Citat:
Ursprungligen postat av
DennisOlof
@Megaforce är det någon som vet om hon hade brännskador ?
Det vanligaste är att man dör av röken, eller får skador av röken och andra problem. De flesta avlider alltså innan branden når fram pga luften blir giftig av alla gaser etc. Snacka om drygt, man blir räddad vaknar upp i ambulansen och typ tänker att man klarade sig, för att sedan avlida på sjukhuset.
Nja, det är en administrativ fråga. Dödsfallet konstaterats först på sjukhuset där det finns läkare som kan avgöra om det finns tillräckligt med liv kvar hos patienten att denne kan räddas, med till exempel syrgas och respirator.
Till exempel Olof Palme var död redan när han föll ihop eftersom att han redan hade förlorat så mycket blod att livet inte hade kunnat räddas.
Kroppspulsådern, aortan, hade ju kapats rakt av av det dödande skottet.
Men dödsfallet konstaterades först på inne på sjukhuset, Sabbatsbergs Sjukhus, som ju bara ligger några kvarter bort från mordplatsen.
När ambulansen anlände dit alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av
CS128
Efter att ha läst alla sidorna hittills och kikat runt lite på FB så inser även jag att hon troligtvis inte mådde särdeles bra direkt och hade problem som kanske inte direkt alla Svensson's har eller ens har haft.
Som jag tänker:
Fast det behöver ju inte vara något planerat gjort av henne. Finns ju de som tyvärr har förolyckats i bränder tidigare (kändisar menar jag: Monica Zetterlund och "kändisen" och f.d. brottslingen Svartenbrandt m fl) utan att de egentligen har tänkt ta livet av sig - genom t ex att somna ifrån en tappad cigarrett, eller ljus osv och det var ju Nyårsafton också visserligen tidig kväll - men som sagt var en kväll som är normalt accepterat också även för Svensson's att dricka - eller hur? Till och med accepterat att man kan få börja att dricka alkohol till lunchen/middagen man äter. Resten kan ju tala för sig själv HUR mycket man druckit, hur trött man blir och kanske tänkt sig att röka en cigg och ligger i soffan i vardagsrummen men somnar ifrån ciggen. Tappar cigarretten som faller ner på ryamattan och när det sker har man redan har fallit i djup sömn. Sedan ligger ciggen och pyr och pyr och ger ifrån sig giftig rök ... resten förstår även de som inte är någon brandman eller brandtekniker.
Nu vet vi inte hur det gått till och vi kommer nog troligtvis endast få veta det som hittills sagts av Polisen att inget brott verkar ha begåtts = Vi får nog leva med den ovissheten om det var en olycka eller medvetet gjort - tror jag.
Oavsett är det hemskt och tragiskt att gå bort på det viset och endast 51 år.
Monica Zetterlund hade mycket svåra ryggproblem och till och med svårt att ta sig ut från lägenheten.
Hon hade svår skolios, alltså sned rygg.
När hon uppträdde i TV en tid innan hennes död så kom hon ju gående på kryckor.
Och vid ett annat tillfälle hade hon ju setts sitta i rullstol.
Även om jag inte vet om det syntes i TV-bilden att hon då kom på kryckor.
Zetterlund kan ju ha vaknat av branden, men inte kunnat ta sig upp ur sängen och ut ur lägenheten.
Eftersom hon var ofta sängliggande så hände det att hon rökte i sängen.
Dessa uppgifter enligt hennes vänner tydligen.