TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2023-01-04, 17:18
Medlem
Notera, att denna tråd ligger i Olyckor och katastrofer, och därmed ska behandla olyckan i första hand.

Vill man diskutera vad den omkomna som person, vad hon har jobbat med genom åren, kommentera gamla Facebook- eller,Instagramposter, diskutera andra personer i hennes närhet etc, så startar man lämpligen en tråd i Kändisskvaller istället. I denna tråd kommer sådana inlägg att raderas.

/Moderator
2023-01-04, 21:36
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Då kanske man ska låsa upp tråden om henne i skvaller och kanske ändra lite på rubriken.

Detta är ju en intressant tråd och det är tråkigt om de raderas en mängd intressanta fakta kring människan.
Flera har redan använt denna tråd i Kändisskvaller: (FB) Vart tog Kajsa Mellgren vägen? (Tråden om bortglömda föredettingar)
Citera
2023-01-05, 15:55
Medlem
Megaforces avatar
Hon var sannolikt avliden när hon avfördes i ambulansen, men återuppväcktes under färden till sjukhuset vilket kan förklara att polisen felaktigt gick ut med dödsbesked eftersom de aldrig nåtts av informationen om ändrad status från sjukhuset, eftersom sjukhuset pga patientsekretessen inte lämnar ut uppgifter.
Citera
2023-01-05, 16:34
Medlem
DennisOlofs avatar
@Megaforce är det någon som vet om hon hade brännskador ?

Det vanligaste är att man dör av röken, eller får skador av röken och andra problem. De flesta avlider alltså innan branden når fram pga luften blir giftig av alla gaser etc. Snacka om drygt, man blir räddad vaknar upp i ambulansen och typ tänker att man klarade sig, för att sedan avlida på sjukhuset.
Citera
2023-01-06, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
@Megaforce är det någon som vet om hon hade brännskador ?

Det vanligaste är att man dör av röken, eller får skador av röken och andra problem. De flesta avlider alltså innan branden når fram pga luften blir giftig av alla gaser etc. Snacka om drygt, man blir räddad vaknar upp i ambulansen och typ tänker att man klarade sig, för att sedan avlida på sjukhuset.

Nja, det är en administrativ fråga. Dödsfallet konstaterats först på sjukhuset där det finns läkare som kan avgöra om det finns tillräckligt med liv kvar hos patienten att denne kan räddas, med till exempel syrgas och respirator.

Till exempel Olof Palme var död redan när han föll ihop eftersom att han redan hade förlorat så mycket blod att livet inte hade kunnat räddas.
Kroppspulsådern, aortan, hade ju kapats rakt av av det dödande skottet.
Men dödsfallet konstaterades först på inne på sjukhuset, Sabbatsbergs Sjukhus, som ju bara ligger några kvarter bort från mordplatsen.

När ambulansen anlände dit alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Efter att ha läst alla sidorna hittills och kikat runt lite på FB så inser även jag att hon troligtvis inte mådde särdeles bra direkt och hade problem som kanske inte direkt alla Svensson's har eller ens har haft.

Som jag tänker:

Fast det behöver ju inte vara något planerat gjort av henne. Finns ju de som tyvärr har förolyckats i bränder tidigare (kändisar menar jag: Monica Zetterlund och "kändisen" och f.d. brottslingen Svartenbrandt m fl) utan att de egentligen har tänkt ta livet av sig - genom t ex att somna ifrån en tappad cigarrett, eller ljus osv och det var ju Nyårsafton också visserligen tidig kväll - men som sagt var en kväll som är normalt accepterat också även för Svensson's att dricka - eller hur? Till och med accepterat att man kan få börja att dricka alkohol till lunchen/middagen man äter. Resten kan ju tala för sig själv HUR mycket man druckit, hur trött man blir och kanske tänkt sig att röka en cigg och ligger i soffan i vardagsrummen men somnar ifrån ciggen. Tappar cigarretten som faller ner på ryamattan och när det sker har man redan har fallit i djup sömn. Sedan ligger ciggen och pyr och pyr och ger ifrån sig giftig rök ... resten förstår även de som inte är någon brandman eller brandtekniker.

Nu vet vi inte hur det gått till och vi kommer nog troligtvis endast få veta det som hittills sagts av Polisen att inget brott verkar ha begåtts = Vi får nog leva med den ovissheten om det var en olycka eller medvetet gjort - tror jag.

Oavsett är det hemskt och tragiskt att gå bort på det viset och endast 51 år.

Monica Zetterlund hade mycket svåra ryggproblem och till och med svårt att ta sig ut från lägenheten.
Hon hade svår skolios, alltså sned rygg.
När hon uppträdde i TV en tid innan hennes död så kom hon ju gående på kryckor.
Och vid ett annat tillfälle hade hon ju setts sitta i rullstol.

Även om jag inte vet om det syntes i TV-bilden att hon då kom på kryckor.
Zetterlund kan ju ha vaknat av branden, men inte kunnat ta sig upp ur sängen och ut ur lägenheten.
Eftersom hon var ofta sängliggande så hände det att hon rökte i sängen.
Dessa uppgifter enligt hennes vänner tydligen.
Senast redigerad av BabianBlatten 2023-01-07 kl. 00:19.
Citera
2023-01-08, 00:55
Medlem
Jag är mest nyfiken på Rolf Österberg som skriver på alla hennes facebook-inlägg
Citera
2023-01-08, 06:08
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabianBlatten
Nja, det är en administrativ fråga. Dödsfallet konstaterats först på sjukhuset där det finns läkare som kan avgöra om det finns tillräckligt med liv kvar hos patienten att denne kan räddas, med till exempel syrgas och respirator.

Till exempel Olof Palme var död redan när han föll ihop eftersom att han redan hade förlorat så mycket blod att livet inte hade kunnat räddas.
Kroppspulsådern, aortan, hade ju kapats rakt av av det dödande skottet.
Men dödsfallet konstaterades först på inne på sjukhuset, Sabbatsbergs Sjukhus, som ju bara ligger några kvarter bort från mordplatsen.

När ambulansen anlände dit alltså.

Monica Zetterlund hade mycket svåra ryggproblem och till och med svårt att ta sig ut från lägenheten.
Hon hade svår skolios, alltså sned rygg.
När hon uppträdde i TV en tid innan hennes död så kom hon ju gående på kryckor.
Och vid ett annat tillfälle hade hon ju setts sitta i rullstol.

Även om jag inte vet om det syntes i TV-bilden att hon då kom på kryckor.
Zetterlund kan ju ha vaknat av branden, men inte kunnat ta sig upp ur sängen och ut ur lägenheten.
Eftersom hon var ofta sängliggande så hände det att hon rökte i sängen.
Dessa uppgifter enligt hennes vänner tydligen.

Jo jag vet (liksom de flesta i min ålder av 60+) om hur Monica Z hade det i sitt liv med hälsan mm. Det jag skrev var min teori och många andras också som det skrevs om media vid hennes bortgång fast vad jag minns så har jag också sett en dokumentär om Monica Z och då var hennes nära vän (väninna) tror jag som berättade bl a att hon hade varit hos Monica och gick iväg för ett par timmar, kom tillbaka som de hade överenskommit och då brann det för fullt. När jag såg den dokumentären så tänkte jag inte så mycket på det utan "köpte" förklaringen rakt av - men efteråt funderade jag: Vad jag minns så var det väl väldigt sent på kvällen och nästan natt? När det började brinna i Monica's lägenhet? Eller minns jag fel? Ja det kan så vara och kanske väninnan skulle komma så sent tillbaka till Monica av olika orsaker - vad vet jag ... men det låter lite konstigt i mina öron iaf. Fast det kan ha sin helt naturliga förklaring iofs för att kanske hjälpa Monica då hon hade otroligt svårt med hälsan. Vet ej.

Men olyckligt var den saken också givetvis. Inget man önskar någon att brinna inne
Citera
2023-01-09, 18:04
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alces42
Jag är mest nyfiken på Rolf Österberg som skriver på alla hennes facebook-inlägg

Noterar att han verkar vara vän med en skånsk rappare / haschtomte vid namn General Knas. En riktigt fånig artist. De utbytte tankar om cannabis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in