2023-05-10, 16:12
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vermoden
I premiären och derbyna är det inte konstigt att nyttjandegraden av biljetten är hög, nej.

Det första håller jag med om - men då undrar jag också, är det inte uppenbart att bajen haft incitament till att skarva med siffrorna? Jag menar, hur kan man annars förklara det explosionsartade plötsliga bortfallet som sett till mer än hälften av fjolårets hemmamatcher är tio gånger så stort liksom? Och att det dessutom sammanfaller med skärpta SEF kontroller? Är det bara en slump eller?

Nästa match är det derby och genast är nyttjandegraden 99,5% eller så, kan jag då kalla det för en explosionsartad förändring och ordningen återställd, nja vi kan väl följa det under säsongen och se hur det blir.

Angående 10 gånger så stort har jag redan kommenterat det att det inte stämmer, men jag tror inte det bara handlar om slump. Säkert en kombination av ändrade rutiner och sportslig kräftgång, vi har ju även sålt sämre än innan så allt hänger nog ihop. När man säljer bra så jagar folk biljetter, när man säljer dåligt gör man det inte.

Vad är incitamentet att skarva egentligen? klubben gör främst pengar på sålda biljetter, visst man kan hetsa lite i sociala media att man drar mest men det är i slutändan inte det som räknas. Ska man tror på vad Rickmer säger så kostar det snarare mer för klubben ju mer åskådare som kommer, då borde incitamentet vara tvärtom.

Citat:

90%+ (och 98% i synnerhet) är helt orimligt sett till alla andra allsvenska klubbar, förutom möjligtvis aik (som i sig uppenbart fuskar). Det uppstår ett bortfall på runt 10-15% är egentligen normalt, en del av nästan alla större evenemang: outnyttjade säsongsbiljetter, sponsorbiljetter, fribiljetter, folk blir sjuka, får andra planer, osv - i det här fallet har bajen och ganget tillhört abnormiteten när det gäller nyttjandegrad av biljetter.

Vad ligger alla andra allsvenskan klubbar på då? vad ligger gnaget och bajen på över en säsong? Jag har ingen aning, men du påstår ju att 90% är omöjligt så då borde inget lag kunna ha ens 85%.

Citat:

Det senare vore väldigt intressant att få siffror på, tyvärr har jag inga. De senaste åren har vi i snitt haft mellan 1k-4k outnyttjade biljetter varje match - varken ni eller gnaget har haft det. Men jag tvivlar på att ni egentligen är jättemycket bättre på att antingen efterskänka biljetter till försäljning, eller att få den utnyttjad än någon annan klubb. I så fall är det väldigt intressant varför ni helt plötsligt blivit tvärusla på det i år?

Vi har blivit sämre på allt i år, båda snittet och antalet sålda biljetter är lägre än innan och i samma veva som det har spelet varit miserabelt och matcherna varit mot "smålag". Kanske en enkel bortförklaring det lär visa sig om en handfull matcher var vi står.

Citat:

Nyttjandegraden på biljetterna hade som sagt ändå varit över 90%, och jag finner det högst tveksamt.

Vad är det som har fått folk att sluta gå på era matcher trots att det har biljett helt plötsligt, om det inte är att ni helt enkelt börjat redovisa korrekta siffror? Har ni gått och fått 4-5k som inte vill gå pga sportslig misär, ni under den redovisade perioden haft flera perioder med motsvarande misär men inget explosionsartat bortfall?

Varför sammanfaller den stora mängden bortfall och skärpta kontroller?

Kan du sluta komma med tvärsäkra påståenden när du inte har några som helst belägg för det du säger? Vilken period med sportslig misär men inget bortfall är det du syftar till? kan du vara lite konkret? Du säger att över 90% är omöjligt men 89% som rapporteras för djurgården är det?

Varför sammanfaller den stora mängden bortfall med dåligt spel och usla resultat? Ja tyvärr drar sig folk från att gå på matcherna just nu det kan man också se på arenan, förhoppningsvis vänder det snart. Kanske är det ändrade rutiner kring hur man räknar, kanske något helt annat tyvärr är det nog få av oss som kommer kunna ta reda på det.
Citera
2023-05-10, 16:36
Medlem
mark.corrigans avatar
Jobbigt när bajen antingen måste släppa myten om lojala supportrar (sen 2015) eller erkänna att de fifflat med publiksiffror och blivit påkomna.
Citera
2023-05-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Nästa match är det derby och genast är nyttjandegraden 99,5% eller så, kan jag då kalla det för en explosionsartad förändring och ordningen återställd, nja vi kan väl följa det under säsongen och se hur det blir.

Ja, nu tror jag inte att nyttjegraden blir så hög i derbyt men... ni har aldrig haft ett bortfall i de här proportionerna? Eller kan du dra dig till minnes när ni senast hade ett bortfall som motsvarade 15%, utöver dessa två matcher? Som sagt antingen har det hänt något drastiskt med er publik, eller så har ni börjat "räkna annorlunda". I den senaste matchen mot Mjällby hade ni sålt närmare 24k på förhand, och redovisade en siffra på 19k - det är i runda slängar en 80%ig beläggningsgrad.

Citat:
Angående 10 gånger så stort har jag redan kommenterat det att det inte stämmer, men jag tror inte det bara handlar om slump.

I direkt jämförelse är det 10 gånger så stort - sen är frågan om det är en rimlig jämförelse. Bra att du inser att det inte är en slump, då är vi två.

Citat:
Vad är incitamentet att skarva egentligen? klubben gör främst pengar på sålda biljetter, visst man kan hetsa lite i sociala media att man drar mest men det är i slutändan inte det som räknas. Ska man tror på vad Rickmer säger så kostar det snarare mer för klubben ju mer åskådare som kommer, då borde incitamentet vara tvärtom.

Klart att den gamla KGB:arn Bagdad-Rick menar på det. Förutom den uppenbara fördelen "folk drar folk" står det står ju tydligt i artikeln? Dels är det en fördel marknadsföringsmässigt ("nordens största publiklag"), dels drar det till sig sponsorer och ökade intäkter. Förra året handlade det säkert om det där rekordet i publiksnitt som ni jagade så febrilt.

Personligen tror jag att det handlar om er självbild. Vad är ni utan ert publiksnitt? Ingenting. Det är därför Lemmy och C&O beter sig helt tappat när man ifrågasätter det.

Citat:
Vad ligger alla andra allsvenskan klubbar på då? vad ligger gnaget och bajen på över en säsong? Jag har ingen aning, men du påstår ju att 90% är omöjligt så då borde inget lag kunna ha ens 85%.

Vilken period med sportslig misär men inget bortfall är det du syftar till? kan du vara lite konkret? Du säger att över 90% är omöjligt men 89% som rapporteras för djurgården är det?

Du har rätt i att jag saknar siffror på det men är de som rör min egen klubb. Däremot har jag svårt att tro att det egentligen skiljer sig mycket mellan våra supportrar, och andra Allsvenska supportrar. I snitt hade vi 89% beläggning, men vi hade flera matcher där beläggningen var nere på 75-80% vilket jag tror kanske är en rimligare fingervisning av hur många biljetter som används en vanlig allsvensk match. Att redovisa hela åtta matcher (!!!) med närmare 100% beläggning är helt otroligt - om vi räknar bort er prempa och de två derbyna, plus någon "kanske guld match" (värt att komma ihåg att ni inte alls var i guldstrid majoriteten av säsongen) så beläggningsgraden faktiskt helt orimlig. Även i guldstrid skulle jag våga påstå att 98% är helt sinnessjuk.

Absolut, jag gissar vilt och spekulerar, men att ha så lite i bortfall i hälften av säsongens hemmamatcher (och mindre än 10% i resten av matcherna) är anmärkningsvärt. Jag menar, det vore ju faktiskt helt orimligt att världsartister som bara spelar en dag i Stockholm har 98% i beläggningsgrad? Antingen så borde alla klubbar i hela världen ta en titt på bajen, eller så är det kanske lite för bra för att vara sant.

Jämförelsevis kan man ju titta på -17, eller när ni torskade två derbyn i rad -18 och sen hade hemmamatch, eller när ni snubblade bort er guldchans... vad jag vet var väl beläggningsgraden rätt hög ändå?

Citat:
Vi har blivit sämre på allt i år, båda snittet och antalet sålda biljetter är lägre än innan och i samma veva som det har spelet varit miserabelt och matcherna varit mot "smålag". Kanske en enkel bortförklaring det lär visa sig om en handfull matcher var vi står.

Ni har väl startat risigt tidigare sen 15, utan att det för den delen har påverkat era publiksiffror såhär mycket? Eller är jag ute och cyklar?

Citat:
Varför sammanfaller den stora mängden bortfall med dåligt spel och usla resultat? Ja tyvärr drar sig folk från att gå på matcherna just nu det kan man också se på arenan, förhoppningsvis vänder det snart. Kanske är det ändrade rutiner kring hur man räknar, kanske något helt annat tyvärr är det nog få av oss som kommer kunna ta reda på det.

"Ändrade rutiner kring hur man räknar" är en väldigt fin omskrivning för "slutat fuska sedan kontroller införts", det måste jag ändå medge.
Senast redigerad av vermoden 2023-05-10 kl. 17:35.
Citera
2023-05-10, 18:06
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ja, nu tror jag inte att nyttjegraden blir så hög i derbyt men... ni har aldrig haft ett bortfall i de här proportionerna? Eller kan du dra dig till minnes när ni senast hade ett bortfall som motsvarade 15%, utöver dessa två matcher?

Jag har ju redan hänvisat till matchen mot sundsvall förra säsongen, du kan ju titta där men förutom det har jag ingen aning. Har inte för vana att kolla sålda biljetter varje match och sedan jämföra med hur många som dyker upp.

Citat:
. I den senaste matchen mot Mjällby hade ni sålt närmare 24k på förhand, och redovisade en siffra på 19k - det är i runda slängar en 80%ig beläggningsgrad.

Dagen före matchen hade vi sålt 22,5k skönt att vi kränger 1500 biljetter på matchdag. Styrkebesked trots allt.

Citat:

Du har rätt i att jag saknar siffror på det men är de som rör min egen klubb. Däremot har jag svårt att tro att det egentligen skiljer sig mycket mellan våra supportrar, och andra Allsvenska supportrar. I snitt hade vi 89% beläggning, men vi hade flera matcher där beläggningen var nere på 75-80% vilket jag tror kanske är en rimligare fingervisning av hur många biljetter som används en vanlig allsvensk match. Att redovisa hela åtta matcher (!!!) med närmare 100% beläggning är helt otroligt - om vi räknar bort er prempa och de två derbyna, plus någon "kanske guld match" (värt att komma ihåg att ni inte alls var i guldstrid majoriteten av säsongen) så beläggningsgraden faktiskt helt orimlig. Även i guldstrid skulle jag våga påstå att 98% är helt sinnessjuk.

Du saknar siffror på allt, du sitter ju bara och höftar fram saker för att passa det du vill säga.

Du kan ju inte säga att 90% är omöjligt medan 89% är rimligt och nu hävda att man inte kan ha flera matcher nära 100% samtidigt som du hävdar att dif haft flertalet matcher nere på 75-80% vilket innebär att man också måste haft flertalet matcher åt andra hållet.

98% är fortfarande inte en faktisk siffra, den baseras på att man kollat gamla publikbarometrar och utgått ifrån att dessa dels är aktuella och att inga biljetter såldes efter.

Citat:

Jämförelsevis kan man ju titta på -17, eller när ni torskade två derbyn i rad -18 och sen hade hemmamatch, eller när ni snubblade bort er guldchans... vad jag vet var väl beläggningsgraden rätt hög ändå?

Så vad var beläggningsgraden efter detta då? Jag har ingen koll så du får gärna presentera dessa. tack.
Citera
2023-05-10, 18:50
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Personligen tror jag att det handlar om er självbild. Vad är ni utan ert publiksnitt? Ingenting. Det är därför Lemmy och C&O beter sig helt tappat när man ifrågasätter det.
Vi kommer alltid att vara de värsta våldsdårarna. Precis som gårdarna och gnagarna fick köra tillsammans på Nackas Minne och alla attackerade 14-åriga gravida gårdarbrudar de senaste åren (Kaknäscupen och damderbyt senast).

ucs - kvinnor, som gnagarna skrev på en banderoll.

-

Det blir säkert ett trevligt derby på söndag. Inte hata, bara älska - Hammarby!
Citera
2023-05-10, 19:32
Medlem
Landskrona supportrar kastade sten på Helsingborgs klack

https://twitter.com/svensksupport/st...723637248?s=46
Citera
2023-05-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Enligt Fotboll Sthlm fifflar Hammarby med sina publiksiffror.

https://fotbollsthlm.se/reportage/gr...-08-fotbollen/

"Hammarby har, som vi gått igenom, den allra största differensen i Stockholm. De har dessutom haft en bortfallsgrad mellan sålda biljetter och rapporterade publiksiffran under inledningen på denna säsong som varit större än vanligt."

"Hammarby är klubben som sticker ut när vi jämför deras tal med polisens, för här finns en mycket stor differens."

"Polisen rapporterade 21 272 Hammarby rapporterade 25 473. En siffra som fick dem att vinna publikligan med 225 personers marginal.
"

Är det ngn som har tillgång till artikeln. Är det ngt annat lag utanför Sthlm som har än större?
Citera
2023-05-10, 21:22
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Landskrona supportrar kastade sten på Helsingborgs klack

https://twitter.com/svensksupport/st...723637248?s=46

Åh nej Helsingborg får stenar kastade mot sig!

Känner verkligen noll sympati om någon där blev träffad och så tycker alla som stött på deras tattare.

BoIS gjorde helt rätt i att försvara IP som sin Borg mot Bjuv.
Citera
2023-05-10, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02

Känner verkligen noll sympati om någon där blev träffad och så tycker alla som stött på deras tattare.

Hur kan du ens säga så? Ett litet barn blev träffad… frf noll sympati? Iallafall är du helt skadad!
Citera
2023-05-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02

Hur gammal är du? Förvånar mig inte om du är max 17 med lite finnar i pannan likt många där nere i Oxie byn. Där stod oskyldigt folk på läktaren där även småbarn stod. Lätt att stå bakom stängsel och kasta sten. Utanför arenan fick de lägga hälarna i baken och utöva lite löpningsträning.
Citera
2023-05-10, 22:40
Medlem
Ziccco3s avatar
Citat:
Fusket handlar egentligen inte i första hand om hur man räknar eller blippar biljetter. Jag tror både DIF och bajen är eniga i att biljettscanningssytemet är en dålig fars - det finns hur många vittnesmål som helst om oblippade biljetter, folk räknas fel osv osv osv.

Däremot tycker jag att du ska ta ditt eget råd och läsa artikeln en gång till. Framförallt den delen om beläggningsgrad, vilket är den enskilt viktigaste detaljen i hela texten.

”Där finns en biljettbarometer som redovisar sålda biljetter, i de flesta fall mellan fem och åtta timmar till avspark. När Fotboll Sthlm sammanställer sifforna får vi Hammarbys beläggningsgrad i de åtta matcherna till häpnadsväckande höga 98 procent. Som referens hade Djurgården en genomsnittlig beläggningsgrad på 89 procent under 2022.

I år ser siffrorna annorlunda ut.

När Hammarby mötte Varberg den 22 april var beläggningen bara 85 procent och bortfallet var 3960 personer.

På de åtta matcherna under fjolårssäsongen som Fotboll Sthlm har kontrollerat var bortfallet bara 491 personer i snitt – inget bortfall var i närheten av det i matchen mot Varberg.

bajen har uppvisat runt 90+% beläggning i många år nu - gnaget också för den delen. Det är helt orimligt, alla föreningar har ett naturligt bortfall på grund av sjukdom, livsomständigheter yadiyada - och ni är inget undantag. Det som blir smärtsamt uppenbart, nu när SEF har skärpt redovisningskravet. Jag menar: antingen så har bajen helt plötsligt fått ett explosionsartat bortfall - från runt 400-600 personer per match till ett bortfall på 4000 i matchen mot Varberg och nästan 5000 i matchen mot Mjällby. Det ni egentligen har gjort i flera år, och det aik fortfarande gör, är att likt bondelagen i hockeyn redovisa antalet sålda, istället för antalet på plats.

Ert systematiska dopande av publiksiffror har påtalas i flera år, om inte här så på andra forum och på twitter. I de allra flesta fall har er trollsvans skojat bort den som bitter avundsjuka och egentligen är det inte helt fel att kalla avundsjuka. Jag har själv mejlat till DIFs biljett- och marknadsavdelning och sagt att det är helt sjukt att vi inte sockrat våra siffror, när både ni och gnaget helt uppenbart har gjort det i flera år... i många fall har vi undvikit att göra det i helt efterblivna lägen, typ som när föreningen siktat på publiksiffror över 20k och tillslut redvosiat 19789 på plats eller något i den stilen

Ingen av bajens publiksnitt (bortsett från coronaåren) är egentligen trovärdiga.

AIK är en förening som har minst 3 eller kanske 4 matcher om året som har lägre publiksiffra än sålda årskort, detta fenomen har förekommit i över 20 år.

Så räkna Er publik som ni vill…..
Finns inget lag som någonsin har redovisat en lägre publik än sålda säsongskort.
Förutom Gnaget, för vi har inga som köper lösbiljetter och är inte riktiga supportrar.
Citera
2023-05-10, 22:42
Medlem
laddkingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg1907
Hur kan du ens säga så? Ett litet barn blev träffad… frf noll sympati? Iallafall är du helt skadad!

Citat:
Ursprungligen postat av JJEBB
Hur gammal är du? Förvånar mig inte om du är max 17 med lite finnar i pannan likt många där nere i Oxie byn. Där stod oskyldigt folk på läktaren där även småbarn stod. Lätt att stå bakom stängsel och kasta sten. Utanför arenan fick de lägga hälarna i baken och utöva lite löpningsträning.

när psykopaten brandy härjar och beskriver sjukare saker han gjort och vill göra så lyser er moral med sin frånvaro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in