Citat:
Ursprungligen postat av
Needs.more.brandy
Invandringen påverkar definitivt. HIF har en skånsk och utpräglat skandinavisk publik. Det är en livsuppgift som går i arv från fader till son, vilket inte riktigt fungerar på samma sätt om fadern är uppväxt exempelvis i Afghanistan. DIF, AIK, bajen, IFK Göteborg och mff har mera rotlösa supporterskaror. De har en tradition utav att attrahera inflyttade hobbysupportrar.
Jag tror att en nyckelfaktor för att ändra på siffrorna och attrahera nya supportrar är storstadsmentaliteten som jag faktiskt upplever att vi har hos våra sjungande supportrar. Vi låter mycket och vi viker inte åt sidan. Kommer malmö med sina pajasultras så får de helt enkelt stryk, bara som ett exempel. Faktiskt tror jag att våldet, pyrot och passionen för klubben är något som i förlängningen kan komma att locka nya supportrar. Folk har tröttnat på tramset vi fick lära oss som små, när man skulle vara väluppfostrad och rätta sig i ledet. Det funkar inte när invandrarna kommer hit och kör sitt race. Det kommer till och med folket på sittplats att inse inom ett par generationer. Vi ligger helt enkelt lite före vår tid. Den allmäna mentaliteten hos småstädernas befolkning kommer snart ikapp.
Intressant läsning.
Hoppas att HeIF går rakt upp i Allsvenskan igen.
Där hör ni hemma.
Men lite tveksam verklighetsförankring om Stockholmspubliken.
Publiktrycket är enormt här.
Storstadslagen kommer i det långa loppet att gå segrande ur supporterkampen.
Lite fakta med publiksnitt
Helsingborg
2011: 11200
2022: 7800
AIK
2011: 13900
2022: 25300
Hammarby
2011: 8000
2022: 26400
Djurgården
2011: 8700
2022: 19600
Om "det är en livsuppgift som går i arv från fader till son", så verkar HeIF-publiken vara dåliga på att fortplanta sig.......