästa back, kul för det lag han spelar i Regina Pats i CHL i Kanada att dem har både den bästa backen i form av Svozil och bästa forwarden i form av Connor Bedard under detta JVM.
Dock tycker jag att David Jiricek är den bästa backen under detta JVM, men han har inte kommit upp i samma nivå som Svozil och David Spacek som också varit fantastiskt bra.


Framåt fungerar det också bra, satte upp både Jakub Chmeelar och Petr Hauser som två storvuxna darkhorses som Tjeckien har där fram utöver stjärnorna och det har ju fungerat för dessa två herrarna.
Jiri Kulich är den stora stjärnan enligt mig offensivt, han var dock bättre under sommarens turnering än i denna. Vi får hoppas han kommer igång mera nu under slutspelet.
Eduard Sale är en annan spelare att följa, 2005-född vilket gör att han är tillgänglig för draften iår.
Han spelar med gallerhjälm så han är lätt att känna igen därute, 3 poäng på 4 matcher har det blivit.
Lirar i samma kedja som Sapolaviv 04-född som gjort det extremt bra och Jiri Kulich.
Sale har varit lite seg där ute enligt mig, inte deltagit i spelet så mycket som jag önskar utan åker mycket runt och runt utan att direkt åka rätt.
Sapovaliv har vart denna kedjans bästa spelare, och det är ingen dålig spelare denna killen.
Gick i andra rundan under förra årets draft efter en fin säsong i kanadensiska juniorligorna.
Grymt fin spelare som gjort det bra iår i samma liga igen, men har framförallt imponerat i JVM iår.
Förra året så var han inte så som han varit iår, 5 poäng på 4 matcher.
Andra stjärnor att hålla koll på som gjort det bra iår är Jakub Brebanec och Gabriel Szturc båda har gjort 5 poäng på 4 matcher i årets JVM.
Båda två har en stark säsong bakom sig i sina respektive lag i CHL i Kanada.


Schweiz
Schweiz har en kapten som spelar som en riktig kung under detta JVM i form utav Attilo Biasca.
Född 2003 och var strålande och vann poängligan före 02-födda spelare som Simon Knak, Joshua Fahhrni och Dario Allenspach under förra årets JVM.
Odraftad är han, men efter två strålande JVM och två strålande säsonger borta i CHL så råder de nog ingen tvekan längre om att han kommer att tas i draften i sommar som överåldrig.
Pga sin ålder så går han nog rätt sent, men fy skam på NHL scouterna om dem väljer att inte drafta killen i sommar. Vilken kapten han är för Schweiz, 4 poäng på 4 matcher och han klev fram i straffläggningen mot Lettland i första matchen och gjorde mål så att han räddade Schweiz från en förlust på straffar. Locmelis hade gjort mål och de krävdes mål och Biasca klev fram och räddade dem. Sedan gjorde någon annan kille i Schweiz mål på straff och dem vann.
biasca har visat enorma ledarkvalitéer under hela turneringen.
Andra spelare som är duktiga är Canonica som jag trodde på inför turneringen då han gjort det stabilt i QJMHL i kanada. Fin spelare och viktigt att han gör poäng, 3 har det blivit.
Även Taibel har gjort det bra offensivt med sina 3 poäng, önskar mer utav Louis Robin trots 2 poäng på 4 matcher.
Måste komma in i spelet mer.


Bakåt så har dem ju stjärnan Lian Bischel, godkänt med 2 poäng på 4 matcher.
Tycker dock det märks att han är en stjärna jämfört med resterande backar.
Gillar honom starkt, att Dario Sidler skulle stå på 0 poäng efter 4 matcher trodde jag inte inför turneringen men nu är det så.
Kan han växla upp eller är han tom på offensiv kraft eller?.
Sparkapital finns i honom annars, spelar ju bra i NLA och innan dess gjorde han det bra i SL i schweiz andraliga.
Schweiz är bättre än vad många tror och kan absolut skrälla i denna matchen.
Dem har en fin inhemsk liga där många spelar i SL (andraligan) som inte är så dålig direkt.
Det är en nation som växer mer och mer som hockeynation, det finns mycket pengar där så ligan blir bättre och bättre.


22.00 SVT USA - Tyskland

Tyskland


Tysklands chans ligger i att målvakten, den Carolina-draftade målvakten Nikita Quapp gör en stormatch.
Kan han göra det? han kommer säkerligen får mota över 40 skott emot sig.
Samtidigt som jag tror att Tyskland får det svårt att komma fram offensivt.
Det gäller för Tyskland att vara effektiva ifall man ska skrälla här och att Quapp storspelar som sagt.
Tyvärr är inte Tyskland som dem var för några år sen då dem hade Stutzle, JJ Peterka, Lukas Reichel, Morits Seider, Florian Elias och Dominik Bokk för att nämna några.


Man förlitar sig mycket på förra årets succé i JVM dvs Benett Rossny som verkar skadad eller är han tillbaka till denna matchen?. 2 matcher har han spelat och 1 poäng, utöver det har man Julian Lutz som jag tycker har varit rätt kul att titta på. Draftad av Arizona i andrarundan förra året och spelar i DEL alltså i Tyska högstaligan som inte är någon dålig liga alls.
Har gjort 2 poäng på 4 matcher i JVM men ja jag tycker inte det sett dåligt ut från hans sida.
De som leder poängligan är Ketcher, Sinn och Krening som alla gjort 3 poäng på 4 matcher.
Krening är en bra spelare som gjort det bra i AlpshHL som kanske inte är någon jättebra liga men han har visat tillräckligt där för att få en chans i DEL och han har tagit chansen ändå med 2 poäng på 6 matcher i Munchen. Inte fyskam, Julian Lutz har 6 poäng på 13 matcher.
Heigl-tvillingarna hör man och ser man mycket men det händer inte så mycket ifrån dem och dem har varit båda en besvikelse sett till vad dem egentligen kan.
Båda har gjort bra säsonger i sina klubblag och båda får mycket tid i PP.
1 Poäng var på 4 matcher är inte godkänt.
2023-01-02, 16:29
  #11
Medlem
Knarkpojkens avatar
USA

Här tror jag att det blir en enkel resa för USA, jag tror inte Tysklands lite långsamma försvar kommer kunna hänga med dem snabba amerikanerna.
Cooley, Gauthier, Snuggerud, Luke Hughes osv är helt enkelt för snabba.
USA som sagt kommer att fortsätta sitt snabba spel.
Fortsätta med Cooley, Snuggerud och Gauthier. i försvaret finns underbara Luke Hughes som gjort en bra turnering. Även en spelare som Lane Hutson finns som varit så bra i sitt klubblag iår men som inte imponerat i JVM. Han kanske kommer igång nu under slutspelet vem vet?
Charlie Stramel är född 04 sent på året och är tillgänglig för draft för er som intresserar er utav NHL draften 2023. 2 poäng på 4 matcher ifrån hans klubba. USA har mycket bra spelare framåt, Chaz Lucius är en spelare jag själv gillar men som jag tycker kan bättre än 2 poäng på 4 matcher.
Kanske kan han växla upp nu?.
Rutger McGroarty med nästan 1 PPG i NCAA är också en spelare jag vill varna för. Duktig spelare det där.
Nej jag tror att USA vinner ganska enkelt här, fan jag skulle hellre vilja se Slovakien mot USA istället för att Slovakien nu ska få möta den där jävla Connor Bedard...


Kanada - Slovakien TV6/Viaplay

Kanada
Kanada har tagit sig samman efter att ha förlorat första matchen emot Tjeckien.
Här osar det av klass, Milic i målet bör man fortsätta med istället för Gaudreau.
Milic har gjort det riktigt bra i JVM och även i sitt klubblag, är en 2003-född spelare och har inte draftats.
Förvånar mig väldigt mycket ifall han likt Biasca i schweiz inte plockas i årets draft som en överåldrig spelare.
Försvaret är fint som vanligt när det kommer till Kanada, Zellweger är helt fantastisk som vanligt.
Jag tror han spelar NHL hockey efter detta JVM, helt fenomenal i förra årets upplaga utav JVM och har gjort det riktigt jävla bra denna turnering också. 5 Poäng har det blivit på 4 matcher från honom men jag tror han kan göra ännu mer, och ikväll gör han minst 2 nya. Snygg steal utav Anaheim ducks att få en sådan spelare i andrarundan i draften
Korchinski är en annan back som kanada har som är riktigt bra. draftad av chicago i förstarundan och gjort 4 poäng på 4 matcher i JVM.


Se också upp för LA Kings-spelaren Brandt Clarke, storvuxen back som är bra i båda zoonerna. 4 poäng på 4 matcher iår och är en riktigt bra back.
Offensivt finns det för mycket för att kommentera allt.
Connor Bedard behöver vi inte kommentera, redan nu hade han antagligen gjort över 90 poäng i NHL om han spelar 82 matcher då. Vilken supertalang asså, detta är den största talangen sen McDavid.
Man har hypat många som Lafreniere osv men denna killen är på riktigt. Hoppas verkligen mitt flyers får honom.
Utöver honom så har man Shane Wright kaptenen som redan spelat NHL hockey för Seattle.
Fantillii kan ni spana in ni som gillar att kolla på spelare som ska bli draftade iår.
Stankoven spelar bra denna upplaga också med fina 8 poäng på 4 matcher.
Det finns en hel del framåt att hålla reda på för Slovakien.


Slovakien

Enligt mig är det nästa år då Slovakien ska lyckas på riktigt.
Ett riktigt ungt lag där inte någon utav dem stora spelarna i laget är född 2003, vilket betyder att laget kommer vara riktigt starka nästa år när alla 04,05 är ett år äldre.
Man tappar Libor Nemec som är född 03 men egentligen är det ingen störra förlust.
Libor Nemec har dock varit en riktigt positiv överraskning iår med sina 4 poäng på 4 matcher.
Det var ingen som trodde det direkt.
Alla stora spelare kan spela turneringen nästa år, även slavkovsky om han nu skulle petats ner till Montreals farmalag nästa år. Det vore kul.
Simon Nemec är den stora backstjärnan och gick ju som sagt 2a i draften förra året.
Född 2004 vilket gör honom tillgänglig till nästa års turnering, frågan är dock om inte han har spelat till sig en plats i New Jersey då?. Hoppas inte då jag vill se honom i Göteborg spela hockey nästa år under jvm.
Bakåt har dem även Maxim Strbak som är riktgt bra, han är tillgänglig för draften iår och har gjort en fenomenal turnering. 3 poäng på 4 matcher och ett bra jobb i försvaret. En kille som absolut kommer klättra på draftlistan när denna turneringen är färdigsspelad. Kan mycket väl gå i förstarundan, han har tex imponerat mycket mer än Sandin-Pellikka tex som tippas gå i första-rundan.
Framåt finns det massvis med talang, jag varnade för Michael Repcik inför turneringen.
Jag vet inte om det var på detta forumet eller på något annat hockeyforum men det är en bra spelare som gjort det bra. 5 poäng på 4 matcher är strålande. Gillar den spelartypen.
Filip Mesar gör det som krävs av honom dvs är en av dem som bär offensiven när Slavkovsky är borta.
Imponerande med 5 poäng på 4 matcher ifrån honom. Dvorsky och Ciernik har båda gjort det bra, båda är tillgängliga för draften iår och vi får hoppas dem gör det bra i denna matchen.
Dvorsky går nog top 10 i draften och Ciernik top 25. Båda står på 3 poäng på 4 matcher vilket är bra.
Båda kommer spela turneringen nästa år ifall ingen skada sker, tror inte dem går direkt till NHL direkt.
Honzek med 0 poäng på 2 matcher var en flopp, jag vet inte om dem valde att peta honom då han spelade bedrövligt.
Sykora jobbar stenhårt och spelar tufft men man hade önskat en bättre offensiv från honom. Måste kunna göra mer än 1 poäng.
2023-01-02, 16:31
  #12
Medlem
Tror på en jämn första kvartsfinal som antagligen går till förlängning där Sverige avgör och vinner med 3-2.
Lite önsketänkande kanske, Finland kan mycket väl vinna.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback