Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-22, 07:21
Medlem
lemmy124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Nä, om någon är du ett stolpskott. En markant skillnad mellan oss och andra klubbar är ju att vi faktiskt har traditioner att föra vidare då vi spelar på samma plats sedan 1898, med samma klubbnamn sedan 1907 och i samma färger sedan 1909. Platsen vi spelar på heter dessutom Olympia - inte Swedbank, Eleda eller Platinum Cars - och vi har dessutom samma underlag sedan 1898, dvs gräs. Så vitt jag vet finns det ingen annan elitidrottsförening i Sverige som håller så benhårt på sina traditioner. Det finns så många saker att hänga upp sitt supporterskap på som kan gå vidare från generation till generation.

Hammarby IP platsen där vi spelade våran första match; används fortfarande av ungdomslagen. Damerna spelar även där. Att vi dragit tusentals människor varje år till just den platsen samtidigt som Djurgårdare pratar om att vi rev vårat hem. Idioter. Vi spelade ishockey och bandy på IP tidigare. Kanalplan

Vart spelade DIF sin första match?
Citera
2023-02-22, 07:53
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Hammarby IP platsen där vi spelade våran första match; används fortfarande av ungdomslagen. Damerna spelar även där. Att vi dragit tusentals människor varje år till just den platsen samtidigt som Djurgårdare pratar om att vi rev vårat hem. Idioter. Vi spelade ishockey och bandy på IP tidigare. Kanalplan

Vart spelade DIF sin första match?
Jag är inte DIF.
Citera
2023-02-22, 09:41
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cratzie
En gång fylldes Söderstadion av ett Rio-sväng,
Men nu har "klacksparkslaget" blitt ett tjonga bollen-gäng...
Och Solna har väl aldrig gjort sig känt för elegans?
DIF é Stockholms enda lag - där liret får en chans!

Vi lirar boll med stil och klass
Gör tunnlar, klackar å korta pass
Med Barsom, Rehn å Kongo-Kim
Dom dansar runt i ett Samba-stim!

Vi snodde Samban.

Pinsam låt
Citera
2023-02-22, 12:19
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Nä, om någon är du ett stolpskott. En markant skillnad mellan oss och andra klubbar är ju att vi faktiskt har traditioner att föra vidare då vi spelar på samma plats sedan 1898, med samma klubbnamn sedan 1907 och i samma färger sedan 1909. Platsen vi spelar på heter dessutom Olympia - inte Swedbank, Eleda eller Platinum Cars - och vi har dessutom samma underlag sedan 1898, dvs gräs. Så vitt jag vet finns det ingen annan elitidrottsförening i Sverige som håller så benhårt på sina traditioner. Det finns så många saker att hänga upp sitt supporterskap på som kan gå vidare från generation till generation.

Ni hette väl Hälsingborgs IF fram till 1971?
Citera
2023-02-22, 14:58
Medlem
Citat:
Invandringen påverkar definitivt. HIF har en skånsk och utpräglat skandinavisk publik. Det är en livsuppgift som går i arv från fader till son, vilket inte riktigt fungerar på samma sätt om fadern är uppväxt exempelvis i Afghanistan. DIF, AIK, bajen, IFK Göteborg och mff har mera rotlösa supporterskaror. De har en tradition utav att attrahera inflyttade hobbysupportrar.

Jag tror att en nyckelfaktor för att ändra på siffrorna och attrahera nya supportrar är storstadsmentaliteten som jag faktiskt upplever att vi har hos våra sjungande supportrar. Vi låter mycket och vi viker inte åt sidan. Kommer malmö med sina pajasultras så får de helt enkelt stryk, bara som ett exempel. Faktiskt tror jag att våldet, pyrot och passionen för klubben är något som i förlängningen kan komma att locka nya supportrar. Folk har tröttnat på tramset vi fick lära oss som små, när man skulle vara väluppfostrad och rätta sig i ledet. Det funkar inte när invandrarna kommer hit och kör sitt race. Det kommer till och med folket på sittplats att inse inom ett par generationer. Vi ligger helt enkelt lite före vår tid. Den allmäna mentaliteten hos småstädernas befolkning kommer snart ikapp.

Intressant läsning.
Hoppas att HeIF går rakt upp i Allsvenskan igen.
Där hör ni hemma.

Men lite tveksam verklighetsförankring om Stockholmspubliken.
Publiktrycket är enormt här.
Storstadslagen kommer i det långa loppet att gå segrande ur supporterkampen.

Lite fakta med publiksnitt

Helsingborg
2011: 11200
2022: 7800

AIK
2011: 13900
2022: 25300

Hammarby
2011: 8000
2022: 26400

Djurgården
2011: 8700
2022: 19600

Om "det är en livsuppgift som går i arv från fader till son", så verkar HeIF-publiken vara dåliga på att fortplanta sig.......
Senast redigerad av Vitalio 2023-02-22 kl. 15:08.
Citera
2023-02-27, 11:56
Medlem
4000 förfrågningar på DIF's biljetter till ECL-åttondelen borta. Nu öppnade förvisso intresseanmälan innan det blev klart att det blev Poznan, men över 1000 pers har skrivit upp sig på intresseanmälan efter lottningen.

Vi får 2080 biljetter och dessa lär ta slut.
Citera
2023-02-27, 14:33
Medlem
Citat:
4000 förfrågningar på DIF's biljetter till ECL-åttondelen borta. Nu öppnade förvisso intresseanmälan innan det blev klart att det blev Poznan, men över 1000 pers har skrivit upp sig på intresseanmälan efter lottningen.

Vi får 2080 biljetter och dessa lär ta slut.

Uppdatering: Biljetterna tog slut på 25 min.
Citera
2023-02-27, 16:06
Medlem
bananjuices avatar
Sjukt att det tog 25 min.
Citera
2023-02-27, 16:55
Medlem
Citat:
Uppdatering: Biljetterna tog slut på 25 min.

Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Sjukt att det tog 25 min.

Sådan åtgång av biljetter sker när priserna är betydligt lägre än vad supportrarna är villiga att betala.
Citera
2023-02-27, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Sådan åtgång av biljetter sker när priserna är betydligt lägre än vad supportrarna är villiga att betala.
Hade för min del inte spelat nån roll om de så kostat 5000 spänn, jag hade åkt ändå.
Citera
2023-02-27, 18:01
Medlem
Londons avatar
Citat:

Kanske bara jag som läser det fel men detekterar ironi från bananen AXS verkar på samma tema ha fungerat lika problemfritt som alltid.

Kul att läsa att närliggande sektioner köps upp av DIF, hoppas det inte blir något strul för dessa att komma in den vägen.
Citera
2023-02-28, 08:32
Medlem
bananjuices avatar
Citat:

Jag tyckte att det var lång tid, så det var alldeles för dyrt

Som jämförelse tog de ca 1500 biljetterna till countryklubben slut på en minut :-)
Senast redigerad av bananjuice 2023-02-28 kl. 08:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in