Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-30, 23:31
  #13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Just precis. I den andra texten som jag aldrig publicerade alltså skrev jag varför detta var viktigt att förstå. Nämligen för att dom som har en efterbliven syn på världen skulle vakna och börja förstår världen för vad den egentligen är.
Du har haft en vision och nu vill du att andra ska se saker på samma sätt. Men egentligen är det fel det du säger och även det jag sa själv tidigare, egentligen.

Allting förgrenas är det korrekta. Jag och en serb har en gemensam början, men hänger inte ihop på något sätt om vi inte möts. Han lever sitt liv där och jag mitt liv här. Våra liv hänger inte ihop även om vi har en gemensam början. Tvärt om är vi skilda åt och har haft våran egen evolution. En mongol som köper ett kilo tomater av samma producent som dig, hänger inte ihop med dig. Ni är skilda åt. Man kan härleda era tomater till samma producent. Men det är inte samma sak som att ni hänger ihop. Så allt hänger inte alls ihop.
Citera
2022-12-30, 23:32
  #14
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Det blev ju lite fel där bara. Det var inlägget jag citerar här som jag svarade på att han inte skulle hänga här då det var lite svårt för honom inte ditt inlägg.

Aha!
Citera
2022-12-30, 23:32
  #15
Medlem
Amazon-mannens avatar
Knarck
Citera
2022-12-30, 23:50
  #16
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Knarck

I princip alla kulturer har involverat någon eller en massa substanser. Varför? För att det är kul och kan missbrukas, ja.

Men om du kollar på naturfolk eller mer högteknologiska civilisationer så ser du att dessa substanser har använts på flera sätt i rituell mening för att öka kunskap och insikt i allt som livet är och innehåller.

På det sättet stämmer vad du syftar på även om din infallsvinkel antagligen är filosofi->sammanhang->flum->knark

Jag pekar på det faktum att allt hänger ihop, även människor och knark, just därför att vissa använder det som ett verktyg för att bland annat se nya infallsvinklar istället för det de är invanda att se.

Och om man använder dessa saker i ett annat syfte så bör man lägga av med det.
Citera
2022-12-31, 02:31
  #17
Medlem
Hoppilandkalles avatar
Detta var den plattaste trådstart jag läst.
Sånt här är ju vad treåringar får eureka-moments av.

Att en landstillhörighet är temporär och ett påhitt? NÄHÄ
Citera
2022-12-31, 02:51
  #18
Medlem
Mondher hittar än en gång nya bottnar, och når nya lågvattenmärken.

Det är ändå imponerande att det tog dig 30 år att förstå de mest basala, och fundamentala, delarna av vårt samhälle. Någon hängde inte med.

Detta låter som något en 14-åring, som röker gräs för andra gången, skulle kunna få för sig, säga, och tro att han är Sokrates, i Mondhers avspegling.

Detta är ju närmare förnedrings-TV än filosofi.
__________________
Senast redigerad av GengusKhan 2022-12-31 kl. 02:54.
Citera
2022-12-31, 07:31
  #19
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
Mondher hittar än en gång nya bottnar, och når nya lågvattenmärken.

Det är ändå imponerande att det tog dig 30 år att förstå de mest basala, och fundamentala, delarna av vårt samhälle. Någon hängde inte med.

Detta låter som något en 14-åring, som röker gräs för andra gången, skulle kunna få för sig, säga, och tro att han är Sokrates, i Mondhers avspegling.

Detta är ju närmare förnedrings-TV än filosofi.

Om det var så som du beskrev hade du aldrig känt dig tvungen att komma och kommentera tråden. Nahe du, denna också slog bra och allt går exakt enligt planen.

Det är en stor skillnad mellan att vara något som fjortonåringar vet och något man har som som livsfilosofi och försöker påminna andra vilsna människor som du om. Bakgrunden till tråden var det här med att serber var arga eller något och då tänkte jag men va? Hur kan man vara arg för något som kanske inte ens fanns för 50 år sen? Det är ju omöjligt! Och då kom jag på att det handlar precis som mycket annat om falska bilder som vi bygger i huvudet och som vi tror att dom är sanna och verkliga när dom i själva verket inte finns. Alltså förstår du inte hur sjukt det är att vissa är beredda att fö för något som i själva verket inte ens finns? Tycker du inte synd om människor och att dom förtjänar att visas vad som på riktigt spelar roll/existerar?

Jämför t.ex någon som slåss för hela universum som existerat i miljarder år med någon som slåss för en liten bit land som existerat under ett visst namn i några decennier. Att du iofs skulle förstå något som detta med tanke att det enda du är kapabel till att se och förstå i världen är den betydelselösa fysiska delen av den ser jag inte som möjligt helt ärligt talat. Men å andra sidan var ju inte heller tråden riktad till såna som du.
Citera
2022-12-31, 07:46
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Om det var så som du beskrev hade du aldrig känt dig tvungen att komma och kommentera tråden. Nahe du, denna också slog bra och allt går exakt enligt planen.

Det är en stor skillnad mellan att vara något som fjortonåringar vet och något man har som som livsfilosofi och försöker påminna andra vilsna människor som du om. Bakgrunden till tråden var det här med att serber var arga eller något och då tänkte jag men va? Hur kan man vara arg för något som kanske inte ens fanns för 50 år sen? Det är ju omöjligt! Och då kom jag på att det handlar precis som mycket annat om falska bilder som vi bygger i huvudet och som vi tror att dom är sanna och verkliga när dom i själva verket inte finns. Alltså förstår du inte hur sjukt det är att vissa är beredda att fö för något som i själva verket inte ens finns? Tycker du inte synd om människor och att dom förtjänar att visas vad som på riktigt spelar roll/existerar?

Jämför t.ex någon som slåss för hela universum som existerat i miljarder år med någon som slåss för en liten bit land som existerat under ett visst namn i några decennier. Att du iofs skulle förstå något som detta med tanke att det enda du är kapabel till att se och förstå i världen är den betydelselösa fysiska delen av den ser jag inte som möjligt helt ärligt talat. Men å andra sidan var ju inte heller tråden riktad till såna som du.

Det stämmer, det framgår rätt tydligt att tråden är riktade mot andra svagbegåvade människor som aldrig kommit till några riktiga insikter själv.

Folk har ingen relation till universum, och universum är inte en del av någon sund människas identitet. Nationalitet, din familj och din historik är dock saker som folk värnar om, det är saker som betyder något för människor. När du träffar dina far eller morföräldrar, som talar om hur det var när de var små, och alla glada minnen du har tillsammans med dem.

Att slåss för ett land handlar ju inte om landet i sig, utan dess representation. Du slåss för din familj, dina vänner, dina lärare, personer du ogillar och personer du gillar. Sedan spelar det ingen roll om det är ett land, en fotbollsklubb eller en politisk ideologi.

Men att försöka jämföra detta med något så abstrakt som "universum", sedan sitta och tycka detta är en djup tanke när det enbart är en pseudo-intellektuell smörja, av en svagbegåvad tomte, med komplex över sin intelligens, då uppstår det problem.

Som påpekats tidigare så har du ju någon typ av empatistörning, eller så hamnar du på autismspektrumet. Det är inget fel med det, men det blir lite märkligt när du då skall försöka förklara primära saker för människor, som att beskydda ens familj, när den typen av känsla är någonting du helt saknar då du hellre slagits för universum.

Så sluta helt enkelt att tro att tjejer är rädda när de nobbar dig, och att du har någon typ av förståelse för vad andra människor känner. Om någon hellre slåss för universum än för sin familj, släkt och vänner, då bör han stenas på torget för allmän beskådning.

Som sagt, man dör inte för landet, man dör för sina nära och kära. Att du sedan slänger in lite fraser från första föreläsningen i samhällskunskapen kring kapitalism, och marknadsekonomier, som att det skulle vara någon direkt unik tanke och inte en del av allmänbildningen är ju även det löjeväckande.
__________________
Senast redigerad av GengusKhan 2022-12-31 kl. 07:48.
Citera
2022-12-31, 17:45
  #21
Medlem
FunAndGamess avatar
Så fascinerande. Hänger min reaktion på trådstarten även den ihop med vem som är serb och hur mycket holländaren tjänar?
Citera
2022-12-31, 23:33
  #22
Medlem
Jo, allt hänger ihop i en evolutionskedja, om det var det du ville säga. Så kan man nog förklara det intellektuellt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback