2022-12-30, 23:47
Medlem
Metaverses avatar
Tror ni att kriget kommer vara över någonstans under det nästkommande året?
Att kriget är över innebär att den ryska armén kommer ha lämnat dom ockuperade områden och åkt tillbaka till sitt hemland.

Avslutas kriget nästa år så tror jag att det sker på förhandlingsbordet. Förmodligen kommer Turkiet eller Kina medla. Tror inte Ryssland kommer gå med på att USA medlar som inte har varit neutral under kriget.

Jag tror isåfall att Ukraina får tillbaka alla sina ockuperade områden med Krim som undantag.

Tyvärr så tror jag att Ryssland kommer rusta upp sin armé och förbereda sig inför nästa invasion mot Ukraina, förmodligen om 10-15 år.

Vad tror ni?
Diskutera!
Citera
2022-12-31, 00:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metaverse
Att kriget är över innebär att den ryska armén kommer ha lämnat dom ockuperade områden och åkt tillbaka till sitt hemland.

Avslutas kriget nästa år så tror jag att det sker på förhandlingsbordet. Förmodligen kommer Turkiet eller Kina medla. Tror inte Ryssland kommer gå med på att USA medlar som inte har varit neutral under kriget.

Jag tror isåfall att Ukraina får tillbaka alla sina ockuperade områden med Krim som undantag.

Tyvärr så tror jag att Ryssland kommer rusta upp sin armé och förbereda sig inför nästa invasion mot Ukraina, förmodligen om 10-15 år.

Vad tror ni?
Diskutera!
Något sådant ja, tror inte det slutar förrän galningen antingen dör, av ålder/sjukdom eller avsatt och avlivad, men något sådant kan ske senare under nästa år. Tvivlar på att ryssen vill gå ut i krig igen efter en förnedring att de inte kunde ta Ukraina, ifs. skulle galningen leva och sitta kvar så är det senare troligt.
Citera
2022-12-31, 00:07
Avslutad
Ryssarna gillar sega och långa krig, och har en historia av stor uthållighet. Det är dock inte samma sak som att det går bra för dem, tvärtom. De satsar också alltid på mycket folk, mycket ammunition, massor av tanks men inte sofistikerade vapen. Mycket pennalism i armén och man bygger inte upp förbanden på självständighet.

Men den här gången kan de inte rusta upp sin armé till bättre än 1990-talsstandard då de inte har teknologin och de digitala resurserna. Så den här gången kommer ryssarna åter få stryk. Någon fred blir det inte heller utan antingen vapenstillestånd, eller så kollapsar den ryska staten i sina delrepubliker.

Synd på ett land och en kultur som skulle kunnat vara ett föredöme för världen.
Citera
2022-12-31, 00:10
Medlem
Eastwings avatar
Tror att kriget tar slut på ett eller annat sätt under augusti/september 2028 i samband med att Kina går in över Taiwans gränser.
USA kan inte hålla både Ukraina och Taiwan under sina vingar.
Samtidigt som Kina startar sitt krig kommer Turkiet vapenskramla och göra ett angrepp på Cypern eller in på Grekiska fastlandet.
Nordkorea sätter stopp för sitt land som även blir totalt sönderbombat när de försöker en överraskningsattack mot Sydkorea.
Citera
2022-12-31, 00:10
Medlem
Metaverses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Något sådant ja, tror inte det slutar förrän galningen antingen dör, av ålder/sjukdom eller avsatt och avlivad, men något sådant kan ske senare under nästa år. Tvivlar på att ryssen vill gå ut i krig igen efter en förnedring att de inte kunde ta Ukraina, ifs. skulle galningen leva och sitta kvar så är det senare troligt.
Jag har väldigt svårt att föreställa mig vad Putin ska säga till befolkningen i Ryssland om han drar sig ur Ukraina.

Ryssland är nu isolerad från väst och USA, ekonomin kommer gå åt helvete, viktig teknik går under sanktioner, runt 100.000 döda ryssar, många välutbildade ryssar har flytt landet osv.

Ska Putin berätta för befolkningen att dom lyckats med sin "special military operation"? Genom att behålla Krim som dom har gjort sedan 2014 och inget mer?

Får huvudvärk av att försöka klura ut hur denna soppan ska kunna lösas..

Jag håller tummarna att Putin antingen avslutar sitt liv på egen hand eller att någon annan gör det, men jag har svårt att se att det faktiskt skulle ske. Han har uppenbarligen satsat allt i hopp om att bli som sin idol, Peter den store.
Citera
2022-12-31, 00:12
Medlem
Metaverses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ryssarna gillar sega och långa krig, och har en historia av stor uthållighet. Det är dock inte samma sak som att det går bra för dem, tvärtom. De satsar också alltid på mycket folk, mycket ammunition, massor av tanks men inte sofistikerade vapen. Mycket pennalism i armén och man bygger inte upp förbanden på självständighet.

Men den här gången kan de inte rusta upp sin armé till bättre än 1990-talsstandard då de inte har teknologin och de digitala resurserna. Så den här gången kommer ryssarna åter få stryk. Någon fred blir det inte heller utan antingen vapenstillestånd, eller så kollapsar den ryska staten i sina delrepubliker.

Synd på ett land och en kultur som skulle kunnat vara ett föredöme för världen.
Frågan är om det skulle resultera i ett ännu större hot mot väst?
Jag menar, ett Ryssland med en kollapsad stat som har kärnvapen i sina händer?
Citera
2022-12-31, 00:14
Medlem
Niggwards avatar
Nej. Detta krig håller ut enda tills väst slutar finansiera Ukraina. Ryssarna kommer aldrig sluta ifall de riskerar bli av med sina nya områden samt Krim. Hela Putins Ryssland hänger på det.

Sen tror jag att Ryssland kan hålla igång krigsmaskinen betydligt längre än vad folk tror eller vad väst media skriver

Till slut kommer väst få nog är min tes. Men vem vet
Citera
2022-12-31, 00:15
Medlem
Metaverses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Tror att kriget tar slut på ett eller annat sätt under augusti/september 2028 i samband med att Kina går in över Taiwans gränser.
USA kan inte hålla både Ukraina och Taiwan under sina vingar.
Samtidigt som Kina startar sitt krig kommer Turkiet vapenskramla och göra ett angrepp på Cypern eller in på Grekiska fastlandet.
Nordkorea sätter stopp för sitt land som även blir totalt sönderbombat när de försöker en överraskningsattack mot Sydkorea.
Det var ingen rolig läsning, jag hoppas att du har fel.

Personligen så tror jag att Kina har förstått att det inte är någon idé att invadera Taiwan efter kriget i Ukraina. Dom har som målsättning att återigen bli det land som har starkast ekonomi efter att USA gick om dom.

Tycker verkligen Kina att det är värt att ta över Taiwan i utbyte mot att hela väst och USA utför liknande sanktioner som mot Ryssland?

Värt att nämna att Kina är extremt viktigt för industrin i väst och USA, tills skillnad från Ukraina.
Citera
2022-12-31, 00:17
Medlem
Metaverses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Nej. Detta krig håller ut enda tills väst slutar finansiera Ukraina. Ryssarna kommer aldrig sluta ifall de riskerar bli av med sina nya områden samt Krim. Hela Putins Ryssland hänger på det.

Till slut kommer väst få nog är min tes. Men vem vet
Tror du att länder i väst tillslut kommer börja dra ner på skicka stöd till Ukraina?
Jag tänker spontant på länder som Tyskland eller Frankrike.

Jag kan se en värld där väst / USA ställer krav på Ukraina, att antingen sätter Ukraina sig vid ett förhandlingsbord (med rimliga krav för båda parter) annars så upphör stödet. T.ex. att Ryssland får behålla Krim och Luhansk.

Ukraina får i utbyte säkerhetsgarantier från väst.
Citera
2022-12-31, 00:23
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Tror du att länder i väst tillslut kommer börja dra ner på skicka stöd till Ukraina?

Jag kan se en värld där väst / USA ställer krav på Ukraina, att antingen sätter Ukraina sig vid ett förhandlingsbord (med rimliga krav för båda parter) annars så upphör stödet. T.ex. att Ryssland får behålla Krim och Luhansk.

Ja, länder som Tyskland och Frankrike har redan börjat gnälla på sin situation. Ryssland och Putin har allt att förlora på att ge upp och därav kommer de hålls igång skiten för alltid. Något som väst inte kommer vara villiga att göra.

Detta kommer avslutas i Rysslands favör (marken de tagit) och Ukraina kommer gnälla
Citera
2022-12-31, 00:23
Medlem
RealTides avatar
Citat:

Vad tror ni?
Diskutera!

Jag tror det på nåt sätt blir en frusen konflikt .
Indien kanske kan " medla"
Ryssland har bundit fast sig vid masten ser inte ett enda scenario där dom kan komma ut som vinnare.
Inte en chans att omvärlden accepterar deras krav på territorium, inte ens Ungern godkänner det.
Citera
2022-12-31, 00:24
Bannlyst
Citat:

Ryssland ska besegras och straffas. Allt annat är både moraliskt fel och idioti ur självbevarelsesynpunkt. Det här ska vara sista gången någonsin som det barbariska skitlandet ger sig på någon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in